افتتاح فاز هشتم و نهم موزه میراث روستایی گیلان+ تصاویر

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور با بیان اینکه امروز یکی از کارهای با ارزش کشور که توسعه موزه میراث روستایی است رقم خورده است گفت: 2 فاز هشتم و نهم روستای غربی و شرقی در موزه میراث روستایی گیلان افتتاح شد.

 

 

افتتاح فاز هشتم و نهم موزه میراث روستایی گیلان+ تصاویر

محمدحسن طالبیان با اشاره به اینکه تالاب زیبایی در حاشیه موزه میراث روستایی ایجاد شده است، افزود: این تالاب می‌تواند به حفظ جنگل و محیط زیست کمک کند و فضای طبیعت گیلان را احیا کرده است.

 

افتتاح فاز هشتم و نهم موزه میراث روستایی گیلان+ تصاویر

طالبیان با بیان اینکه موزه میراث روستایی گیلان از زمان آغاز تاکنون پیشرفت‌های خوبی داشته،گفت: با توجه به اینکه سبک زندگی مردم عوض شده است و تعدادی از این الگوها که تقریباً آخرین بازمانده هستند بسیار جذابند و فرهنگ بخش‌های مختلف گیلان در اینجا نشان داده می‌شود.

 

افتتاح فاز هشتم و نهم موزه میراث روستایی گیلان+ تصاویر

وی موزه را تأثیرگذار در توسعه فرهنگی جامعه دانست و افزود: کسانی‌که گذشته خود را بشناسند می‌توانند آینده خوبی را برای خود ترسیم کنند و در واقع موزه‌ها مقصد گردشگر هستند و گردشگرها از آن بهره می‌برند.

 

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور افزود: این موزه زندگی روستایی حدود 180 سال گیلان را با معماری کاملاً روستایی را به نمایش گذاشته و به عنوان تجربه ملی در زمینه صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران مطرح بوده و بزرگ‌ترین موزه خاورمیانه است.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: موزه میراث روستایی گیلان دارای 9 فاز است که بخش‌هایی از فاز هشتم و نهم به مناسبت هفته میراث فرهنگی امروز به بهره‌برداری رسید.

 

رضا علیزاده هدف از بازسازی و ادامه حیات این موزه را آشنایی مردم، با گذشته خودشان بیان کرد و گفت: مردم می توانند با آشنا شدن از گذشته خود به توسعه فرهنگی جامعه و توسعه پایدار فرهنگی جامعه کمک کنند.

 

موزه میراث روستایی گیلان در پارک جنگلی سروان رشت در زمینی به مساحت حدود 260 هکتار در کیلومتر 18 جاده رشت ‌ـ‌ تهران قرار دارد و یکی از جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری گیلان محسوب می‌شود.

 

قدمت برخی بناهای موجود در سایت موزه روستایی گیلان از 65 تا 180 سال بوده و در این موزه نوع زندگی، کار، مسکن و صنایع‌دستی بومی گیلان به نمایش گذاشته شده است.