به گزارش افکار نیوز، کتاب همزمان با سالروز حماسه آزاد سازی خرمشهر، یادواره شهید سرلشگر سید مسعود منفرد نیاکی و تجلیل از حماسه آفرینان آزاد سازی خرمشهر به همت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم ضمن تجلیل از خانواده معظم شهید منفرد نیاکی و شهدای مدافع حرم ارتش، از تندیس و نرم‌افزار چند‌رسانه‌ای شهید نیاکی و تمبر حماسه خونین شهر و همچنین کتاب «جنگ نرم و اتاق های فکر» نوشته «عشرت شایق» رونمایی شد.

شهید «سید مسعود منفرد نیاکی» در سال 1308 در شهرستان« آمل» چشم به جهان گشود و در سال 1331 در دانشکده افسری استخدام و پس از طی دوره 3 ساله دانشکده به درجه ستوان دومی نائل و با انتخاب رسته زرهی به خدمت مشغول گردید.

او در طول خدمت با نظمی مثال زدنی جدیت و صداقت در سمت های مختلف فرماندهی در یگانهای رزمی به انجام وظیفه پرداخت و مدارج تحصیلی را از دوره مقدماتی و عالی زرهی تا دوره فرماندهی و ستاد و دانشکده پدافند ملی با موفقیت پشت سر گذاشت.

شهید نیاکی در سال 1355 به درجه سرهنگی نائل شد وی در انقلاب شکوهمند اسلامی همچون بدنه مؤمن و خدمتگزار ارتش به دریای بی کران ملت پیوست و پس از پیروزی انقلاب به شکرانه استقرار نظم اسلامی ، خود را وقف دفاع از انقلاب نو پای اسلامی نمود.

شهید «سید مسعود منفرد نیاکی» به پاس فداکاری و خدمات ارزشمند خود در سال 1359 به سمت فرمانده لشکر 88 زرهی زاهدان و در سال 1360 به سمت فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز منصوب گردید و در همه میدانهای دفاع از میهن اسلامی در برابر دشمنان به انجام وظیفه پرداخت بطوریکه حضور مداوم شهید نیاکی در خط مقدم جبهه و مسئولیت شناسی عمیق از ویژگی های بارزش بود.

کارنامه او در دوران دفاع مقدس مشحون از افتخارات و قهرمانی هاست. وی در مسئولیت های فرماندهی در عملیات های بزرگ طریق المقدس ، فتح المبین ، بیت المقدس ، والفجر و رمضان خدمت نموده و در سمت فرماندهی لشکر 92 زرهی خوزستان و فرمانده قرارگاه فتح بارها به قلب دشمن تاخته و شکستهای سنگین بر پیکر دشمن وارد آورد.

شهید« نیاکی» به واسطه لیاقت و شجاعت وافر خود طی حکمی از سوی امیر سپهبد «صیاد شیرازی» به جانشینی فرمانده نیروی زمینی ارتش در جنوب منصوب گردید و در طراحی عملیاتهای بزرگ رزمی در جنوب نقش مؤثری ایفا نمود.

کتاب رونمایی شده در این مراسم تحت عنوان«جنگ نرم و اتاق های فکر» نوشته «عشرت شایق» اشاره دارد به شیوه های جنگ نرم و نقش اتاق های فکر در این نوع جنگ که در 240 صفحه به رشته درآمده است.

در بخشی از این کتاب آمده است: «نقش اتاق های فکر در حوزه کلان حکومتی در این است که مسائل مهم مرتبط با سیاست های داخلی و خارجی را مورد مطالعه و بررسی قرار داده و ضمن ارائه جمع بندی در مورد موضوعی خاص، به ارائه راهکارها و راهنمایی های عملیاتی نیز می پردازند. این نهادها نوعا به مدیران اجرایی و دستگاههای تصمیم گیری متصل هستند و بعضا در هیئت حاکمه نیز حضور داشته و عنصر تاثیرگذاری در ساختار تصمیم گیری نظام آمریکا می باشند...».

همچنین نمایشگاه عکس و کتاب حماسه سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر در حاشیه این یادواره برپا گردید.