زور مجلس می‌چربد یا قدرت حاجی بابایی؟

اختلاف نظرهای مجلس و دولت دیگر نخ نما شده است، هر بار که مجلس طرحی را تصویب میکند دولت با آن مخالفت میکند و هر بار که دولت تصمیمی میگیرد، مجلس واکنش نشان میدهد. گذشته از درست یا نادرست بودن این طرحها و برنامهها، در نهایت دولت بر مجلس غلبه میکند و آنچه خواسته محقق! این موضوع به تمام حوزهها سرایت کرده است.

به گزارش فردا؛ اختلاف دیدگاه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و آموزش و پرورش بر سر اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف، نیز یکی از این موارد است. تصمیم گیری‌های آموزش و پرورش بدون هماهنگی با کمیسیون آموزش مجلس، همواره موضوع بحثبوده است. سند ملی تدوین می‌شود، کتاب‌های درسی تغییر می‌یابد، آزمون استخدام معلم برگزار می‌شود و سیستم نظام آموزشی تغییر می‌کند، بدون آنکه از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نظرخواهی شده باشد.

این بار اما کمیسیون که در راس آن علی عباسپور قرار دارد، دیگر زیر بار تصمیمات به اذعان خود، «عجولانه آموزش و پرورش» نمی‌روند. موضوع تعطیلی روزهای پنجشنبه مدرسه‌های ابتدایی است که با وجود مخالفت مجلس، حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش بر اجرای آن اصرار دارد.

طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس برای اولین بار در دوره علی احمدی وزیر سابق عنوان شد اما نتیجه‌ای نداشت تا اینکه در سال گذشته حاجی بابایی بار دیگر آن را مطرح کرد. از‌‌ همان ابتدا این طرح مخالفان فراوانی داشت. انتقاد اعضای کمیسیون آموزش مجلس، بیشتر پیرامون کار‌شناسی نبودن این طرح بود.

در ‌‌نهایت میان تمام اختلاف نظر‌ها، شورای عالی آموزش و پرورش دهم اسفند ماه سال گذشته، تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس را تصویب کرد و در‌‌ همان چند ماه مانده به پایان سال تحصیلی نیز برخی از مدارس مجاز شدند تا این طرح را به صورت اختیاری اجرا کنند.

با اینکه در ابتدا عنوان شده بود که تعطیلی روزهای پنجشنبه تنها محدود به مدرسه‌های ابتدایی است، اما با سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در اجلاس رووسای آموزش و پرورش و تاکید او بر تعطیلی روزهای پنجشنبه و نامگذاری آن به «روز خانواده»، حاجی بابایی عزم خود را برای تعمیم این طرح به سایر مقطع‌های تحصیلی جزم کرد. بدین ترتیب به طور ناگهانی عنوان کرد که مقاطع راهنمایی و متوسطه نیز مختار به اجرای این طرح هستند.

این تصمیم گیری وزیر آموزش و پرورش در شرایطی بود که او به دلیل اجرای طرح برای‌‌ همان دوره ابتدایی، نیز بار‌ها از سوی اعضای کمیسیون آموزش مجلس فراخوانده شده بود تا ابهاماتی که پیرامون آن وجود دارد، برطرف شود.

این بار اما رییس کمیسیون آموزش مجلس اقدامات وزیر را نگران کننده دید و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی طرح شد چرا که تعطیلی پنجشنبه‌ها برای اعضای کمیسیون قانع کننده نبود. بیشترین نگرانی نمایندگان از نبود برنامه برای روز تعطیل و اضافه شدن یک ساعت به ساعت آموزشی دانش آموزان در طول ۵ روز بود.

سیزدهم شهریور ماه، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در پاسخ به منتقدانی که خواستار ارایه برنامه برای روزهای پنجشنبه دانش آموزان بودند، گفته بود: «تن‌ها آموزش و پرورش نباید برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه داشته باشد و ما نیز اصلاً به دنبال این نیستیم که در این یک روز برنامه‌ها به گونه‌ای تنظیم شود که دانش‌آموز ابتدایی مجدداً به محیط آموزشی اعم از مدرسه یا جای دیگر منتقل شود و این مسئله را در دوره ابتدایی اصلاً سفارش نمی‌کنیم.»

فاطمه قربان با تاکید بر ایجاد رویکرد «پژوهش محوری و ترویج تفکر فلسفی» معتقد بود که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها فرصتی است تا دانش‌آموزان بر اساس علاقمندی خود نسبت به مسایل پژوهشی اقدام کنند تا بعد‌ها در زمان انتخاب رشته در مقطع متوسطه و نیز در دانشگاه، هوشمندانه عمل کنند.

اظهارات این مسوول در آموزش و پرورش در شرایطی است که واقعیت تربیت و آموزش در خانواده‌های ایرانی کمتر به سمت پژوهش محوری و تفکر فلسفی در خانه می‌رود. اگر خانواده دو روز آخر هفته را به مسافرت نرود، به طور یقین کودک در خانه مادر بزرگ و خاله و همسایه مانده و منتظر بازگشت والدینش از محل کار خواهد بود.

* آموزش و پرورش راضی؛ بقیه ناراضی

علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهارات مسوولان آموزش و پرورش را نمی‌پذیرد. او به عنوان یکی از اصلیترین منتقدان اجرای این طرح، به «فردا» می‌گوید: «وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه به کمیسیون آموزش آمد تا در آخرین جلسه پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، توضحاتی نسبت به اجرای طرح ارایه داد.»

