گوشت قرمز! کالایی لوکس

افكار نيوز: گوشت قرمز یکی از اقلام تامین کننده پروتئین مورد نیاز بدن است که نقش مهمی در سبد غذایی خانوارها دارد .

به گزارش افکار نیوز به نقل از واحد مرکزی خبر آغاز افزایش قیمت گوشت قرمز به ویژه در ۲ سال گذشته مانند برخی اقلام دیگر به جنس لوکس تبدیل شده است.

با نگاهی به روند افزایش قیمت گوشت می توان دریافت بی ثباتی قیمت این ماده پروتئینی از الگویی خاص پیروی نکرده و چه در دوران خشکسالی و بی آبی و چه در دوران وفور و حاصلخیزی، قیمت گوشت به عناوین و بهانه های مختلف سیر صعودی داشته است بطوریکه از سال ۸۷ تاکنون از کیلویی ۶۰ هزار ریال بطور میانگین برای انواع گوشت قرمز گاو و گوسفند به قیمت هر کیلو ۱۵۵ هزار ریال برای گوشت گوسفندی و ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار ریال برای گوشت گاو و گوساله رسیده است.

در این میان خراسان شمالی که از مراکز عمده پرورش دام و تولید گوشت قرمز است بطوریکه حتی مازاد این تولیدات را به استان های همجوار و حتی تهران صادر می کند هم از تاثیرات افزایش قیمت گوشت قرمز در امان نمانده است.

یک شهروند بجنوردی در این زمینه به خبرنگار واحد مرکزی خبرمی گوید: افزایش بی رویه قیمت گوشت موجب شده است که نتوانیم حتی یکبار در ماه هم از این ماده پروتئینی استفاده کنیم و این امر بویژه برای خانواده های پرجمعیت بیشتر بچشم می خورد.

او می افزاید: ‌ ممکن است یک خانواده سه نفره بتواند از یک کیلوگرم گوشت برای سه مرتبه طبخ غذا استفاده کند اما خرید هر کیلو گوشت گوسفند به قیمت ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار ریال برای خانواده هایی که جمعیت آنها بیش از سه نفر است نیاز بدن را به پروتئین تامین نمی کند.

این سرپرست خانوار ادامه می دهد: استفاده از گوشت گوساله یا گوشت های منجمد گاو و گوساله هم اگرچه قیمت کمتری دارد اما ذائقه مردم به استفاده از آن خو نگرفته است.

وی معتقد است: استفاده از گوشت قرمز مختص خانواده هایی شده است که از رفاه اقتصادی بالایی برخوردارند و اقشار متوسط و حتی رو به بالای جامعه هم اکنون از گوشت قرمز بسیارکم استفاده می کنند.

از طرفی دیگر یکی از توزیع کنندگان گوشت قرمز در شهرستان بجنورد می گوید: هنگامی که دام زنده را گران می خریم، نمی توانیم آن را پس از کشتار و با وجود هزینه هایی که به آن اضافه می شود، به قیمت کمتر بفروشیم.

محمدی می افزاید: ‌ هم اکنون در این استان در مقایسه با دیگر استان ها گوشت قرمز با حداقل سود به دست مصرف کننده می رسد بطوریکه در بعضی از استان های همجوار، تفاوت قیمت در هر کیلو گوشت به ۲۰ هزار ریال هم می رسد.

او ادامه می دهد: هنگام خشکسالی گفته می شود قیمت علوفه و نهاده های دامی، افزایش دارد و بر این اساس، قیمت دام با وجود عرضه بیش از تقاضا کاهش پیدا نمی کند و هنگام وفور علوفه و نهاده ها هم دامداران از عرضه دام زنده خودداری می کنند و در نتیجه باز هم شاهد افزایش قیمت دام هستیم.

رئیس اتحادیه صنف قصابان و میدان دام خراسان شمالی هم می گوید: تهیه و توزیع گوشت بر عهده این اتحادیه است و اگر از تسهیلات مالی برخوردار شود یا بتواند هزینه های جانبی واردات گوشت را تامین کند می تواند با وارد کردن گوشت حتی از کشورهای همجوار قیمت ها را به تعادل برساند.

حق نگر می افزاید: پیگیری برای دریافت تسهیلات برای این منظور از ۶ ماه گذشته ادامه دارد اما تاکنون نتیجه مثبتی بدست نیامده است.

او ادامه می دهد: خراسان شمالی به علت پرورش دام سالم و تولید گوشت با کیفیت به محلی برای خرید و تامین دام استان های دیگر تبدیل شده است و این امر به افزایش قیمت دام دامن می زند.

حق نگر می افزاید: از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این مسئله کمبود عرضه دام است چون وفور علوفه و بارندگی مناسب موجب شده است که بسیاری از دامپروران و دام داران از عرضه دام، خودداری و دام های خود را پروار کنند و این کاهش عرضه بر قیمت ها تاثیر گذاشته است.

او با اشاره فرا رسیدن ماه رمضان تاکید می کند لازم است تا ماه آینده درباره گوشت قرمز تدابیری اندیشیده شود تا قیمت این ماده پروتئینی در این زمان بار دیگر افزایش پیدا نکند.

رئیس اتحادیه صنف قصابان و میدان دام خراسان شمالی می افزاید: ‌اگر این اتحادیه می توانست بصورت مستقیم و بدون وجود واسطه، گوشت را وارد استان کند، قیمت آن بطور یقین کاهش پیدا می کرد و مردم می توانستند از گوشت وارداتی ارزان تر استفاده کنند.

