بی مهری های مسکن مهر میانه تمامی ندارد

پروژه مسکن مهر جزو اقداماتی بود که دولت احمدی نژاد پس از گذر از دولت های سازندگی و اصلاحات آن را راه اندازی کرد، اما نارسایی های بسیاری در اجرای پروژه مسکن مهر وجود داشت که موجب نارضایتی خریداران آن همان در زمان دولت گذشته و هم در زمان دولت یازدهم شد. مسکن مهر از جمله راهکارهایی بود که احمدی نژاد به منظور خانه دار کردن قشرهای ضعیف جامعه که توان خرید خانه را نداشتند، راه اندازی و برای ارائه آن به مردم امکانات و تسهیلاتی در نظر گرفت. اما حالا با روی کارآمدن دولت یازدهم بیش از دو سال است که خریداران مسکن مهر با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند و همچنان این وضعیت ادامه دارد. 

ساکنین مساکن مهر در شهرستان میانه بعد از گذشت ۸ سال از مراحل ساخت خانه های مسکونی خود، از مشکلاتی همچون نبود خدمات رفاهی و معیشتی از جمله نامناسب بودن راه دسترسی و روشنایی معابر و از همه مهم ترین نبود فضاهای آموزشی و فضای سبز رنج می برند.

مسکن های مهر ساخته شده در شهر میانه که عمدتاً در حاشیه شهر به علت پایین بودن قیمت زمین بنا شده اند، ساکنین آن را نیز با مشکلاتی همچون حمل و نقل نیز مواجه ساخته است. مسکن مهر ۳۲ هکتاری که بیش از ۱۸۵۰ واحد در خود جای داده و در حال حاضر ۱۰۰۰ خانوار در آن اسکان دارند.

بی مهری های مسکن مهر میانه تمامی ندارد/ پرونده تخلفاتی که رو خواهد شد

اهالی این سایت مسکن از اجرایی نشدن ساخت و ساز زمین ها با کاربری های مختلف از جمله مسجد و فضای سبز و همچنین تبدیل مدرسه ساخته شده در این سایت به دانشکده فنی و مهندسی گلایه مندند.

آرمان یکی از ساکنین مسکن مهر میانه، گفت: به دلیل عدم دسترسی ساکنین مساکن مهر به مغازه ها و فروشگاه های خوار و بار و عدم مشخص شدن وضعیت زمین های تجاری، بنده مجبور شده ام تا به منظور تامین معاش زندگی خود و حل مشکلات اهالی و همسایگان یک مینی بوس خریداری و با خارج کردن صندلی های داخل آن، از این وسیله ی نقلیه به عنوان مغازه سیار استفاده کنم.

وی گفت: بنده چندین بار درخواست خرید و استقرار یک کانکست را به اداره مسکن و شهرسازی و دستگاه های متولی داده ام که متاسفانه نتیجه ای نگرفته ام، در حالی شاهد بودم برای برخی افراد در این محوطه این اجازه داده شده است.

آرمان همچنین از سنگ اندازی در مقابل این اقدام خود نیز خبرداد و افزود: این مینی بوس در حال حاضر به حالت پارک شده در کنار خیابان با برق کشی از خانه شخصی ام در حال خدمات رسانی به اهالی است که مسئولین بارها از نزدیک شاهد وضعیت موجود بوده اند، اما در حالی که بنده کارت بهداشت نیز دریافت نموده ام؛ کاری برای حل این مشکل انجام نگرفته است.

یکی دیگر از اهالی مسکن مهر در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: در حالی که ما از سال ۹۲ واحد های خود را تحویل گرفتیم ولی تا کنون موفق به اخذ سند های آن نشدیم و حتی آسانسورهای بکار رفته در این واحدها نیز غیر استاندار بوده و خانواده های ما با ترس از آن استفاده می کنند.

وی گفت: ما مجبوریم خانواده های خود را در نبود روشنایی مناسب معابر و با وجود انبوه سگ های ولگرد روانه بیرون کنیم که این مسئله مشکلات بسیاری را برای آنان بوجود آورده است.

موسوی معاون اداره راه و شهرسازی میانه با اشاره به این موضوع که تمامی کاربری های عمومی به دستگاه های اجرایی مربوطه خبر داد و افزود: در حال حاضر امکانات برق، گاز و آب در این محوطه آماده بوده و ساکنین از این امکانات بهره مند می باشد.

وی از واگذاری زمین های با کاربری تجاری این سایت ۳۲ هکتاری تا پایان سال  خبر داد و افزود: به تبع این موضوع وضعیت زمین های با کاربری مساجد نیز به همین شکل با هماهنگی دستگاه ها و نهاد های متولی تا پایان سال ۹۵ تعیین و تکلیف خواهد شد.

بی مهری های مسکن مهر میانه تمامی ندارد/ پرونده تخلفاتی که رو خواهد شد

موسوی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰۰ واحد مسکن مهر در شهرستان میانه احداث و به متقاضیان تحویل گردیده است، افزود: از این تعداد مسکن مهر ۹۵۰ واحد آن هنوز مراحل ساخت و ساز خود را به پایان نرسانده است و که بخشی از ۲۱۰ واحد آن در بخش ترکمنچای و مابقی در شهر میانه است.

وی از حل مشکلات پیش آمده در بحث تعاونی و پیمانکار این ۹۵۰ واحد باقی مانده از کل مساکن مهر شهرستان میانه خبر داد و افزود: امیدواریم همچنان که وضعیت پیمانکار این مجموعه ها نیز مشخص و در حال انجام کار می باشند.

عدم تعهدات قانونی و انجام وظایف از سوی برخی پیمانکاران را عامل اصلی متوقف شدن چندین ساله برخی تعاونی های مسکن مهر در شهرستان میانه عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با هماهنگی دستگاه های متولی، افراد خاطی در این زمینه به منظور رسیدگی به شکایات متقاضیان و جوابگویی در راستای قصور کاری همچنین رسیدگی به اهمال کاری در کیفیت و کمیت ساخت و ساز و عدم پیشرفت پروژه ها و در زمان های مقرر به دستگاه های قضایی معرفی شده اند.

به نظر به می رسد با توجه به روند در پیش رو اختلافات بوجود آمده میان تعاونی ها هنوز مردم و بخصوص بسیازی از جوانان باید چشم انتظار حل این مشکلات بمانند  تا شاید روزی واحد های مسکونی خود را تحویل بگیرند.

خانه هایی که علی رغم کارشکنی های متعدد پیمانکاران و سکوت مسئولین شهرستان میانه در طی سالیان گذشته اینک با در پیش گرفتن روند غیر اصولی در ساخت و ساز در آینده نه چندان دور عاملی برای تهدید جان ساکنین آن خواهد شد. پایگاه خبری میانا در این راستا به مستندات و مواردی از قصور سازندگان و دستگاه های نظارتی دست یافته است که در گزارشات بعدی بصورت اختصاصی بدان ها خواهد پرداخت.