ایران از قمار آمریکا در عراق سود برد/صدام دشمن قسم خورده ایران بود

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: 30 مه سال جاری میلادی (10 خرداد 95)، نیروهای ویژه عراقی با حمایت حملات هوایی آمریکا به بخش جنوبی فلوجه حمله کردند تا این شهر بزرگ عراق را از تصرف عناصر گروه تروریستی داعش خارج کنند.

 

نیروهای ویژه عراق بوسیله مشاوران آمریکایی آموزش دیده اند. حتی بسیاری از آنها بوسیله ایران آموزش داده شده اند و این کشور تجهیزات مورد نیاز آنها را فراهم کرده است. درواقع ایران حضور نظامی خود را در عراق در دو سال گذشته افزایش داده و واشینگتن از این مسئله چشم پوشی کرده است.

 

رویترز در ادامه نوشت: در هفته های اخیر، هزاران سرباز عراقی و نیروهای شیعه ی مورد حمایت ایران در حومه فلوجه آماده حمله به عناصر گروه تروریستی داعش هستند. 

 

سیاستمداران سنی در عراق حضور سردار "قاسم سلیمانی،" فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر مشاوران ایرانی را در میدان جنگ محکوم کردند و گفتند وجود آنها می تواند باعث ایجاد تنش های فرقه ای میان مردم شیعه و سنی شود.

 

رهبران نیروهای شیعه متعهد شدند که در درگیری اصلی فلوجه شرکت نکنند و به جای آن به تأمین امنیت شهرهای نزدیک فلوجه و محاصره عناصر گروه تروریستی داعش کمک کنند. 

 

رویترز در ادامه مدعی شد: جنگ فلوجه نشاندهنده افزایش نفوذ نظامی و سیاسی ایران در عراق است. ایران تنها کشوری است که از قمار آمریکا در عراق بیش از همه سود برده است. آمریکا با حمله سال 2003 به عراق، "صدام حسین،" دشمن قسم خورده ایران را از قدرت برکنار کرد. پس از آن نیز برای نخستین بار به ایجاد یک دولت شیعه در عراق کمک کرد. همانطور که سربازان آمریکایی درگیر جنگ با شورشیان بودند، ایران نفوذ خود را در همه جناح های شیعه عراق گسترش داد.

 

امروز، ایران نقش یک رهبر را در شکل دادن به عملیات نظامی متحدان عراقی دارد. هیچکس نمی تواند تهران را مهار کند. گسترش گروه تروریستی داعش نیز تهدیدی برای منافع ایران و همه جناح های شیعه است. ایران منافع مختلفی در عراق دارد. نخست اینکه عراق برای ایران، سپری علیه عربستان سعودی و دیگر کشورهای عرب سنی نشین محسوب می شود که برای تسلط بر خلیج فارس با یکدیگر سر جنگ دارند. همچنین ایران می خواهد اطمینان حاصل کند که عراق دیگر برای تهران تهدیدی محسوب نمی شود و همان کاری که صدام حسین در سال 1980 کرد را انجام نمی دهد. صدام حسین در جنگ با ایران بوسیله کشورهای عرب سنی و  برخی قدرتهای غربی حمایت می شد. در نتیجه ایران هر کاری لازم باشد انجام می دهد که این دولت شیعه در بغداد باقی بماند.

 

پس از حمله عناصر گروه تروریستی داعش در ژوئن 2014 (خرداد 93) به شمال عراق، تهران بار دیگر برای حفاظت از دولت شیعه بسیج شد. سردار سلیمانی نیز در آغاز این بحران به عراق سفر کرد تا هماهنگی های لازم را برای دفاع از پایتخت عراق انجام دهد. از اواسط سال 2014، تهران تجهیزات نظامی زیادی برای نیروهای امنیتی عراق فراهم کرده است. ایران همچنین صدها مشاور نظامی را برای آموزش نیروهای عراقی به این کشور اعزام کرده است.