چهارشنبه بازار هادیشهر و لزوم ساماندهی آن!

بازارهای هفتگی سابقه ای دیرین در ایران دارند، قدمت این بازارها به صدها سال قبل بازمیگردد چرا که برخی سفرنامه نویسان خارجی و داخلی در نوشته ها و آثار خود به این بازارها و شرایط حاکم بر آنها اشاره کرده اند.به عنوان نمونه می توان به رابینو سفرنامه نویس انگلستانی اشاره کرد که در کتاب خود از چهارشنبه بازار و جمعه بازار مازندران یاد می کند و چندین مورد مشابه دیگر که نشان از قدمت این بازارها دارد.

در عصر کنونی احیاء بازارهای هفتگی میتواند یکی از راهکارهای اساسی برای توسعه اقتصاد محلی قلمداد گردد. از این رو لزوم احیاء وساماندهی این بازارها به عنوان یکی از عوامل موثر در رونق اقتصاد منطقه ای امری انکار ناپذیر است. بازارهای هفتگی جلوه گاه حیات اقتصادی و اجتماعی یک منطقه هستند. این بازارها دارای مزایایی هستند که اهمیت احیاء آنها را دوچندان میکند. به دلیل اینکه در بازارهای هفتگی خرید و فروش بدون واسطه انجام میشود عملا دست دلالان و واسطه کاران که از عوامل تورم آفرین می باشند قطع شده و در نتیجه محصولات با حذف واسطه ها با قیمت های مناسب به دست مردم و مصرف کنندگان میرسد. از طرف دیگر حضور گسترده دستفروشان در مناطق مختلف شهری که یکی از معضلات حیات شهری است با احیاء بازارهای هفتگی ساماندهی میگردند.

اما بازارهای هفتگی با تمام مزایایی که هم برای مردم و هم اقتصاد کشور دارند بعضا به دلیل سو مدیریت و سایر عوامل دخیل با موانع و مشکلاتی نیز روبرو می باشند و متاسفانه چهارشنبه بازار هادیشهر هم از این قاعده مستثنی نیست.

عمده ترین مشکل موجود در این باره محل بازار هفتگی{ خیابان گلزار شهدا} می باشد، از آنجایی که این خیابان یکی از شاهراههای ارتباطی شهر می باشد و از یک طرف به ورودی دشت گردیان و از طرف دیگر به خروجی شهر و گورستان منتهی میشود در روزهای تشکیل هفته بازار تردد عادی مردم با مشکل مواجه می شود. ازدیاد مردم و خودروهای که برای خرید وارد بازار شده اند عامل اصلی بوجود آمدن ترافیک سنگینی است که بعضا دامنه آن تا میدان اصلی شهر نیز ادامه می یابد.

این مشکل زمانی بیشتر به چشم می آید که مراسم تدفینی در آن روز باشد و یا خودرویی امدادی قصد عبور از این محل و امدادرسانی داشته باشد. تاخیراتی که موجب رنجش مردم شده و ممکن است آثار جبران ناپذیری در پی داشته باشد. لذا با عنایت به موارد فوق و همچنین درخواست هایی که از سوی مردم برای حل این مشکل صورت گرفته است بدینوسیله از شورای محترم شهر و شهرداری هادیشهر تقاضا میشود تدابیری در خصوص تغییر محل بازار به مکانی مناسب تر را اتخاذ نمایند.

شنیده ها حاکی از آن است کمربندی نیمه تمام مجاور محل کنونی بازار برای انتقال هفته بازار اختصاص داده شده است لذا در صورت صحت این موضوع از مسئولین امر درخواست میگردد تا نسبت به آماده سازی هرچه سریعتر این محل اهتمام ورزند تا با تحقق این امر مشکلی از مشکلات مردم عزیزمان رفع گردد.