رسوایی اخلاقی اخیر «دنیس بوپن» - نائب رئیس مجلس ملی فرانسه - دومینوی اعتراضات نسبت به فساد اخلاقی مقامات سیاسی این کشور را به حرکت در آورده است.

 

وقتی پرده فساد اخلاقی در صحنه سیاسی فرانسه کنار زده می‌شود/ سوءاستفاده از زنان تا کجا؟+تصاویر

 

چند روز پس از متهم شدن بوپن به آزار جنسی زنان، هفده وزیر زن سابق فرانسه روز گذشته در یک اقدام هماهنگ اظهار داشتند دیگر در برابر پدیده "آزار جنسی زنان" در عرصه سیاست سکوت نخواهند کرد. این سیاستمداران زن که نام «کریستین لاگارد» - رئیس فعلی صندوق بین‌المللی پول - «روزلین باشلو» - وزیر سابق بهداشت - و «سیسیل دوفلو» - وزیر سابق مسکن فرانسه نیز در میان آنها به چشم می‌خورد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند بیش از این در برابر آزار جنسی سیاستمداران مرد ساکت نخواهند ماند.

 

وقتی پرده فساد اخلاقی در صحنه سیاسی فرانسه کنار زده می‌شود/ سوءاستفاده از زنان تا کجا؟+تصاویر
دنیس بوپن

 

به نوشته گاردین، این اعتراضات از چنان دامنه گسترده‌ای برخوردار شده است که حتی «مونیک پلتیر» 89 ساله از مقامات ارشد قضایی سابق فرانسه نیز اظهار داشته است 37 سال پیش از سوی یک سیاستمدار مرد فرانسوی مورد آزار جنسی قرار گرفته و از اینکه در تمام این مدت سکوت اختیار کرده است، احساس شرمندگی می‌کند. 

 

وزرای زن سابق فرانسه در بیانیه خود اظهار داشته‌اند وضع اخلاقی در عرصه سیاست فرانسه به حدی تاسف‌بار است که زنان فرانسوی با ورود به این عرصه یا باید تن به خواسته‌های غیراخلاقی مردان دهند یا اینکه در برابر این "فرهنگ نهادینه‌شده،" دست به مبارزه بزنند.

 

به نوشته تلگراف، از زمانیکه «دومینیک استروس-کان» - نامزد سوسیالیست سابق انتخابات ریاست جمهوری فرانسه – در سال 2011 به اتهام تجاوز به یک پیشخدمت هتل در نیویورک با دستبند از هواپیما به پایین آورده شد، وقوع چنین اعتراض گسترده‌ای علیه سوء‌استفاده جنسی سیاستمداران مرد فرانسه بی‌سابقه بوده است. 

 

دومینیک استروس-کان

 

بوپن 54 ساله که در کانون این اعتراضات قرار دارد، با فساد اخلاقی خود باعث افشای پرونده‌های اخلاقی بی‌شماری از برخورد زننده سیاستمداران مرد فرانسه با همکاران زن خود یا خبرنگاران زن شده است؛ به گونه‌ای که صدها زن سیاستمدار فرانسوی اکنون علنا خواستار پایان دادن به تعرضات جنسی سیاستمداران مرد شده‌اند. 

 

بوپن که ریاست حزب سبز فرانسه را نیز برعهده دارد، متهم است به مدت چندین ماه برای یکی از مشاوران زن حزب متبوع خود و به رغم مخالفت او، پیامک‌هایی با مضامین جنسی ارسال کرده است. این زن که «الن دیبوست» نام دارد، مدعی است در این مدت بیش از 150 پیامک جنسی از او دریافت کرده است. هفته نامه «ژورنال دو دیمانش» در شماره اخیر خود بخشی از پیامکهای بوپن را منتشر کرده است.

