به گزارش افکار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، کارآگاهان مبارزه با سرقت وسایل نقلیه پایگاه دوم در ابتدا مراتب سرقت خودرو سانتافه را در سامانه ناجا ثبت کرده و در ادامه اقداماتی را درخصوص شرایط سرقت و اقدامات تخصصی پلیسی در باره کشف خودرو و شناسائی سارقان به مورد اجرا گذاشتند.



با توجه به این که مالباخته به طور معمول پیگیر روند رسیدگی به پرونده بود، حدود دو هفته بعد از سرقت در یکی از مراجعاتش به این پایگاه به افسر پرونده گفت: «روز قبل شخص ناشناسی طی تماس تلفنی در خواست مبلغ ۰۰۰/۰۰۰ / ۳۰ ریال وجه نقد در مقابل تحویل خودرو مسروقه را از من کرد.»


با اظهارات مالباخته، کارآگاهان ضمن آموزش های پیرمرد و حضور درخیابان الهیه(محل پرداخت وجه مورد تقاضای سارق)، این محل و محدوده اطراف آن را تحت مراقبت ویژه قرار دادند.


پس از چندین ساعت مراقبت از این محل و بررسی دقیق محدوده های اطراف، کارآگاهان پلیس به رانندگان دو دستگاه خودرو وانت پیکان و پراید سفید رنگ مظنون شده اما قبل از هرگونه اقدام برای دستگیری و به محض اطلاع سارقان از حضور مأموران پلیس، متواری شدند.


در این هنگام خودرو پلیس اقدام به تعقیب خودرو های مذکور نموده که علیرغم تعقیب و گریز و شلیک چند تیر هوایی، به علت شلوغی خیابانهای اطراف و احتیاط به منظورعدم آسیب رساندن به شهروندان موفقیتی در دستگیری آنان به دست نیامد.


در ادامه و با توجه به تماس های بعدی سارقان، کارآگاهان که کاملأ اوضاع را در کنترل داشتند، ساعت ۳۰/۰۹ ۱۵ شهریور ماه محل قرار جدید را واقع در محدوده پارک جمشیدیه و این بار با تدابیر بهتر تحت کنترل خود گرفت.


ساعت ۱۵به محض ورود سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید نقره ای رنگ مظنون شده که قبل از هر گونه اقدام در خصوص توقیف خودرو راننده این خودرو ابتدا از محل متواری شده اما با تعقیب توسط خودرو پلیس، دقیقه ای بعد در خیابان نیاوران خودرو پراید مجبور به توقف شد.


با دستگیری راننده پراید و بررسی مدارک هویتی اش، وی به نام «مهدی ۳۲ ساله» شناسائی شد. در بازرسی از داخل خودرو تعدادی کارتهای معافیت نظام وظیفه عمومی متعلق به افراد غیر نیز کشف و ضبط گردید.


در ادامه با انتقال متهم به پایگاه دوم و پیگیری کارآگاهان، تعداد ۳ نفر از صاحبان کارت های کشف شده شناسایی و به پایگاه دعوت شدند. این سه نفر در تحقیقات افسر پرونده بیان داشتند: «کارت آنان روز های قبل مورد سرقت قرار گرفته و پس از این واقعه، متهم دستگیر شده از هرکدام از آنان مبلغ ۰۰۰/۰۰۰ / ۳۰ ریال جهت تحویل کارت معافیت اخذ نموده است. اما کارت را تحویل نداده است.


سرهنگ کارآگاه مهرداد یگانه رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: از مالباختگانی که در … ماهه اخیر خودرو آنان سرقت شده و سارقان پس از آن با آنان تماس گرفته و وجهی را طلب کرده اند دعوت می شود تا برای شناسائی این افراد و پیگیری پرونده خود به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان آزادی – ۲۰۰ بالاتر از خیابان زنجان شمالی یا شعبه سوم دادسرای جنائی تهران مراجعه نمایند.
سرهنگ یگانه در پایان و در توصیه ای مهم به مالباختگان در مواجهه با این شرایط خاطر نشان کرد: لازم است تا مالباختگان در صورت تماس سارقان با آنان و مطالبه وجه نقد برای استرداد اموال سرقتی، همواره چند نکته را در نظر داشته باشند:
۱ - سارقان معمولأ در ادعای خود صداقت ندارند.
۲ - ممکن است خطر دیگری(آدم ربائی، آسیب جانی، طلب کردن وجه یا مال بیشتر، سرقت های بعدی پس از شناسائی مالباخته توسط سارق و …) مالباخته را به هنگام حضور در محل قرار تهدید کند.
۳ - معمولأ تجربه مالباخته در مقایسه با تجربه و تخصص پلیس و یا حقه بازی سارقان اندک است.
۴ - چنانچه سارق در ادعای خود مبنی بر اخذ وجه و استرداد مال سرقتی به مالباختته صداقت داشته باشد و مالباخته نیز بدون اطلاع پلیس در محل قرار حاضر شود و با پرداخت وجه مورد درخواستی، موفق به بازپس گیری مال سرقتی شود؛ در واقع مالباخته به سایر شهروندان ظلم کرده است چرا که وی با این کارش به سارق فرصت سرقت های بعدی اش را از شهروندان می دهد.
لذا بهتر است در این شرایط مالباخته قبل از هرگونه اقدام، موضوع را با پلیس در میان گذارد.