آمادگی برای عرضه بنزین دو نرخی

محمدرضا مظلومی مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: روزانه 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی در سراسر کشور توزیع می شود که این کار به وسیله 3400 جایگاه عرضه بنزین و 2400جایگاه تک منظوره و دو منظوره عرضه CNG انجام می شود.

وی افزود: در راستای کیفی سازی ارائه خدمات در صدد انتخاب شرکت های صاحب صلاحیت برای استمرار سوخت رسانی به صورت برند هستیم.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اذعان داشت: از تمامی شرکت هایی که در زمینه عرضه سوخت دارای توانمندی هستند دعوت می کنیم در طرح برند سازی جایگاه‌های عرضه سوخت شرکت کنند.

مظلومی با بیان اینکه اینکار با اولویت جایگاههای کوچک و زنجیره ای در کلانشهرها انجام می شود، گفت: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، شرکتی است که مجموعه ای از جایگاههای عرضه فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات قرار می دهد که اینکار می تواند از طریق احداث جایگاههای جدید، خرید جایگاههای موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاههای موجود بدون اصرار بر تجمیع مالکیت در آنها صورت پذیرد.

وی افزود: شرکت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع به موقع آن در جایگاههای تحت پوشش و همچنین مسئولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآورده های نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص شده بر عهده دارد.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تصریح کرد: هدف اصلی از برندسازی جایگاههای عرضه سوخت، ارتقای رفاه و ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرف کنندگان است.

وی افزود: شرکت هایی که برای شرکت در طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت تمایل دارند می توانند از همین امروز با مراجعه به سایت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران (www.niopdc.ir) و یا دفاتر مناطق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و یا حوزه مدیریت بازرگانی این شرکت نسبت به ثبت نام وارائه مدارک لازم اقدام کنند.

مظلومی از ارزیابی شرکت های متقاضی در تیرماه یا مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: شرکت در این طرح برای تمامی شرکت های ایرانی و خارجی مجاز است و شرکت های خارجی می توانند به صورت مستقیم و بدون انتخاب شریک ایرانی اقدام به سرمایه گذاری در برندسازی جایگاههای عرضه سوخت در ایران کنند و برای آنها محدودیتی وجود ندارد.

وی به توزیع روزانه 250 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: برای افزایش کیفیت ارائه خدمات در جایگاه های عرضه، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی طرح برندسازی و ایجاد زنجیره عرضه را اجرا می کند. شرکت های متقاضی برندسازی در سی ان جی نیز باید کار خود را حداقل با 300 نازل آغاز کنند.

وی به تدابیر اتخاذ شده برای جلوگیری از ایجاد انحصار اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از رانت و انحصار، شرکت های متقاضی فعالیت در سطح ملی نمی توانند بیشتر از 20 درصد جایگاه ها را در سطح کشور در اختیار بگیرند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: برندهای استانی نیز 30 درصد جایگاه های عرضه استانی و برندهای شهرستانی نیز تا 50 درصد جایگاه عرضه در شهرستان را می توانند تحت مالکیت خود داشته باشند.

 

وی درباره حضور شرکت های خارجی در طرح برندسازی گفت: محدودیتی برای شرکت های خارجی وجود ندارد و این شرکت ها در صورت دارا بودن صلاحیت و کسب امتیازهای لازم می توانند فعالیت خود را شروع کنند. البته تا کنون درخواست رسمی از طرف شرکت های خارجی در این باره ارائه نشده است.

وی درباره اخذ هزینه بیشتر توسط جایگاه های عرضه از مصرف کنندگان گفت: شرکت های صاحب برند بر اساس سطح خدماتی که ارائه می دهند تقسیم بندی می شوند و بر اساس خدماتی که ارائه خواهند کرد هزینه ها را از مصرف کنندگان اخذ می کنند که البته جزئیات آن هنوز مشخص نشده است.

مظلومی درباره امکان واردات بنزین توسط برندهای واجد صلاحیت گفت: در مرحله اول از بنزین تولید داخل استفاده خواهد شد اما در آینده این شرکت ها می توانند علاوه بر ساخت پالایشگاه در داخل کشور، اقدام به واردات بنزین نیز کنند.

وی درباره اجرای طرح دو نرخی شدن بنزین گفت: هر تصمیمی در این باره به ما ابلاغ شود ما آن را اجرا خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در گذشته بنزین را به صورت دو نرخی عرضه می کردیم و اکنون نیز آمادگی لازم را برای اجرای این طرح داریم