آمریکا در کنار صدور بیانیه باید در برجام اقدام عملی نیز داشته باشد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با «وری مک‌کولی» وزیر خارجه نیوزلند با تبریک میلاد حضرت ولیعصر (عج) و اظهار خوشحالی از اینکه برای دومین بار در 2 سال اخیر میزبان وزیر خارجه نیوزیلند است، اظهار داشت: من نیز در پایان سال 94 فرصتی داشتم تا به نیوزیلند سفر و از این کشور بازدید کنم.

وی با بیان اینکه در این سفر توانستیم زمینه را برای گسترش روابط بین 2 کشور فراهم کنیم، افزود: در طول ماه‌های گذشته و ماه‌های آینده ارتباطات گسترده‌ای بین ایران و نیوزیلند در حوزه‌های مختلف و برای گسترش زمینه روابط اقتصادی دوجانبه و همچنین مشور‌ت‌های سیاسی برقرار شده و خواهد شد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بسیار خوشحالم که در هفته‌ها و ماه‌های آینده هیئت‌های مختلفی از این کشور برای گفت‌وگو در زمینه‌های مختلف به ایران سفر خواهد کرد، ادامه داد: همکاری‌های سنتی که بین ایران و نیوزیلند در زمینه‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع غذایی و صنایع لبنی وجود داشته است گسترش خواهد یافت.

ظریف با بیان اینکه حوزه‌های جدید همکاری مانند همکاری‌ در زمینه‌های آموزشی، فنی و تکنولوژی را بررسی میکنیم تا روابط دو کشور بیش از گذشته افزایش یابد، تصریح کرد: بحث‌هایی نیز در زمینه مبادلات بانکی داشتیم تا بانک‌ها و موسسات مالی بتوانند از همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور حمایت بکنند.

وی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه علمی و دانشجویی عنوان کرد: مذاکراتی نیز در زمینه تسهیل مقررات صدور ویزا و اقامت برای دانشجویان ایرانی و نیوزیلندی داشته‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به عضویت نیوزیلند در شورای امنیت و حمایت شخص وزیر امور خارجه این کشور از برجام گفت: در زمان تصویب برجام آقای وزیر ریاست شورای امنیت را به عهده داشتند و این تعهد دولت نیوزیلند به اجرای صحیح برجام به عنوان یکی از نکات مثبت در روابط دو کشور است.

وی با بیان اینکه به عنوان دو عضو شورای امنیت دو کشور گفت‌وگوهایی در زمینه موضوعات منطقه با هم دارند، افزود: امروز در خصوص آخرین تحولات در منطقه و مبارزه با افراط و تروریسم و ثبات و آرامش در عراق و سایر کشورهای منطقه با یکدیگر گفتگو کردیم و آماده‌ایم با این تبادل نظرها بتوانیم به حل اختلافات و ایجاد ثبات در منطقه کمک کنیم.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه اخیر کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه برای تشویق شرکت‌های بزرگ به همکاری به ایران و اینکه آیا این بیانیه را کافی می‌دانید یا آنها باید اقدامات دیگری نیز انجام دهند، گفت: در طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته توفیقات قابل توجهی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با استفاده از شرایط ایجاد شده پس از برجام داشته‌ایم.

وی با اشاره به گرایش‌های بنگا‌ه‌های اقتصادی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ورود هیأت‌های سیاسی به ایران همواره همراه بوده با حضور گسترده بنگاه‌های اقتصادی که این نشان‌دهنده علاقه جامعه بین‌المللی اقتصادی به همکاری با ایران است.

وزیر خارجه با بیان اینکه موانعی که از گذشته در مسیر همکاری‌های اقتصادی بین ایران و دیگر کشورها ایجاد شده عمدتا به دلیل سیاست های خصمانه ایالت متحده و تحریم‌های ظالمانه و بین‌المللی بوده، گفت: این موانع به تدریج در حال کنار رفتن است البته قسمتی از اینها با تعهداتی که در قالب برجام داشتند به صورت رسمی کنار گذاشته شده اما ما اعتقاد داریم که اقدامات عملی هم باید کنار بیانیه‌ها صورت بگیرد.

وی افزود: بیانیه ای که در حاشیه دیدار بنده با جان کری وزیرخارجه امریکا در نیویورک از سوی وی مطرح شد و بیانیه جدیدی که در روزهای گذشته از طرف وزرای امور خارجه ایالات متحده، سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا صادر شد، نشان دهنده یک فضای سیاسی است که مجموعه این کشورها احساس می‌کنند لازم است تعهد خود را به اجرای برجام نشان دهند.

ظریف ادامه داد: البته در کنار اینها گفت‌وگو هایی نیز در خصوص اقدامات عملی هم در نیویورک و هم در وین با جان کری و ملاقات‌هایی نیز با هاموند و موگرینی داشتم و توافق کردیم اقدامات عملی برای رفع موانع صورت بگیرد و این اقدامات عملی را پیگیری میکنیم.

وی تصریح کرد: یکی از این اقدامات، همکاری گسترده بین بانک مرکزی ما و موسسات مالی است که این همکاری ها هم اکنون در حال انجام است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اقدام برای تشویق بانک‌های اروپایی به صورت ویژه و مشخص برای همکاری با ایران توافق دیگری است که صورت گرفته و قسمتی از این توافق انجام شده و بخشی نیز در دست اقدام است.

ظریف گفت: این یک هدف است اما هنوز به صورت کافی به آنچه که باید برسیم نرسیده‌ایم و نیاز است اقدامات بیشتری در این زمینه از سوی آمریکا صورت بگیرد.