هاشمی حال و حوصله زخم خوردن دوباره از اعضای خبرگان را ندارد

روزنامه آفتاب یزد که پیش از انتخابات هیئت رئیسه خبرگان چندین نوبت علیه هاشمی بدگویی کرده بود، اکنون می‌نویسد: شکست نماینده هاشمی رفسنجان در انتخابات ریاست‌مجلس خبرگان و ایضا امتناع وی از کاندیداتوری به معنای شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات بوده است؟ آیا این جریان که مدعی پیروزی بود در مورد نتایج انتخابات غلو کرده و به مردم دروغ گفته است؟ سیر سیاسی که هاشمی رفسنجانی در 12 سال گذشته طی نموده بسیار مهم است. قطعاً هیچ ناظری نمی‌تواند اکنون مدعی شود که هاشمی 95 همان هاشمی 84 است.

رفسنجانی در طول سال‌های گذشته بسیار تغییر کرده است. هر چقدر موها و محاسنش سپید گشته افکارش نیز متحول شده است. باید اذعان کرد «دوز مردم مداری» هاشمی طی سال‌های گذشته به شدت افزایش داشته است. شاید که نه، حتماً 20 سال قبل او این‌گونه سخن نمی‌گفته است. بیش از آنکه ذکر مردم را بگوید به سبک و سیاق دلواپسان امروز اظهار نظر می‌نموده و دغدغه‌های خاص خود را داشته است.

آفتاب یزد می‌افزاید: هاشمی جایگاه چندانی در لایه‌های فوقانی قدرت ندارد و برای همین عطای ریاست را به لقایش بخشید اما او مردم را دارد.

یادآور می‌شود منتخبان خبرگان منتخبان مردم هستند و بنابراین 51 رأی آنها به آیت‌الله جنتی و بی‌میلی برای رأی دادن به هاشمی نیز همان رأی مردم است.

مجیزگویی اخیر آفتاب یزد درحالی است که همین روزنامه چندین بار در طول دو سه هفته اخیر به مذمت‌ هاشمی پرداخته بود از جمله آنجا که نوشت: چرا هاشمی گفت: «حال که مملکت به اینجا رسیده و مردم به این سطح از آگاهی رسیده‌اند، می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم؟» آیا این ناشی از توهم پدرانه است یا مظلوم‌نمایی سیاستمدارانه در بزنگاه ریاست خبرگانی دیگر؟ شاید شعارگرایی هاشمی اینبار آن قدر توی ذوق می‌زند که بسیاری برای حرف‌هایش تره هم خرد نکنند اما در کنار این عده، گروه زیادی نیز برایشان این پرسش پیش آمده که از چه روی، هاشمی اینچنین مظلومانه و شاید هم پدرمأبانه به گونه‌ای حرف می‌زند که انگار در تمام این سه دهه و نیم، هدفی جز به حد اعلا رساندن مردم کشورش نداشته و حالا که ملت به این مرز رسیده‌اند او چشمانش را برای همیشه می‌تواند به روی هم بگذارد بی‌آنکه دیگر به قدرت بیندیشد! آیا این گفته‌ها صرفاً یک پلیتیک برای آن است که هاشمی در آستانه جدال‌های انتخاباتی بر سر ریاست خبرگان، خود را بی‌نیاز به جایگاه و مقام نشان دهد، یا اینکه او با این کلام سعی دارد خود را به مانند ناجی بر حق مردم معرفی کند؟

این روزنامه اجاره‌ای که سردبیر آن در آمریکا پناهندگی گرفته در مطلب دیگری نوشته بود: هرچند هاشمی دنبال ناز و غنج در انتخابات ریاست‌ خبرگان است اما احتمالاً آیت‌الله جنتی خلاف میل هاشمی رئیس خبرگان می‌شود... زمانی که مرد مرموز سیاست‌پیشه ایران پس از نتیجه انتخابات 94، مظلومانه و مسرورانه از خوابیدن آسوده بر بالین مرگ گفت، بسیاری حدس می‌زدند که این حرف‌های «هاشمی رفسنجانی» یعنی اینکه او برای ریاست‌ خبرگان دندان تیز نکرده و حال و حوصله زخم خوردن دوباره از اعضای خبرگان مثل دوره پیش را ندارد! اما شاید «رفسنجانی» با این حرف‌ها به دنبال غنج و دلال سیاسی است و دوست دارد با همین مظلوم‌نمایی‌ها، بار دیگر اعضای خبرگان را از بالای جایگاه ریاست ببیند. آفتاب یزد در عین حال در تحلیلی اذعان کرد: انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست مجلس خبرگان که تصویری یکسره متفاوت از ترکیب این مجلس نشان می‌دهد، توانست بر همه آنچه هاشمی در تدارکش بود پایان دهد. این انتخاب نشان می‌دهد خبرگان فعلی تداوم خبرگان قبلی است. هاشمی قبل از انتخابات گفته بود اگر به مجلس خبرگان راه یابد، خواهد توانست بالانس قدرت را به نفع جریان میانه‌رو تغییر دهد. اما انتخاب آیت‌الله جنتی به ریاست، چنین منویاتی را نقش بر آب کرده است. ... هر چند آیت‌الله جنتی پیشتاز شد اما درعین حال شاید بتوان برنده چنین رقابتی را اکبر هاشمی رفسنجانی دانست که به جهت جلوگیری از شکست حتمی، اساساً از شرکت در انتخابات ریاست خبرگان خودداری کرد.