راهکارهای آل سعود برای تکرار نشدن حادثه منا

بعد از جنایت بی‌شرمانه مقامات سعودی و عدم بی‌کفایتی آنان در حفظ جان حجاج، سعودی ها به  دنبال راهکارهای جدید به منظورجلوگیری از تکرار چنین پیشامدهایی است. در این طرح مرکز نظارت امنیتی در مکه تاسیس میشود که توسط کارکنان خارجی اداره میشود که مسلط به زبان انگلیسی هستند .در این مرکز 18000 دوربین که به نرم‌افزارهای هوشمند متصل است تعبیه می‌شود. و 16000 کارمند در آن مشغول به کار خواهند شد.

 

وزارت کشور عربستان سعودی اعلام کرد که اتاق‌های عملیات‌ در این مرکز ادغام و همگی در یک مکان خواهند بود. بر اساس این گزارش در این مرکز دو صفحه نمایش بزرگ وجود دارد که تصاویر دوربین‌های امنیتی در آن به نمایش درمی‌آید.و همینطور شماره «911» برای ارتباط با این مرکز در رابطه با مشکلات امنیتی در عربستان اختصاص یابد.

 

اینکه اصلا این کارمندان توسط چه سازمانی و چه زمانی آموزش داده شدند در پرده ای از ابهام است و  همین موضوع بی کفایتی و سهل انگاری دوباره‌ی سعودیان را به رخ میکشد.  افزایش تعداد کارکنان یا دوربین هایی که قبلا هم بوده اند مشکلی را حل نمیکند عدم استفاده‌ی درست از این امکانات باد آورده و بی مبالاتی مسئولین و کارکنان سعودی همچنان به قوت خود باقی است.

 

گفتنی است؛ فاجعه منا در ۲ مهر ۱۳۹۴همزمان با عید قربان در مراسم رمی جمرات در «خیابان ۲۰۴»  رخ داد.ازدحام حجاج باعث کشته شدن دست‌کم ۲٬۲۳۶ نفر شد. هنوز هم راهکاری قابل قبول برای جلوگیری از این گونه اتفاقات از سوی سعودی ها اعلام نشده است.