او، قیمت گوشت منجمد گوسفندی را ۶۴ هزار ریال در هر کیلوگرم اعلام و اضافه می کند: هم اکنون قیمت گوشت گوسفند ۱۴۵ هزار ریال و گوشت گوساله ۹۰ هزار ریال در هر کیلوگرم است که گاهی ممکن است بنا به نوع تقاضا در هر کیلو ۱۰ هزار ریال افزایش هم داشته باشد.

یکی از اعضای اتحادیه دام پروران خراسان شمالی در این باره می گوید: سال هاست که دامپروران از بی ثباتی قیمت دام متضرر می شوند و اکنون با وجود اینکه قیمت دام افزایش پیدا کرده است به علت نبود بازار مصرف داخلی باز هم دامدار متضرر می شود و مجبور است مازاد دام خود را به دیگر استان ها بفروشد.

واحدی می گوید: ‌ افزایش قیمت گوشت گرم به ضرر دامداران هم هست زیرا بازار تقاضا را کاهش می دهد درحالیکه اگر مراکز فرآوری گوشت در استان وجود داشت از خروج دام جلوگیری می شد و محصولات گوشتی فرآوری شده در دسترس مردم قرار می گرفت.

او تصریح می کند: درحالیکه مشخص نیست سال آینده هم دامداران بتوانند از علوفه و کنسانتره ارزان برخوردار باشند بی ثباتی بازار به دغدغه ای برای این صنف تبدیل شده است.

این عضو اتحادیه دام پروران خراسان شمالی ادامه می دهد: اگر دولت با همکاری دامداران و قصابان بتواند راهکاری اتخاذ کند که ثبات در قیمت ها بوجود بیاید و خشکسالی، افزایش قیمت نهاده ها و هزینه های جانبی مانند حمل و نقل بر ثبات قیمت اثر نگذارد، دام پروری که از رونق بازار دام مطمئن است دام زنده را به قیمت کمتر و در سطح گسترده تر عرضه می کند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

واحدی ادامه می دهد: تامین نهاده دامی تحت تاثیر عوامل مختلف مانند بازار جهانی و آب و هوا، کاهش یا افزایش پیدا می کند و بر بازار کشور هم تاثیر می گذارد همچنین با هدفمندکردن یارانه ها و درحالیکه دامداران به آب و برق نیاز وافری دارند، مسلم است که قیمت ها افزایش پیدا می کند به همین علت، دولت باید تدابیر ویژه ای بیاندیشد.

او می گوید: ‌ استفاده از اهرم هایی همچون ممنوعیت خروج دام از استان و ورود و خروج لاشه، دیگر کارایی ندارد چون تجربه سال های گذشته نشان داده است که نمی توان با این ممنوعیت ها ثبات قیمت ها را تضمین کرد بویژه هم اکنون که حتی ورود گوشت منجمد هم دیگر ضوابط خاصی ندارد و پس از تایید دامپزشکی همه می توانند گوشت منجمد یا تازه را وارد بازار کنند.

البته باید گفت که خراسان شمالی تولیدکننده گوشت است و حتی مازاد نیاز آن به استان های دیگر صادر می شود اما اگر مازاد تولید بر ظرفیت تولید گوشت گرم اثرگذار نباشد، نمی توان برای آن برنامه ریزی کرد.

معاون تجارت داخلی سازمان بازرگانی خراسان شمالی با بیان این مطلب می گوید: ممکن است در یک سال به عنوان نمونه ۱۷ هزار تن تولید گوشت داشت که ۱۲ هزار تن آن در استان مصرف و بقیه آن صادر می شود و هنگامی که نتوان از خروج مازاد تولید جلوگیری کرد، نمی توان برای کاهش قیمت ها هم برنامه ریزی کرد.

علی تمدنی ثانی می افزاید: بازار عرضه و تقاضا آزاد است و بر این اساس نمی توان روی آن حساب کرد مگر اینکه به سازمان بازرگانی که نحوه عرضه اجناس و قیمت ها را رصد می کند، این اختیار داده شود تا مقداری از گوشت مازاد را برای هنگام نیاز در استان نگهداری کند.

او ادامه می دهد: گوشت در سراسر کشور، گران بدست مصرف کننده می رسد اما باز هم دامداران انتظار دارند حتی از ورود گوشت منجمد هم جلوگیری شود درحالیکه این کار به ضرر مصرف کننده است.

این مقام مسئول در خراسان شمالی می گوید: ‌ ورود گوشت منجمد به بازار در سال های گذشته در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام بود اما اکنون این ساز و کار هم وجود ندارد و واردکنندگان عمده گوشت می توانند گوشت منجمد را وارد و به عوامل خرد اقتصادی عرضه کنند و حتی زمان ورود گوشت منجمد به بازار هم در اختیار بازرگانی نیست.

او، با بیان اینکه حذف اخذ مجوز برای واردات گوشت و دام زنده یکی دیگر از عوامل نبود ساز و کارهای کنترلی بر بازار است می افزاید: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، هرکس می تواند با پرداخت تعرفه واردات، اجناس ثبت سفارش شده خود را وارد بازار کند و دیگر برای واردات کالا نیازی به مجوز از سازمان بازرگانی نیست و این امر حتی شامل واردات گوشت و دام زنده هم می شود.

انتهای پیام / ب.