هکرها به رهبری هکری از عربستان به ایران حمله کردند

سردار هادیانفر در حاشیه گردهمایی رؤسای پلیس آگاهی استان‌‌های سراسر کشور با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح حمله سایبری به برخی از درگاه‌های ایرانی گفت: در تاریخ 4 خرداد ماه یک حمله سایبری را رصد کردیم که از سه کشور مختلف انجام شده بود که این تمرکز با هدایت از هکری در کشور عربستان بود و سایت مورد هدف نیز مرکز آمار ایران بود که به شکل حمله دیسیف انجام شد که البته این شکل حمله چندان از لحاظ فنی ارزشی ندارد.

وی افزود: عنوان این هکر دااف بوده که برخی از شبکه‌ها آن را داعش عنوان کرده بودند که ارتباطی با داعش ندارد این هکر دارای سابقه هک بوده و فرد از طریق پلیس فتا شناسایی شده است.

وی گفت: ما IP ها را به اینترپل و پلیس سایبری عربستان ارسال کردیم و در حال پیگیری موضوع هستیم اما دلیلی وجود ندارد که عربستان پشت این ماجرا باشد و این کار صرفاً یک اقدام مجرمانه فردی بوده است.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: از تاریخ 4 خرداد تا 8 خرداد ماه، 8 سایت مورد حمله قرار گرفت که 2 از آنها منشأ داخلی داشت و سایت سازمان اسناد و املاک از آن جمله بود اما در هیچ کدام از این حمله‌ها هیچ اطلاعاتی مورد سرقت قرار نگرفته و در حال حاضر سایت‌ها به شرایط عادی برگشته‌اند.

وی تأکید کرد: در واقع این اتفاق حاصل یک ضعف امنیتی بود که ما به صاحبین سایت‌ها که از این ضعف برخوردار بودند تذکر دادیم.

خبرنگاری گفت ظاهراً در واکنش به این اقدام حمله متقابلی از سوی ایران صورت گرفته که هادیانفر گفت: هیچ کار سازمان‌یافته‌ای از سوی کشور در این خصوص صورت نگرفته و ما گزارشی از کشور عربستان نداشتیم البته ممکن است برخی هکرها در واکنش به این اقدام به صورت احساسی کاری کرده باشند.

رئیس پلیس فتا در ادامه با بیان اینکه تقریباً 35 درصد پرونده‌هایی که در پلیس فتا تشکیل می‌شود مربوط به تلگرام است، گفت: امسال این گونه جرایم 47.5 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص فاز یک و دو طرح عنکبوت هم گفت: ما در رصدهای روزانه هر موضوعی که مغایر قانون باشد شناسایی می‌کنیم و متناسب با موضوع به پلیس مربوطه پرونده را ارجاع می‌دهیم که در این زمینه نیز پرونده‌هایی به پلیس امنیت اخلاقی ارجاع داده شد.

رئیس پلیس فتا همچنین در خصوص فروش مواد مخدر و مواد الکلی در شبکه‌های مجازی، گفت: این گونه اتفاقات متأسفانه زیاد است اما پلیس فتا رصد کامل می‌کند، افراد شناسایی می‌شوند و بلافاصله پرونده برای دستگیری و اقدامات بعدی به پلیس مبارزه با مواد مخدر ارجاع داده می‌شود که در این زمینه ما با کاهش 62.5 درصدی جرایم مواجه بوده‌ایم.

هادیانفر در پایان گفت: هفته‌ای 80 هزار سایت با نگاه مجرمانه شکل می‌گیرد و اینکه بگوییم به طور کلی جرایم در فضای مجازی ریشه‌کن غیرممکن است.