هشدار سوریه به آمریکا

تصميم اسرائيل براي خريد جنگندههاي فوقپيشرفته و رادار گريز اف-۳۵ از امريکا ماه گذشته (سپتامبر) قطعي شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل " افکار "؛ ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفته است، بهره‌مندی این رژیم از این جنگنده‌ها برتری هوایی این رژیم را در منطقه تضمین می‌کند.

ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه شنبه(۱۷ مهر) در اجلاس وزرای خارجه اتحادیه عرب هشدار داد، این قرارداد ‌می‌تواند ثبات خاورمیانه را بر هم زند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، المعلم همچنین از تصمیم مصرانه رژیم اسرائیل برای آغاز دوباره شهرک‌سازی غیرقانونی در کرانه باختری و قدس شرقی ابراز ناامیدی کرد.

وی در این‌باره گفت: " به ما گفته شده بود که نخست وزیر اسرائیل قرار است به شرط آن‌که موضوع شهرک‌سازی و خرید سلاح‌های پیشرفته از سوی طرف مقابل در گفت‌وگوها طرح نشود، توقف ساخت‌و‌سازها را برای ۲ ماه دیگر تمدید کند. "

پرس تی وی همچنین گزارش داد: وزیر خارجه سوریه با اشاره به موضوع خرید جنگنده‌ها گفت: " اکنون دیگر موضوع توقف شهرک‌سازی نیست بلکه تهدید امنیت کشورهای عرب است. "

بر پايه قرارداد تسليحاتي اسرائيل و امريکا که هفته گذشته به امضاي دو طرف رسيد، اسرائيل در سالهاي ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ميلادي، ۲۰ فروند جنگنده اف-۳۵ را به قيمت سه ميليارد دلار از امريکا تحويل ميگيرد و ميتواند براي خريد ۷۵ فروند ديگر نيز اقدام کند.