 

اما این تمام ماجرا نیست. «ساندرین روسو» - سخنگوی زن حزب سبز فرانسه - نیز در پی این افشاگری به یکی از شبکه‌های رادیویی فرانسه اعلام کرد بوپن در تعاملات گسترده خود با او از ارسال پیامکهای غیراخلاقی فراتر رفته و در اکتبر 2011 در یک مهمانی به طرز آزاردهنده‌ای به او نزدیک شده است. 

 

به فاصله کمی از این ماجرا، 8 زن دیگر نیز در تماس با هفته‌نامه «ژورنال دو دیمانش» فرانسه مدعی شدند بوپن با آنها نیز رفتار مشابهی داشته است. این اتهامات گسترده باعث شد رئیس حزب سبز فرانسه و نایب رئیس مجلس ملی این کشور هفته جاری مجبور شود برای دفاع از خود در دادگاه از سمتش استعفا دهد.

 

فساد اخلاقی در ساختار قدرت در فرانسه تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. به نوشته تلگراف، به تازگی کتابی در فرانسه درباره زندگی "در داخل و اطراف" کاخ الیزه منتشر شده که از رسوایی اخلاقی برخی دیگر از مقامات دولتی فرانسوی نیز پرده برداشته است. در این کتاب ادعا شده است «میشل ساپین» - وزیر دارایی فرانسه - نیز سال گذشته در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد (داووس) رفتار غیراخلاقی "به شدت زننده‌ای" را در برخورد با یک خبرنگار زن از خود نشان داد.

 

وقتی پرده فساد اخلاقی در صحنه سیاسی فرانسه کنار زده می‌شود/ سوءاستفاده از زنان تا کجا؟+تصاویر
میشل ساپین

 

تا روز گذشته، حدود 15 هزار نفر شامل صدها سیاستمدار و فعال سیاسی زن فرانسوی با امضای دادخواستی خواستار شکسته شدن سکوت زنان در برابر آزار جنسی رجال سیاسی فرانسه شده‌اند. 

 

یکی از فعالان سیاسی زن فرانسه در گفتگو با گاردین ابراز امیدواری کرد پرونده بوپن باعث شنیده شدن فریادهایی شود که سالهاست در فرانسه از سوی هیچکس شنیده نمی‌شوند. 

 

وقتی پرده فساد اخلاقی در صحنه سیاسی فرانسه کنار زده می‌شود/ سوءاستفاده از زنان تا کجا؟+تصاویر

 

دولت فرانسه طبق سنت قدیمی خود، بحث فساد اخلاقی رجال سیاسی این کشور را مسئله‌ای مرتبط با "زندگی شخصی" آنها تلقی می‌کند. از همین رو، به نوشته تلگراف، نخست وزیر فرانسه نیز هفته جاری در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره آزار جنسی یک زن از سوی یکی از وزرای کابینه خود، آن را یک موضوع شخصی و بی‌ارتباط با حیطه کاری دولت عنوان کرد. 

 

افشای فساد اخلاقی نائب رئیس مجلس ملی فرانسه نشان می‌دهد از سال 2011 که رسوایی اخلاقی «دومینیک استروس-کان» در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت، هنوز اقدام مثبتی در جهت تغییر فرهنگ سوء‌استفاده جنسی مردان از زنان در ساختار قدرت فرانسه صورت نگرفته و رفتار و اظهارات زننده آنها در برخورد با زنان همچنان هر از چند گاهیبه تیتر نخست روزنامه‌های این کشور تبدیل می‌شود.

 

با این حال، فعالان سیاسی زن فرانسه معتقدند دوره سکوت زنان و مصونیت مردان در فرانسه تمام شده و آنها از همه احزاب و تشکل‌های سیاسی فرانسه خواسته‌اند یکبار و برای همیشه به رفتار زننده مردان با زنان پایان دهند. آنها از همه قربانیان این پدیده نیز خواسته‌اند سکوت خود را شکسته و برای پایان دادن به این وضعیت، شکایت خود را تقدیم مقامات قضایی این کشور کنند.