کلید بی تدبیری اقتصاد جنوب شرق را فلج کرد

مرداد ماه 92 بود که حسن روحانی، با شعارها و وعده های پر حرارت رفع مشکلات اقتصادی چون بیکاری و گرانی رسماً رئیس‌جمهور ایران شد، تا با کلید تدبیر قفل اقتصاد کشور را باز کند.

با این حال 3 سال پیش مردمی که به روحانی رای دادند و آن‌هایی که به او رأی ندادند، چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها و شعارهای تدبیر و امید شدند شعارهایی که در طول این سالها تنها به کج راهه رفتند و نه تنها بیکاری و گرانی را حل نکردند  بلکه درب های کارخانجات را پلمپ و نان آوران بسیاری را بیکار کردند و درب های واردات را به روی تولیدکنندگان خارجی باز کرد به طوری که این روز ها موج بیکاری، تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای صنعتی افزایش یافته و واحدهای صنعتی زیادی طی این سالها از روند کار و تولید خارج شده و در لیست واحدهای صنعتی تعطیل شده قرار گرفته اند و مشکلات زیادی را جولان داده اند.

 

مهر تعطیلی بر واحدهای صنعتی جنوب شرق
علی ای حال بی توجهی به تولیدات داخلی یکی از مشکلاتی است که این روزها گریبانگیر واحد های صنعتی شده به طوری که اگر واحد های تولیدی داخلی مورد حمایت قرار بگیرند و کالاهای تولید شده در این واحدها مورد مصرف باشد ، قطعا این واحد ها با پیشرفت و توسعه همراه خواهند بود.
رکود در بازار یکی از مهمترین مشکلاتی است که سبب شده تا بسیاری از واحد های تولیدی نیز به دلیل نبود بازار فروش نیمه تعطیل و تعطیل شوند؛  مشکلی که می شود با استفاده از کالای داخلی ، رونق کارگاه های کوچک ، حمایت و ارائه تسهیلات مورد نیاز شرایط لازم را برای رونق اقتصاد مقاومتی ایجاد نماید.
با این حال هر روز خبرهایی در خصوص تعطیلی واحد های صنعتی در کشور شنیده می شود که سیستان و بلوچستان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در چند روز اخیر سارانی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان خبر دیگری از سه قفله شدن اقتصاد داد. وی در گفت و گو با یکی از رسانه ها عنوان کرد که بیش از 250 واحد صنعتی و کارگاهی در سه سال اخیر در استان تعطیل شده اند.

 

تعطیلی بیش از 250 واحد صنعتی و کارگاهی در سه سال اخیر
وی گفت که: در حال حاضر 1370 واحد صنعتی و کارگاهی مجوز فعالیت در استان را دارند که 50 درصد این واحدها در شهرک های صنعتی و کارگاهی استان مستقر هستند.
سارانی افزود: در سه سال گذشته بیش از 250 واحد صنعتی و کارگاهی بدلیل کمبود نقدینگی؛ عدم داشتن بازار فروش و شرایط رقابتی و مسائل مدیریتی بطور کامل غیر فعال شدند.
وی همچنین واحدهای که با ظرفیت کامل در حال فعالیت هستند را 50 درصد  از این تعداد عنوان کرد و گفت: 30 درصد واحدهای صنعتی و کارگاهی؛ پایین تر از 70 درصد،  تولید دارند.