هاشمی: چرا می‌گویید نمایش مذهبی مخاطب ندارد؟

سیدجواد هاشمی، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما، گفت: عادت کرده‌ایم که نمایش‌های مذهبی را در اوقات و مناسبت‌های مشخصی از سال ببینیم. چراکه تعداد نمایش‌های مذهبی تولید شده‌‌ی خوب و با کیفیت آن‌قدر کم است که کفاف اجرا در تمام ایام سال را نمی‌دهد.

 

این کارگردان تئاتر، از ضعف درام‌نویسی مذهبی گلایه کرد و اظهار داشت: باید قبول کنیم که نمایشنامه‌نویسِ مذهبی‌نویس کم داریم! به عبارتی تعداد نویسندگان مذهبی‌نویس ما انگشت‌شمار است. از سوی دیگر دغدغه‌ی نوشتن آثار مذهبی نیز در بین نویسندگان ما کم شده که البته دلایل گوناگونی دارد. یکی از این دلایل، ارجاع مداوم و تکراری نویسندگان به وقایع تاریخی است که با مکرر شدن تکرارشان، از جذابیت افتاده‌اند. سوژه‌ها و کاراکترهای تکراری دیگر ذوقی برای نوشتن نویسنده، باقی نمی‌گذارند.

 

وی پیشنهاد داد: چه خوب است که نویسندگان ما به حواشی حوادث تاریخی هم توجه کنند. با کمی مطالعه و پژوهش پیرامون حوادث فرعی و حواشی زندگی بزرگان دینی و با کنار هم قراردادن برخی اخبار و روایات تاریخی، می‌توان به ایده‌های دراماتیک بدیع و جذابی دست‌ یافت.

 

این هنرمند بازیگر اضافه کرد: بدون شک نوشتن درام مذهبی سخت است. از یک سو خطوط قرمز و از سوی دیگر سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای برخی از مدیران، کار در این عرصه را سخت‌تر هم کرده و باعث شده تا بسیاری از هنرمندان، عطای کار مذهبی را به لقایش ببخشند. شاید اگر کمی اعتماد و اطمینان هنرمندان و مسئولین از یکدیگر بیشتر شود، فضای کار به شکل مناسب توسعه یابد. با این‌حال معتقدم با همه‌ی سخت‌گیری‌ها لازم است تا هنرمند متعهد ما جرأت بازگو کردن عقایدش را داشته باشد. 
 
هاشمی در مورد عدم اقبال عمومی نسبت به نمایش‌های مذهبی تصریح کرد: چرا می‌گویید که نمایش مذهبی مخاطب و تماشاگر ندارد؟ بهتر است بگویید که فقط نمایش‌های ضعیف و کلیشه‌ای، دچار کمبود تماشاگر هستند. تجربه‌ام می‌گوید تئاتر‌های مذهبی که از کیفیت مناسب برخوردارند همواره با اقبال تماشاگر همراه بوده‌اند. این تجربه‌ای است که در اغلب کارهایم آن را دیده‌ام و همیشه با سالن پُر از تماشاگر به اجرا رفته‌ام. مشکل نمایش‌های مذهبی، کمبود مخاطب نیست بلکه کمبود نویسنده خوب است. 
 
وی با بیان اینکه حوزه هنری باید تلاش بیشتری برای تربیت نویسندگان متعهد و ارزشی داشته باشد افزود:‌ پایه و بنای تئاتر خوب از متن آن شکل می‌گیرد. تولید نمایش خوب، نوشته‌ی خوب می‌خواهد. احساس می‌کنم در زمینه پرورش نمایشنامه‌نویسان کارآمد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کم کاری شده است. در این شرایط، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که اساس شکل‌گیری‌اش بر مبنای حمایت از آثار دینی است وظیفه دارد که به شکل جدی و حرفه‌ای نمایشنامه‌نویس متعهد، تعلیم دهد. 
 
سیدجواد هاشمی در پایان، به واپسین تولید نمایشی خود اشاره داشت و گفت: نمایش «اوریا» از 27 خردادماه در تماشاخانه‌ی مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود. نمایش «اوریا» حکایت رایا، دختری یهودی، است که برای یافتن برادرش به شهر کوفه سفر می‌کند. این سفر برای او مکاشفه‌ای درباره دین اسلام به همراه دارد که با حادثه‌ی ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) هم‌زمان می‌شود. در این داستان بخش‌هایی که به زندگی امام علی‌(ع) می‌‎پردازد از تاریخ اسلام وام گرفته‌ام و مابقی داستان زاییده ذهنم است. امیدوارم نتیجه‌ کار مقبول تماشاگران واقع شود.

 

خاطرنشان می‌شود: نمایش «اوریا» به نویسندگی و کارگردانی سید جواد هاشمی از 27 خردادماه- ساعت 18-  در تماشاخانه مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود. علی سلیمانی، مرجان قمری و سعید بحرالعلومی از جمله بازیگران این نمایش هستند.

 

تماشاخانه‌ مهر در ساختمان مرکزی حوزه هنری به نشانی خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است. علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‌توانند با شماره‌ تلفن‌های 84172068 و 09194390696 تماس بگیرند.