بیزینس اینسایدر، پیشنهادات برای پولدار شدن کم نیست اما اینکه کسی شبیه خودمان و حتی بدتر به ما توصیه‌های درست بدهد، کاملا فرق دارد.

 

سوفیا آموروسو (Sophia Amoruso) قبلا یک ورشکسته بود، برای پیدا کردن غذا و اجناس به سطل آشغال‌های بزرگ کنار خیابان سرک می‌کشید و حتی گاها از مغازه‌ها جنس کف می‌رفت. او حالا صاحب شرکت نستی گال (Nasty Gal) شده و ثروتش نیز حدودا به 250 میلیون دلار می‌رسد. سوفیا توصیه‌های جالبی برای پولدار شدن دارد.

 

سوفیا در کتاب خود به نام «دختری که رئیس شد» می‌نویسد که بخشی از احیای شرایط مالی‌اش را مدیون کتاب «پولدارترین مرد در بابل» نوشته جرج کلاسون است. در آن کتاب به زندگی شخصی به نام آرکاد و نحوه ثروتمند شدنش در بابل پرداخته شده است. آرکاد از یک زندگی معمولی به پولدارترین شخص بابل بدل گشت و رموز موفقیت خود را با عنوان «هفت درمان برای کیف‌های باریک» با مردم شهر در میان گذاشت.

 

در ادامه می‌خواهیم آن هفت درمان کلاسون را به شما معرفی کنیم.

 

پله اول- عرض کیفتان را به تدریج ضخیم‌تر کنید: ذخیره 10 درصد از درآمد

اولین گام پولدار شدن این است که اول به خودتان پول دهید. به عبارت بهتر، با ذخیره کردن 10 درصد از درآمدتان می‌توانید مشوق خودتان باشید. آرکاد می‌گوید: «اگر 10 سکه در کیفتان است، فقط 9 تای آن را خرج کنید... کیفتان به تدریج سنگین‌تر می‌شود.»

 

البته امروز به لطف فناوری‌های جدید و انواع بانک‌ها می‌‎توان راحت‌تر پولتان را پس‌انداز کنید. برای نمونه می‌توان با افتتاح یک حساب خاص، مبلغی از حقوقتان را ماهیانه داخل آن بریزید تا مبادا وسوسه شوید که آن را خرج کنید.

 

پله دوم- کمتر از درآمدتان خرج کنید

پله دوم این است که حواستان به خرج کردنتان باشد. همه ما می‌دانیم که باید کمتر از درآمدمان خرج کنیم، اما عمل کردن به این قضیه فرق دارد. رواج فرهنگ مصرف گرایی در جهان امروز باعث شده تا ما به راحتی هر چه تمام‌تر پول خرج کنیم. حتی زمانی که درآمد افراد بیشتر می‌شود، میزان خرج کردن نیز بالا می‌رود که از این پدیده به عنوان «تورم سبک زندگی» یاد می‌شود.

 

به همین منظور باید کاملا آگاهانه پولتان را خرج کنید. یکی از کارهای خوب این است که تمام خرج‌هایتان را داخل یک دفتر یا حتی سررسید بنویسید. امروزه برای این کار اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند. آرکاد می‌گوید: «عادت‌های خرج کردنتان را کاملا بررسی کنید. شما باید برای هر سکه از پول خود ارزش قائل باشید. حتی زمانی که پولدار هم شدید، نباید این موارد را فراموش کنید.»

 

امروزه کم نیستند ثروتمندانی که به جای خرید قایق، هواپیما و خانه‌های مجلل، پول خود را صرف کمک به موسسات خیریه می‌کنند. آن‌ها ارزش پول خود را به خوبی می‌دانند.

 

پله سوم- سکه‌هایتان را چند برابر کنید: سرمایه گذاری

زمانی که عادت‌های خرج کردنتان را کنترل کردید و 10 درصد درآمدتان را نیز پس انداز کردید، وقت آن می‌رسد که اندوخته‌تان را چند برابر کنید.

