"نیکلاس کریستف" نویسنده این مطلب در نیویورک تایمز خاطرنشان کرد: عربستان با اقدامات آشوب طلبانه خود در حال تخریب چهره اسلام در کل دنیا است، و سران سعودی ضربه‌ای بزرگتر از ترامپ یا کروز (نامزدهای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری) به اسلام می‌زنند.

نویسنده این مطلب عربستان را به گسترش افراطی‌گری و نفرت انگیزی و از جمله نفرت از زنان، و همچنین ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل تسنن در خاورمیانه متهم کرد.

وی تأکید کرد که باید نام عربستان سعودی را به کشور عقب ماندگی تغییر داد.

کریستف خاطرنشان کرد که موضوع فقط مربوط به ممنوع بودن رانندگی برای زنان، یا مخالفت با ایجاد کلیسا در این کشور و یا سرکوب وحشیانه شیعیان عربستانی نیست، و عربستان از مدارس به اصطلاح دینی در کشورهای فقیر حمایت مالی می کند تا در آن کشورها تخم نفرت بکارد.

وی افزود: از پاکستان تا مالی، مدارس دینی با حمایت مالی عربستان سعودی وجود دارند که افراطی گری در آنها پایه گذاری شده است، و احیانا تروریستها در همان مدارس پرورش یافته‌اند.

نویسنده نیویورک تایمز به سند وزارت امورخارجه آمریکا اشاره کرد که از سوی سایت ویکیلیکس افشا شده، و در آن گفته شده است که مدارس افراطی در پاکستان به خانواده های فقیر 6500 دلار می دهند تا فرزندشان را برای یادگیری تفکرات افراطی به آنها بسپارند.

کریسفت تأکید کرد، اشتباه بزرگ آمریکا حمایت از عربستان در جنگ علیه یمن است؛ و این امر آمریکا را وارد مسائلی می‌کند که طبق گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر جنایت جنگی به شمار می‌آید.

وی در پایان نوشت: اکنون زمان اعتراف به این موضوع است که عربستان سعودی فقط ایستگاه سوخت ما نیست، و این کشور همچنین منبع سم در جهان اسلام است، و تعصب کور این کشور، تعصب کور در داخل آمریکا را تغذیه می‌کند.