برگزاری نخستین جشن بهارمرکبات در دنگسرک

جشنواره مرکبات در نکا نیز محلی برای شادمانی باغداران و کشاورزانی است که اکنون در فصل شکوفه‌دهی و بهار مرکبات، در انتظار سالی با برکت برای مرکبات در این سرزمین و و روستای شاخص اقتصادی یعنی دنگسرک نکا هستند تا بهترین آورده و نصیب، شامل حال‌شان شود.

شهرستان نکا در 20 کیلومتری مرکز مازندران واقع شده و در جایی میان دریا و جنگل خودنمایی می‌کند تا با به بار نشستن مرکبات، سهمی در اقتصاد این مملکت داشته باشند، شهرستانی که با دارا بودن بیش از 40 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی سهم عمده‌ای در تولیدات کشاورزی و باغی استان مازندران دارد.

و اما روستای دنگسرک که در سال‌های اخیر به‌عنوان روستای شاخص اقتصادی در مرکبات مازندران و ذخیره‌گاه میوه شب عید استان و برخی از استان‌های کشور نام گرفته است، روستایی در حاشیه دریای خزر است که بیش از 600 خانوار و با جمعیتی بالغ بر 2 هزار نفر را داراست که شغل بیشتر مردم این روستا باغداری و کشاورزی است.

* 20 هزار تن ذخیره‌سازی مرکبات در دنگسرک نکا

مدیر جهاد کشاورزی نکا نیز با اعلام اینکه روستای دنگسرک ذخیره‌گاه مهم مرکبات است که سالانه 20 هزار تن مرکبات در سورتینگ‌های مختلف ذخیره‌سازی می‌شود، گفت: 20 درصد مرکبات تولیدی شهرستان نکا در روستای دنگسرک تولید می‌شود.

علی طاهری‌امیری با اشاره به اینکه 5 درصد مرکبات استان مازندران در نکا تولید می‌شود، اظهار کرد: 5 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت مرکبات در این روستا است که با توجه به تولید بالای مرکبات و همچنین ذخیره‌سازی مناسب آن، انتظار داریم در بخش صادرات و بازاریابی داخلی و خارجی، با دغدغه بیشتری وارد شویم.

وی افزود: ترویج بیمه باغات، تشویق سرمایه‌گذاران برای احداث واحدهای فرآوری و بسته‌بندی از طرح‌های تشویقی و حمایتی محصولات کشاورزی و باغداری در شهرستان نکا است که با قوت در این زمینه وارد شده‌ایم و حمایت‌های لازم از کشاورزان انجام می‌شود تا شاهد شکوفایی در این بخش باشیم.

* نکا رتبه چهارم کشاورزی مازندران را دارا است

فرماندار نکا نیز با بیان اینکه نکا رتبه چهارم کشاورزی مازندران را دارا است، یادآور شد: این شهرستان به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان مازندران است که روستای دنگسرک به‌عنوان روستای قطب تولید مرکبات استان مازندران معرفی شده است.

جعفر احمدی گفت: شهرستان نکا 50 درصد تولید هلو و شلیل استان مازندران، 50 درصد تولید گیاهان دارویی و 20 درصد غلات این استان را دارا است که برگزاری این جشنواره نیز براساس همین ظرفیت‌های مختلف بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اعلام اینکه بخش کشاورزی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور است، افزود: امنیت غذایی در گرو کشاورزی و تولیدات این بخش است که 25 درصد ارزش تولیدات ناخالص استان مازندران به تولیدات بخش کشاورزی اختصاص دارد و شهرستان نکا نیز سهم عمده‌ای در این بخش دارد.

فرماندار نکا گفت: 50 درصد شاغلان نکا در بخش کشاورزی فعال هستند و با توجه به اینکه این شهرستان دارای 40 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی است؛ 11 هزارهکتار از این اراضی به بخشی باغی اختصاص دارد که از این مقدار نیز 50 درصد تولیدات باغی به مرکبات و مابقی نیز به بخش سیاه‌ریشه و ... تعلق دارد و لذا تقویت بخش کشاورزی، افزایش تولیدات و توجه به بخش صادرات از ضروری‌ترین نیازهای مردم منطقه و کشاورزان است.

* رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی در گرو توجه به صادرات است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه مرکبات در استان مازندران به مقدار کافی تولید و روانه بازارهای مختلف داخلی می‌شود، اظهار کرد: رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی در گرو توجه به صادرات است که باید در این بخش با همراهی و همگامی مسؤولان در بخش‌های مختلف شاهد توسعه صادرات باشیم.

عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه در روغن نباتی بزرگ‌ترین کشور واردکننده هستیم، گفت: براساس همین مسأله باید کشت دانه‌های روغنی و کلزا در دستور کار قرار گیرد و بخشی از تولید گندم نیز در تقابل با کلزا قرار گیرد تا مازندران به رشد مناسب در تولید دانه‌های روغنی برسد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره بهار مرکبات، برگزاری این جشنواره بزرگ را در گرو همت 10 سال گذشته کشاورزان در توسعه اراضی باغی و توجه به کشت مرکبات و تولید مناسب دانست و ادامه داد: در نوروز 94 دنگسرک نکا به‌عنوان روستای اقتصادی مرکبات کشور بخش اعظمی از مرکبات شب عید داخل و خارج از استان را تهیه و وارد بازار فروش کرد که امیدواریم ارزش تولید این محصولات را قدر دانسته و در سایه تولیدات محصولات باغی و زراعی و توجه به صادرات، شاهد شکوفایی اقتصادی بیشتر در منطقه، استان و کشور باشیم.

* کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در دستور کار مسؤولان قرار گیرد

دبیر برگزاری نخستین جشن بهار مرکبات در دنگسرک نکا نیز در سخنانی با اشاره به اینکه میزان متوسط تولید مرکبات روستای دنگسرک 15 هزار تن است، یادآور شد: با افزایش ظرفیت‌ سورتینگ‌ها و ذخیره‌سازی مرکبات تا 20 هزار تن، زمینه‌های مختلف اشتغال‌زایی برای تعداد زیادی از مردان و زنان ایجاد شده است.

سید مظاهر حسینی گفت: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و پسماند آبی و ضایعات مختلف از جمله دغدغه‌های مهم کشاورزان است که باید در دستور کار مسؤولان قرار گیرد تا با حمل آن به مراکز تولید کمپوست و یا صنایع تبدیلی، در کاهش مشکلات ناشی از وجود ضایعات تلاش شود.

وی گفت: متقاضی انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی برای کاهش ضایعات مرکبات و استفاده از نایلکس‌های دوستدار محیط زیست (سلولزی) هستیم تا با انجام کارهای مختلف در این راستا با کاهش مشکلات در این بخش، کمک‌کار حفظ محیط زیست باشیم که برای این منظور نیازمند کمک و مساعدت مسؤولان در بخش‌های مختلف هستیم.

به گزارش فارس، نخستین جشن بهار مرکبات در روستای دنگسرک نکا به‌عنوان روستای شاخص اقتصادی در بخش مرکبات با برگزاری جشن‌های آئینی و سنتی، پخت غذاهای محلی، آوازهای سنتی و ... به پایان رسد اما این پایان، آغازی برای رشد محصولات باغی و توجه به بخش صادرات است تا با افزایش صادرات، گام‌های بعدی برای توسعه اقتصادی در این منطقه و نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی برداشته شود.

امروزه رشد و توسعه اقتصادی برای جوامع مختلف بسیار مهم و حیاتی است و با توجه به اینکه شهرستان نکا به‌عنوان قطب تولید مرکبات شناخته شده است؛ لذا توجه به رشد صادرات و ارزآوری در این بخش برای کشاورزان و بهره‌وران دارای اهمیت فراوان است تا با همکاری همه جانبه کشاورزان و مسؤولان، با توسعه کشاورزی اقتصادی در منطقه، کمک‌کار اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری باشیم.