حکم تعزیر دستگیرشدگان در پارتی شبانه قزوین منطبق با آیین دادرسی بوده است

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه امروز(چهار شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای حکم شلاق تعدادی از دختران و پسران در قزوین که در یک پارتی شبانه دستگیر شده بودند، اظهار کرد: اینکه گفته شده تشریفات آیین دادرسی در آن رعایت نشده نادرست است، این حکم کاملا منطبق با آیین دادرسی بوده و من از رئیس دادگستری در این زمینه پرس و جو کردم.

وی تصریح کرد: این اقدامی که تحت عنوان پارتی و مرکب از دختر و پسر در آن شرکت می‌کنند قرائن و شواهدی پیدا شده که از جای دیگر هدایت می‌شود که سیستم‌های اطلاعاتی و انتظامی باید آن را پیگیری کنند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: امکان ندارد به یک پرونده‌ای بدون تشریفات آیین دادرسی رسیدگی شود. برخی از جرائم است که باید مستقیما در دادگاه مطرح شود و دادسرا اجازه ندارد وارد آن شود.

اژه‌ای ادامه داد: گاهی حکمی صادر و به آن اعتراض می‌شود که آن یک بحث جدا است؛ اما اگر پرونده‌‌ای مستقیما به دادگاه رفته و دلایل مستند بوده و طرف هم حاضر است بلافاصله با تشریفات آیین دادرسی دادگاه تشکیل می‌شود و حکم صادر می‌شود.

وی گفت: در برخی پرونده‌ها که حکم صادر شده و به آن اعتراض شده باید به تجدیدنظر بروند و رسیدگی به آن زمانبر است بنابراین دادگاه باید صبر کند؛ اما چنانچه که در روز دوم دادگاه تشکیل و حکم صادر و اجرا شد و طرف اعتراض نکرد حکم قطعی است و اجرا می‌شود و این اختصاص به مورد خاصی ندارد و موارد در قانون پیش بینی شده است.

اژه‌ای در پاسخ به سئوالی مبنی بر چگونگی هدایت برگزاری برخی از پارتی‌های شبانه گفت: برخی شواهد حاکی از آن است که برخی از افرادی که در برگزاری پارتی‌ها دست داشتند در تهران و در برخی استان‌های دیگر از جمله مازندران و مشهد یکی بوده‌اند.

ویدر ادامه افزود: یکی از پارتی‌هایی که از آن برخورد شد در تهران بود و فردی که میزبان بود در دفعات مختلف افراد خاصی را دعوت می‌کرد در واقع این افراد به صرف برپایی یک پارتی نیامده‌اند و بعضی از این افراد می‌آیند و با افرادی که از سفارتخانه‌ها آمده بودند، صحبت و آدرس می‌گرفتند و قرارهای اصی را تحت پارتی می‌گذاشتند؛ مثلا یکی از قرائن و شواهد این بوده است که کسی که در پارتی تهران بود در پارتی مازندران و مشهد هم دعوت شده است.

سخنگوی قوه قضائیه عنوان کرد: احساس می‌شود پشت این جریان یک هدایت گر وجود دارد، دستگاه انتظامی و اطلاعاتی باید آن را بررسی کند و نمی‌شود قطعی گفت؛ اما مسائل خلاف قانون، سرو مشروبات و ارتباطی در این پارتی‌ها وجود دارد جرم و گناه است.