ریاست خبرگان به زاویه‌داران از جنس هاشمی نمی‌رسد

رادیو فردا ارگان رسمی سازمان سیا ضمن اظهار ناخرسندی از انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان نوشت: انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان رهبری توسط اکثریت اعضای این مجلس گویی برخی را شوکه کرده است. این شوک اگرچه ناموجه، ولی قابل فهم است. قابل فهم است برای این که افرادی همیشه آرزوهای خود را واقعیت می‌پندارند و یک اصل تنظیم کننده برای خود پرورانده‌اند که مطابق آن: «من این آرزوها را دارم، پس آنها عین واقعیت هستند».

وبسایت رادیو فردا می‌افزاید: آرزوی 37 ساله سرنگونی جمهوری اسلامی یک نمونه خوب این مدعا است. بسیاری از افراد و گروه‌های آرزو کننده در طی 37 سال گذشته دائماً وعده داده‌اند که رژیم به پایان تاریخی خود رسیده و به زودی- مثلاً ظرف 6 ماه تا یک سال آینده- سرنگون خواهد شد. اما رژیم 37 سال به بقای خود ادامه داده و آرزوکنندگان هیچ گاه به این پرسش نیندیشیده و بدان پاسخ موجهی نداده‌اند که علل و دلایل بقای رژیم جمهوری اسلامی چه بوده و چه هست؟

اکبر گاف نویسنده این تحلیل که زمانی جزو متوهم‌ترین عناصر اصلاح‌طلبان بود، تصریح می‌کند: نباید گرفتار خیال‌اندیشی و واقعیت‌پنداری آرزوها شد که کمترین پیامد آن دوری از واقعیت و دست و پا زدن در خیالات است:

هر درونی که خیال‌اندیش شد

چون دلیل آری خیالش بیش شد

رادیو فردا تصریح کرد: در سال‌های گذشته هیچ کس بیش از دبیر شورای نگهبان، انقلابی‌تر و همراه‌تر با سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی نبوده است. از این رو رأی به احمد جنتی در مجلسی که بیشتر نمایندگان آن از نظر فکری به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک هستند، چندان دور از ذهن نیست. پس از درگذشت علی مشکینی رئیس دوره‌های اول، دوم، سوم و پنج ماه از دوره چهارم در سال 86، در مجلسی با ترکیب تقریبی مشابه خبرگان جدید، میان اکبر هاشمی رفسنجانی و احمد جنتی، این رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که با 41 رأی جانشین آیت‌الله مشکینی شد و دبیر شورای نگهبان با 34 رأی نتوانست پیروز این رقابت باشد. اما با اتفاق‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و مواضع متفاوت هاشمی ورق در خبرگان رهبری هم برگشت. تا آنجا که در پایان دوره دوساله ریاستش، دیگر صندلی ریاست به هاشمی رفسنجانی تعلق نگرفت.