​تکاپوی اژدها برای سرمایه گذاری در بندر اقیانوسی چابهار

 چابهار بعنوان یکی از بنادر مهم در جنوب ایران محسوب می شود که در بخش شمالی دریای عمان قرار گرفته است. این شهرستان با دارا بودن دو بندر مهم تجاری شهید بهشتی و شهید کلانتری در سواحل شرقی خلیج فارس در استان سیستان و بلوچستان در کنار آبهای گرم دریای عمان و اقیانوس هند، همجواری با دو کشور پاکستان و افغانستان، دسترسی به آبهای بین المللی و در آینده ای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا به این کشور خواهد داشت. 

از طرفی چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران یکی از نقاط کلیدی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان بوده و در کریدور شمال- جنوب نقش مهمی ایفا خواهد کرد زیرا با قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شرق و غرب در زمینه اقتصادی و جغرافیایی ترانزیت و ترانشیت نقش مهمی ایفا می کند. 

چابهار در مقایسه با دیگر مناطق ساحلی و جنوب ایران دارای موقعیت ممتازی در زمینه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی است و وجود آبهای عمیق در خلیج وسیع آن شرایط مناسبی را برای پهلوگیری کشتی های بزرگ در این منطقه و ایجاد تاسیسات بندری با هزینه مناسب و صرفه اقتصادی فراهم کرده است.

شاید هم مزایا هم بود که مهاراجه ها را به قلب بندرگاهی ایران و سرمایه گذاری در این منطقه کشاند، همین موقعیت دندان گیر نیز چینی ها را نیز برای سرمایه گذاری در چابهار سر ذوق آورده است.

سیاوش رضوانی مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان در خصوص جذب سرمایه گذاری در بخش خصوصی در بنادر اظهار کرد: در راستای جذب سرمایه‎گذاری بخش خصوصی پکن در این بندر، فاز دوم طرح توسعه بندر شهیدبهشتی چابهار را به آنها پیشنهاد دادیم.

 

وی افزود: طرح توسعه این فاز آغاز شده و احداث زیرساخت‎های آن 25 تا 30 درصد پیشرفت دارد. بر همین اساس پیش‌بینی می‎کنیم که چینی‌ها نیز از سرمایه‌گذاری در فاز دوم این بندر استقبال کنند. 

مدیرکل اداره بنادر ودریانوردی سیستان و بلوچستان یادآور شد: از  اشتیاق چین در حوزه سرمایه‌گذاری در بندر چابهار خشنود هستیم زیرا این کشور هم توانایی بالایی در حوزه بندری و هم در بحث ساخت تجهیزات و امکانات بندری دارد. 

رضوانی درباره زمان اجرایی شدن قرارداد با هندی‌های به مارین تایمز گفت: از آنجایی که این قرارداد برای خرید تجیهزات است بنابراین هر زمان که طرح توسعه فاز یک بندر در این دو ترمینال پایان یابد این قرارداد به خودی خود اجرا خواهد شد. خوشبختانه اکنون فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی  با پیشرفت 72 درصدی روبه رو است و اطمینان داریم که تا پایان سال جاری نهایی شود.