200 هکتار از باغات سیاهو در آتش سوخت

مازیار دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما در بندرعباس اظهار داشت: روز گذشته حدود 200 هکتار از باغات مرکبات روستای فورخورج از توابع دهستان سیاهو شامل نخیلات، انبه و نارنگی بر اثر آتش‌سوزی طعمه حریق شد و از بین رفت.

وی افزود: از عمر این درختان حدود 10 سال می‌گذشت که متاسفانه به‌علت عمق بالای این فاجعه عظیم حدود 500 میلیارد ریال به باغات منطقه فورخورج خسارت وارد شده است.

دهیار روستای فورخورج دهستان سیاهو گفت: قدمت کشاورزی در این منطقه از سال 1315 بوده است و بیش از 6/2 درصد قنات‌های هرمزگان مربوط به روستای فورخورج است که این خود نشان‌دهنده فعالیت مستمر کشاورزی در منطقه است.

دهقانی ادامه داد: متاسفانه این دهستان فاقد ایستگاه آتش‌نشانی است و اولین خودرو اطفای حریق حدود 2 ساعت پس از آغاز آتش‌سوزی وارد محل شد که به‌علت عمق فاجعه قادر به مهار آتش نبود و با توجه به وزش باد شدید عملیات اطفای حریق را بسیار دشوار شده بود.

این مسؤول اضافه کرد: بلافاصله با هماهنگی‌های لازم با فرمانداری بندرعباس، بخشداری بخش مرکزی و مدیریت بحران هرمزگان، تعداد 6 خودرو آتش‌نشانی از بندرعباس به منطقه اعزام گردید و بالاخره این آتش‌سوزی مهیب با همکاری آتش‌نشانی بندرعباس، بخشداری فین، اداره آب و فاضلاب روستایی بندرعباس و همچنین هلال احمر استان مهار شد.

وی تصریح کرد: دهستان سیاهو با جمعیتی بالغ بر 11 هزار نفر یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در هرمزگان به شمار می‌آید و ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی یکی از درخواست‌های دیرین مردم منطقه است که اگر امروز سیاهو دارای امکانات آتش‌نشانی بود قطعا خسارت کمتری به کشاورزی این روستا وارد می‌آمد. از مسؤولان درخواست داریم در این زمینه تمهیدی اندیشیده شود.

دهیار روستای فورخورج دهستان سیاهو در ادامه بیان داشت: بیش از 90 درصد از کشاورزان این روستا از بدهی‌های سنگین بانکی رنج می‌برند و بازپرداخت این تسهیلات با وضعیت موجود، بسیار سخت و دشوار است به‌همین‌منظور از مسؤولان بانک کشاورزی درخواست می‌شود با توجه به وضعیت نامناسب روحی کشاورزان زحمتکش منطقه، سرعت بیشتری را نسبت به برآورد دقیق میزان خسارت و پرداخت آن به کشاورزان به خرج دهند.