 

آرکاد می‌گوید: «آن پولی که پس انداز می‌کنید تازه اول کار است. با آن پول باید آینده را بسازید. یادتان باشد که از اندوخته خود به نحو احسن استفاده کنید. منظور آرکاد همان سرمایه گذاری امروزی است.

 

پله چهارم- مواظب گنج خود باشید

آرکاد تاکید دارد که باید همواره مواظب گنج یا همان اندوخته و سرمایه گذاری‌تان باشید. به عبارت بهتر، باید هوشمندانه سرمایه گذاری کنید.

 

آرکاد می‌گوید: «اولین گام در سرمایه گذاری امنیت است. مثلا اگر قرار باشد سود بیشتری به دست آورید، اما احتمال از دست رفتن پولتان وجود داشته باشد، آیا حاضرید سرمایه گذاری کنید؟ من می‌گویم خیر. احتمال از بین رفتن کل پول شما وجود دارد. پیش از سرمایه گذاری همه جوانب را خوب بسنجید.»

 

« سریع پولدار شدن» یکی از موانع احتمالی خواهد بود، چون اساسا کار ساده‌ای نیست و شما هر لحظه با شکست مواجه خواهید شد. البته شاید بگویید که چگونه و در چه زمینه‌ای می‌توانم سرمایه گذاری کنم؟ سوال خوبی است. برای این کار، شما می‌توانید از مشاوره‌های برنامه ریزهای مالی و همچنین مشاورین افراد ثروتمند مشاوره کنید. حتی کتاب‌های زیادی در این زمینه نوشته شده‌اند که می‌توانند به شما کمک کنند.

 

پله پنجم- از خانه سود بگیرید

آرکاد به اطرافیان در بابل می‌گوید: «من پیشنهاد می‌کنم که هر مردی در شهر سقفی بالای سر خود بسازد تا سرپناهی داشته باشد.» این سوال امروزه نیز مطرح است. همه در تمام نقاط جهان به فکر خرید خانه هستند و برخی می‌گویند که اجاره خانه بهتر از خرید آن است. اما حقیقت این است که با خرید خانه، شخص از اعتماد به نفس کافی برای سرمایه گذاری خود برخوردار است. البته خود مسئله خرید خانه نیز می‌تواند نوعی سرمایه گذاری حساب شود.

 

پله ششم- به درآمد آینده هم فکر کنید

آرکاد می‌گوید: «زندگی همه انسان‌ها به طور طبیعی از کودکی تا پیری ادامه دارد. بنابراین از همین حالا که جوانید باید به فکر آینده باشید.» امروزه از حرف‌های آرکاد به عنوان دوران بازنشستگی برداشت می‌شود. زمان بزرگترین دارایی شما است و باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. فراموش نکنید که هر چه زودتر به فکر دوران بازنشستگی باشید، بهتر است. اگر نمی‌دانید چه میزان پس انداز برایتان کافی است، می‌توانید از مشاورین و افراد باتجربه کمک بگیرید. البته امروزه خدمات بیمه‌ای فراوانی برای این کار وجود دارد.

 

پله آخر- توانایی کسب درآمدتان را بیشتر کنید

آرکاد هفتمین درمان خود را اینگونه معرفی می‌کند: «هر چه بیشتر دانش داشته باشید، بیشتر می‌توانید پول دربیاورید. کسی که بیشتر در صنعت خود خبره باشد، پول بیشتری درمی‌آورد.»

 

افراد ثروتمند دوست همیشه به فکر پیشرفت خود هستند. «وارن بافت» یکی از همین ثروتمندان است که 80 درصد وقتش را صرف مطالعه می‌کند. در واقع کسانی که به پیشرفت فکر می‌کند، بیشتر از سرگرم شدن به فکر تقویت دانش خود هستند. آرکاد می‌گوید: «به قدرت فعلی خود قوت بدهید. هر چه بیشتر مهارت پیدا کنید، بیشتر به خودتان احترام گذاشته‌اید.»