روحانی تحت فشار است/ چرخش نخبگان ایران علیه آمریکا

وبگاه تحلیلی «المانیتور» که به طور اختصاصی به امور خاورمیانه می‌پردازد، در گزارشی به قلم «الی گرانمایه» نوشت: اعتبار آمریکا در ایران و بین ایرانی‌ها به شدت زیر سئوال قرار گرفته است. این امر بی‌شک اثر نامناسبی را بر موافقان تعامل با غرب در امور غیر هسته‌ای به ویژه رفع تنش در منطقه دارد.

نویسنده در این گزارش عنوان می‌دارد: ایران و آمریکا قبل از مذاکرات هسته‌ای اعتماد کمی به هم داشتند که البته ایران  با اجرای گام‌هایی برای کاستن از تحریم‌ها کمی فضا را ملایم‌تر نمود. اینک ایران با گذشت چهار ماه از اجرای برجام در تلاش برای نشان دادن منافع اقتصادی و پایدار و ملموس ناشی از برجام است.

بر اساس گزارش فوق، اینک رهبر ایران، و به طور فزانیده‌ای نخبگان سیاسی و طبقه میانی جامعه که حامی مذاکرات هسته‌ای بوده‌اند، آمریکا را به خاطر بر نداشتن گام‌های شایسته برای مهیا کردن حضور مجدد ایران در بازارهای جهانی اقتصادی متهم می‌نمایند زیرا برجام بر مبنای  کسب مزایا برای همه طرف‌های درگیر بوده است .

المانیتور می‌نویسد: اینک در جامعه ایران چنین برداشت رو به افزایشی مشاهده می‌شود که آمریکا در پی این بوده به خاطر نگرانی‌هایش نسبت به امور امنیتی منطقه و خصومت دیرینه، ایران را در انزوای اقتصادی قرار دهد.

در این میان بانک‌های مهم چون «بانک جهانی»  مردد از معامله با ایران هستند و حتی نمایندگان بانک‌های اروپایی در خفا از بیمشان در تحریم شدن از سوی آمریکا به خاطر تراکنش با ایران خبر می‌دهند و می‌ترسند که ایران حتی به خاطر رفتارهای غیر هسته‌ایش تحت تحریم‌های ثانویه جدیدی آمریکا  قرار گیرد. این‌ها عواملی هستند که موجب شده‌اند جریان ورود و خروج سرمایه به ایران فلج شوند.

این مشکل حتی دامنگیر طرف‌های آسیایی ایران نیز شده و نخست وزیر هند در سفر هفته آتی خود به ایران در پی رفع این مشکل است.

در ادامه این گزارش آمده است: با این‌که دولت آمریکا گام‌های مثبت برای کاستن نگرانی بانک‌های اروپایی در تعامل با ایران  را برداشته، اما تاکنون به طور کامل مثمرثمر نبوده است. علاوه بر این، این اقدام‌ها خنثی نمودن فشارهای سیاسی که در اروپا در یک دهه گذشته مخالف داد و ستد بخش خصوصی با  ایران بوده را باعث نشده است.

المانیتور در ادامه به صراحت از ناامید شدن بخش خصوصی تجارت ایران نسبت به بهبودی اوضاع اشاره نمود.

این نشریه آمریکایی در ادامه به فشارهای وارد بر «حسن روحانی » رییس جمهور ایران بابت عدم بهره‌وری مناسب از فواید برجام اشاره کرده و نوشت: با وجود انتخابات جدید مجلس ایران و اعتبار بخشیده شدن بیشتر به حسن روحانی، برخی نزدیکان حسن روحانی می‌گویند که او به شدت زیر فشار مخالفان و حتی موافقان در زمینه نشان دادن مزایای حاصل از مذاکره با غرب قرار گرفته است. افزایش تقاضای‌های داخلی از حسن روحانی منجر به  قدرت گرفتن منتقدان وی و احیای احساسات عوام گرایانه «محمود احمدی نژاد» رییس جمهور سابق شده و منتقدان در تلاش برای به چالش کشیدن وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017  بر مبانی شک و گمان در ایجاد رابطه به غرب هستند. ماجرای تایید پرداخت غرامت دو میلیارد دلاری از سوی دیوان عدالت آمریکا نیز موجب برانگیخته شدن احساس های ضد آمریکایی در برهه‌ای شده که اقتصاد ایران راکد و در تقابل با بهای پایین نفت قرار دارد و این شرایط بهترین سلاح مخالفان روحانی برای به چالش کشیدن مهمترین تعهدهای اقتصادی دولت روحانی (بهبودی اوضاع زندگی) شده است.

نویسنده در بخش دیگر این گزارش می‌نویسد: سیاست‌مداران میانه‌روی ایران که بهایی گزاف سیاسی را در دفاع از توافق هسته‌ای در داخل کشور پرداخت کردند، اینک متعجب از آمریکا هستند. ایرانی‌هایی که بر این باور بودند گشایش با غرب موجب بهبود وضعیت اقتصادی و تقویت مواضع طبقه متوسط جامعه می‌شود نیز در حال از دست دادن باورهای خود هستند. اینک در داخل ایران جمعیت به شدت انگشت اتهام‌ را متوجه کوتاهی آمریکا و اروپا نسبت به تعهدهایشان و ادامه محدویت در تحرک مالی ایران کرده است.

در خاتمه این مطلب آمده است: اروپا و آمریکا باید با تشریک مساعی با ایران راه‌حل‌هایی را برای ارتباط مجدد ایران با عرصه مالی اروپا پیدا نمایند. در سال‌های پیش رو، همراه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ایران، دو طرف باید با پایان بخشیدن به چانه زنی به طور معنا داری به سوی اطمینان بخشی به عنوان میراث ماندگار اقدام نمایند.