برجام نقض می‌شود اما کمیته نظارت بر اجرای آن تعطیل است!

روزنامه جوان در این زمینه نوشت: برجام سرانجام در دی ماه 94 با 18 بند قیود شورای عالی امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و نامه 9 بندی مقام معظم رهبری متضمن نکات کلیدی و مهم برای اجرای دقیق به دولت ابلاغ گردید.

دو نکته اصلی در مجوز اجرای برجام عبارت است از 1- دولت موظف است در صورت اعمال هرگونه تحریم جدید (به هر بهانه‌ای و به هر شکلی) از سوی طرف‌های مقابل  از جمله (شیطان بزرگ آمریکا) رسما به توافقنامه برجام خاتمه داده و فعالیت‌های هسته‌ای را با همان قوت و قدرت و بلکه در مقیاسی گسترده‌تر از سر بگیرد. 2- طبق بند 2 نامه رهبری معظم انقلاب اسلامی، هیئتی (کمیته یا شورایی) آگاه و خبره هسته‌ای تشکیل شود تا به طور دائم عملکرد «ایران» و «5+1» را رصد و طبق قانون نسبت به انجام اقدامات موثر (نظیر خروج از برجام در صورت نقض عهد طرف مقابل یا عدم انجام تعهدات آن) تصمیم‌گیری کند. اینک حدود پنج ماه از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی و نامه موافقت مشروط مقام معظم رهبری می‌گذرد لیکن شاهد نقاط ضعف بارز و آشکاری هستیم که در صورت بی‌توجهی نسبت به رفع آنها، مطمئنا شاهد آثار زیانبار و گسترده آن و تاثیر مستقیم آن بر امنیت ملی کشور خواهیم بود.

1- اعضای هیئت یا شورای نظارت بر برجام همان کسانی هستند که در تصویب برجام نقش اصلی را داشته‌اند و این افراد هیچ‌گاه نمی‌خواهند به نقص کار خود اعتراف کنند.

2- بنا به خواست رئیس‌جمهور «شورای نظارت برجام» از شورای عالی امنیت ملی خارج و مستقیما زیر نظر دولت موظف به انجام وظایف محوله است که این اقدام شائبه تناقض و تعارض با اصل 176 قانون اساسی (مبنی بر الزامی بودن تایید مصوبات شورای عالی امنیت ملی توسط مقام معظم رهبری) را تقویت می‌کند.

3- شورای مزبور طی پنج ماه گذشته عملا تشکیل نشده و با فرض تشکیل، به اذعان نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به هیچ‌وجه خروجی قابل قبولی نداشته است.

4- این شورا موظف است گزارش رصد خود را،‌به صورت روزانه به مجلس شورای اسلامی ارائه کند در صورتی که به گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صرفا یک بار گزارشی غیرقابل استناد و رونوشتی ابهام برانگیز از برخی مفاد برجام تهیه و ارائه نموده است.

آقای عراقچی با دادن وعده خوب شدن اوضاع کشور در مهر یا آبان سال جاری مردم را به یاد وعده‌های سرخرمن انداخته است. این در حالی است که تجربه پنج ماه گذشته و شواهد و قرائن بی‌شمار تاریخی بر بدعهدی و پیمان‌شکنی شیطان بزرگ دلالت داشته و بدبینی نسبت به اجرای برجام توسط آمریکا از حوزه منتقدان و شخص رهبری معظم انقلاب اسلامی حضرت امام‌خامنه‌ای گذشته و مسئولان دولتی به ویژه دست‌اندرکاران اصلی برجام (عراقچی، سیف و...) را شامل شده و همگی بر این مطلب اذعان و اعتراف دارند که انجام تعهدات فراتر از برجام توسط ایران، حاصلی به جز «تقریبا هیچ» برای ما در پی نداشته است.

امروز بسیاری از صاحب‌نظران و از جمله برخی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بر این باورند که طرف آمریکایی در موارد متعدد مرتکب نقض برجام شده و در موارد فراوان دیگر با رندی و فریبکاری از انجام تعهدات خود سر باز زده و دیگر کشورها را نیز با دسیسه‌های مختلف به عدم اجرای برجام تشویق، ترغیب و تهدید نموده است.

جوان با این مقدمات خواستار تغییر اعضای شورای نظارت بر اجرای برجام و بازگرداندن مسئولیت آن به شورای عالی امنیت در کنار تشکیل مرتب و مستمر جلسات نظارت و نیز ارائه گزارش دقیق اجرای برجام به مردم و مجلس شورای اسلامی شد.