اسرائیل در آستانه محکومیت در دادگاه بین‌الملل

روزنامه گاردين چاپ انگليس نوشت، خانوادههاي قربانيان تهاجم اسرائيل به کاروان آزادي غزه، شکايت خود را براي طرح و بررسي جنايات جنگي اسرائيل به ديوان بينالمللي کيفري تسليم کردهاند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل " افکار "؛ وکلای فعالانی که این دادخواست را در دیوان بین‌المللی کیفری طرح کرده‌اند، می‌گویند شواهد قوی و غیرقابل انکار از جنایات اسرائیل و همچنین نظرات کارشناسی بین‌المللی که این شواهد را تائید می‌کند، در اختیار دارند.

رمضان آریترک، یکی از وکلای مؤسسه حقوقی رسیدگی به حقوق بشر افراد ترک‌تبار گفت، حمله به کاروان آزادی غزه در آب‌های بین‌المللی صورت گرفته است که این مستقیماً ناقض قوانین بین‌الملل است.

وی افزود جنایاتی که ارتش اسرائیل در این حمله مرتکب شده است باید در دیوان بین‌المللی کیفری طرح شود.

برخی از وکلای این پرونده معتقدند تشکیلات قضایی دیوان کیفری باید عوامل این حمله را مجازات کند، حتی اگر اسرائیل اقتدار این دادگاه را به رسمیت نشناسد.

به گزارش پرس تی وی؛ گزارش کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته اسرائیل را به نقض قوانین بین‌الملل و حقوق بشر سرنشین‌های کشتی‌های کاروان آزادی متهم کرد.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است حصر غزه به دست رژیم اسرائیل که موجب بحران بشردوستانه شده است اقدامی غیرقانونی است.

این کمیسیون همچنین حمله اسرائیل را به کاروان آزادی اقدامی " ددمنشانه و نامتناسب " خوانده است.

کماندوهای ارتش اسرائیل ۳۱ مه(۱۰ خرداد) در آب‌های بین‌المللی به کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه حمله کردند که براثر آن ۹ فعال ترک‌تبار کشته و حداقل ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

/ ب +