روایت روزنامه آمریکایی از جشن زود هنگام اصلاح طلبان

 یک روزنامه آمریکایی روز چهارشنبه در تحلیلی درباره نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با توجه به حوادث روزهای اخیر نوشته اصلاح‌طلبان در ایران، «خیلی زود»  جشن پیروزی گرفته بودند.

روزنامه «لس‌انجلس‌تایمز» در این تحلیل، چنانکه روال کار متداول رسانه‌های غربی است صف‌بندی صحنه سیاست ایران را جدال بین گروه‌های اصطلاحاً «میانه‌رو» و «تندرو» توصیف می‌کند.

این روزنامه می‌نویسد: «در روزهای گذشته، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها متحمل شکست‌هایی شده‌اند که هم تداوم قدرت نیروهای محافظه‌کار در ایران و هم چالش‌های پیش روی روحانی در جدال برای انتخاب مجدد در سال آینده را نشان می‌دهد.»

«لس‌انجلس تایمز»، انتخاب مجدد علی لاریجانی در هفته جاری برای ریاست مجلس را مورد اشاره قرار داده و نوشته وی به آسانی توانسته در جدال با فهرست حامیان دولت روحانی برای کسب این سمت آنها را شکست بدهد.

این رسانه، در ادامه انتخاب آیت‌الله احمد جنتی برای ریاست مجلس خبرگان را پیروزی‌ای به مراتب بزرگتر برای طیف اصول‌گرا خوانده است.

روزبه پارسی، پژوهشگر ایرانی در دانشگاه لوند سوئد می‌گوید انتخاب لاریجانی و جنتی نشان می‌دهد «کسانی که محافظه‌کارهای تنش‌زا نیستند، کماکان بخش ماندگاری از سیاست ایران هستند.»