تست موفق ماشین بدون راننده گوگل + عکس

شركت گوگل اعلام كرده است كه مهندسان این شركت در كالیفرنیا سرگرم آزمایش اتومبیل هایی هستند كه بدون دخالت راننده، قادر به حركت و مسیریابی هستند.

به گزارش افکار به نقل از بی بی سی سباستین تران، مهندس نرم افزار در شرکت گوگل می گوید این اتومبیل ها با استفاده از دوربین هایی که روی سقف آنها کارگذاشته شده، و با بکارگیری حس گرهای رادار و مسیریاب های لیزری قادر به " مشاهده " تردد در سطح خیابان ها هستند.

در مراحل آزمایش این اتومبیل ها یک راننده به همراه یک کارشناس نرم افزار حضور دارند تا در صورت لزوم کنترل خودرو را در دست بگیرند.

شرکت گوگل امیدوار است از این راه به کاهش ترافیک و تصادفات کمک کند.

آقای تران در مطلبی که در وبلاگ رسمی شرکت گوگل منتشر شد نوشته است این اتومبیل های بدون راننده تاکنون در مجموع در مسیری معادل ۱۴۰ هزار مایل آزمایش شده اند.

این اتومبیل ها از پل معروف " گولدن گیت " و خیابان های پر شیب سانفرانسیسکو عبور کرده اند و در اطراف ساختمان های شرکت گوگل و دریاچه " تاهو " دور زده اند.

آینده هیجان انگیز

مهندسان گوگل به روزنامه نیویورک تایمز گفته اند تاکنون آزماش های انجام شده با این اتومبیل ها در بزرگراهها بدون حادثه بوده است و به غیر از یک مورد که در آن گزارش شد اتومبیلی از عقب به خودروی مورد آزمایش که پشت چراغ قرمز متوقف بود برخورد کرد، مورد دیگری از تصادف گزارش نشده است.

آقای تران که استاد علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک در دانشگاه استنفورد است تاکید دارد که اولویت اصلی در این پروژه، اطمینان از امنیت است.

او می گوید مسیرها در این آزمایش از پیش تعیین شده اند و ابتدا توسط راننده های واقعی کنترل شده و پلیس محلی هم از قبل در جریان آزمایش قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه استفورد همچنین به آمار سازمان بهداشت جهانی در مورد بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اشاره می کند که سالانه بر اثر تصادفات جاده ای در جهان کشته می شوند، و می افزاید این آمار می تواند و باید کاهش یابد.

آقای تران در مورد این آمار گفت: " ما معتقدیم که تکنولوژی به شکل بالقوه این توانایی را دارد که این آمار را به نصف کاهش دهد. با وجودیکه این آزمایش ها هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارند، اما به کمک علوم پیشرفته کامپوتری چشم اندازی از آینده صنعت حمل و نقل را پیش روی ما قرار می دهد. چنین آینده ای بسیار هیجان انگیز خواهد بود ".

شرکت گوگل در سال های اخیر به سرعت در حال گسترش دامنه فعالیت هایش از هسته اولیه تجاری خود که جستجوگر اینترنتی بوده به سایر زمینه هاست.

این شرکت در حال حاضر بخش قابل ملاحظه ای از سهام خود را در بخش سرویس " نقشه گوگل " و " گوگل استریت ویو "(تصاویری از خیابان ها در چندین شهر بزرگ دنیا) ارائه می دهد.