این اقدام وزیر در پی درخواستهای متوالی اعضای کمیسیون برای بررسی چگونگی و دلایل تعطیلی روزهای پنجشنبه صورت گرفت.

رییس کمیسیون آموزش مجلس به مخالفت اعضای کمیسیون به این طرح اشاره می‌کند. «ما دلایل مخالفت خود با اجرای طرح تعطیلی مدارس ابتدایی در روزهای پنجشنبه را اعلام کردیم، اما متاسفانه در مقابل تنها دلیلی که آموزش و پرورش برای اجرای این طرح به آن استناد کرده است، رضایت معلمان و خانواده هاست، این در شرایطی است که رضایت معلمان را می‌توان از طریق پاداش و اضافه حقوق جبران کرد نه تعطیلی مدارس!»

۱۶ اردیبهشت ماه امسال، وزیرآموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد، بر اساس نظرسنجی صورت گرفته ۸۰ درصد و بر اساس کار مطالعاتی که یک استاد دانشگاه انجام داده است، ۷۸ درصد مردم و معلمان موافق طرح تعطیلی روز پنج‌شنبه‌های مدارس ابتدایی هستند.

با این حال عباسپور، بر این نظر است که در بسیاری از خانواده‌ها، پدر و مادر با هم، فعالیت خارج از منزل دارند، بنابراین فرصتی برای آموزش دانش آموز و استعداد یابی و… او نمی‌ماند.

به گفته او، با اضافه شدن مقطع‌های راهنمایی و متوسطه در این طرح، مشکل حاد‌تر شد، با اینکه عنوان می‌شود این موضوع برای مقاطع دیگر غیر از ابتدایی، اختیاری است اما به هر حال نمی‌شود که در منطقه‌ای ۳ مدرسه روز پنجشنبه تعطیل باشند و ۴ مدرسه دیگر باز باشد.

مهم‌ترین اعتراض اعضای کمیسیون، این است که آموزش وپرورش برای روز تعطیل دانش آموزان برنامه‌ای ندارد. «حاجی بابایی عنوان می‌کند که ما در روزهای پنجشنبه مدارس را باز نگه می‌داریم تا اولیاء دانش آموزان به مدرسه بیایند و با مشکلات فرزندانشان آشنا شوند، اما این نمی‌تواند برنامه‌ای برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان باشد.»

او از حاجی بابایی خواسته است تا پیش از باز شدن مدرسه‌ها، برنامه آموزش و پرورش برای روز تعطیل دانش آموزان را به کمیسیون ارایه دهد. «مسوولان این وزارتخانه عنوان می‌کنند که این روز تعطیل برای استعداد پروری، پرورش خلاقیت، آموزش و مشاوره با اولیاء و… است، بنابراین باید این برنامه ارایه و بررسی شود.»

رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، نداشتن برنامه برای روز تعطیل دانش آموزان را خطرناک می‌داند و می‌گوید: «با اضافه شدن یک ساعت به ساعت درسی دانش آموزان، مشکلاتی برای نوبت دوم مدارس ایجاد می‌شود. اما حاجی بابایی می‌گوید که بیشتر دانش آموزان در نوبت صبح هستند. با این حال نیز برای این دانش آموزان سخت است که ۵ روز در هفته را تا ساعت ۱۴ در مدرسه باشند.»

عباسپور معتقد است که انتقال دانش آموزان به شیف صبح برای جبران مشکل اضافه ساعت نوبت بعد از ظهر، منجر به تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس می‌شود. «در دوره وزارت علی احمدی، کلاس‌های درس ۴۰ نفره بود، اکنون تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها، یک به ۳۵ است، این در حالیست که ما به سمت کلاس‌های زیر ۳۰ نفر حرکت کرده بودیم، انتقال تمام دانش آموزان به شیفت صبح، جمعیت کلاس‌های درس را افزایش می‌دهد.»

به گفته او، تعداد دانش آموزان از ۱۸ میلیون نفر به ۱۲ میلیون نفر رسیده است، یک میلیون دانش آموز نیز در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کنند، بنابراین ۱۱ میلیون نفر می‌مانند که آموزش و پرورش باید فضای آموزشی مناسبی برای آن‌ها ایجاد کند.

رییس کمیسیون آموزش مجلس، توضیحات حاجی بابایی برای اجرای این طرح در سال تحصیلی جدید را نمی‌پذیرد. «بازگشت حرکت‌هایی که در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد مشکل است، اینکه این وزارتخانه، کشور را در مقابل کار انجام شده قرار دهد، اقدام نادرستی است چرا که این گونه طرح‌ها نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد.»

عباسپور تاکید می‌کند که در صورت قانع نشدن اعضای کمیسیون، مجلس تمام مکانیزهای خود برای جلوگیری از اجرای طرح را بکار می‌گیرد.

تنها چند روز به بازگشایی مدارس مانده است، با اینکه طرح در آموزش و پرورش تصویب شده اما هنوز ابهامات فراوانی دارد که نه تنها برای اعضای کمیسیون آموزش مجلس قانع کننده نیست بلکه بسیاری از معلمان نیز آن را قابل قبول نمی‌دانند.

سال تحصیلی جدید دغدغه دیگری برای مادران شاغل ایجاد کرده است. مشخص نیست آموزش و پرورش با چه هدف و دیدگاهی برای اجرای طرحی که اما و اگرهای فراوانی پیرامون آن وجود دارد و معایبش بیش از محاسنش است، اصرار دارد. در این میان شاید دانش آموزان تنها گروهی باشند که از این تعطیلات ناگهانی لذت ببرند.