یارانه داده شده به تولید بلاعوض نبوده

به گزارش فارس،محمدرضا خباز درباره عدم پرداخت یارانه بخش تولید افزود: پرداخت یارانه نقدی به مردم و حذف یارانه نان، رضایت نسبی مردم را جلب کرده، اما وعده دولت در مورد حمایت از تولید در بخشهای صنعت، کشاورزی و حملونقل عملی نشده است.
وی تاکید کرد: طبق قانون قرار بود که سال گذشته ۳۰ درصد و سال جاری ۲۰ درصد از منابع هدفمندی به تولید اختصاص ‌یابد، اما متأسفانه حتی یک ریال برای کمک به تولید اختصاص نیافت.

* تولیدکنندگان را عاصی کردند

خباز یادآور شد: البته تسهیلاتی برای تولید پرداخت شده ‌است، اما قانون بر دادن کمک بلاعوض تأکید داشته و تاکنون حتی یک ریال کمک بلاعوض به تولید پرداخت نشده و تولیدکننده را عاصی کرده‌‌اند.

نماینده کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس افزود: بارها این تذکر را در صحن مجلس به دولت عنوان کردیم، آنقدر گوش نکردند، تا مقام معظم رهبری نسبت به این بخش از هدفمندی یارانه‌ها تذکر دادند.

خباز در پاسخ به این پرسش که دولت می‌گوید به جای کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات به تولیدکننده داده است، گفت: دولت نباید در برابر قانون اظهارنظر کند. باید هرچه قانون گفته دقیقاً آن را عمل کند و اگر قانون نقص دارد، آن را باید اصلاح کرد نه اینکه دولت مردان قانون را از پیش خود هرگونه که خواستند اجرا کنند و اتفاقاً اختلاف مجلس و دولت برسر نحوه اجرای قوانین است.

این نماینده مجلس افزود: دولت هرگونه که دلش می‌خواهد به قانون عمل می‌کند، در قانون هدفمندی یارانه‌‌ها گفته شده ۳۰ درصد از منابع هدفمندی به صورت بلاعوض به بخش تولید اختصاص یابد، البته این در کنار تسهیلات برای تولید است که تاکنون حتی یک ریال کمک بلاعوض به بخش تولید اختصاص نیافته است.

* ۳ راه تولیدکنندگان در برابر افزایش هزینه ها

خباز در مورد سهم تولید و ارتباط آن با قیمت مصرف‌کننده گفت: اگر هزینه تولیدکننده مانند سوخت و حمل‌ونقل بالا رود سه راه بیشتر ندارد، یا اینکه قیمت کالاهای خود را بالا ببرند که همان هزینه‌ها را جبران کنند که در آن صورت تورم زایدالوصفی ایجاد می‌شود که باعثسروصدای مردم می‌‌شود، راه دوم این است که دولت قانون هدفمندی را به درستی اجرا کند و مابه‌التفاوت افزایش هزینه را به تولیدکننده بپردازد و راه سوم تولید‌کننده واحد خود را تعطیل کند که عده زیادی بنگاههای خود را تعطیل کرده و اشتغال کاهش یافته در آن صورت مفاسد اقتصادی نیز افزایش می‌یابد.

*بیکاری ۱۲ هزار نفری طی ۶ ماه در یک استان

خباز یادآور شد: هفته گذشته مجمع نمایندگان خراسان با مدیران دولتی جلسه داشت که در آن اعلام شد، در ۶ ماه سال‌جاری در مشهد ۱۲ هزار نفر شاغل از کار بی‌کار شده‌اند که نشان می‌دهد، اگر دارای بیمه بودند باید مقرری بیکاری از بیت‌المال به آنها پرداخت شود و اگر قرارداد نداشتند از درآمد محروم شده‌اند.

وی افزود: ‌دولت با نپرداختن سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها نه تنها ۲.۵ میلیون شغل در سال جاری ایجاد نکرد، بلکه شغل‌های موجود را هم نمی‌تواند حفظ کند. دولت فرصت‌های شغلی موجود را حفظ کند، شغل جدید پیشکش و اگر ۳۰ درصد درآمد هدفمندی برای حمایت از تولید پرداخت نشود، آثار منفی بر اشتغال ایجاد می‌کند.

*کاستن وزن محصول و پول حرام از کم فروشی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اقدام برخی تولید کنندگان در کاستن از وزن محصول به جای افزایش قیمت گفت: دولت برای یارانه شیر مانند نان عمل کند که اگر ۱۰۰۰ میلیارد تومان یارانه شیر اختصاص می‌یابد آن را به مردم بدهد و قیمت شیر واقعی شود که تولیدکننده مجبور نشود، یا کارخانه را تعطیل کند و یا از وزن محصول بکاهد که در آن صورت درآمد فرد مخلوط به حرام می‌شود.

خباز افزود: طبق استاندارد هر یک و نیم کیلو کنسانتره برابر قیمت یک کیلو شیر است و اگر قیمت شیر آزاد شود، یارانه آن به مردم پرداخت شود و دیگر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت و یا کاستن از وزن محصول نخواهیم بود.

* نان بده، فرمان بده

خباز تأکید کرد: چون دولت از صنایع حمایت نکرده آنها نیز حرف او را گوش نمی‌دهند، از قدیم گفته‌اند نان بده و فرمان بده و چون سهم تولید پرداخت نشده آنها نیز بی‌ضابطه قیمت را افزایش داده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اینکه مسئولان اعلام می‌کنند ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای تولید پرداخت کرده‌اند، گفت: من از خراسان خبر دارم و در عید سال جاری هفت استان کشور را به صورت زمینی رانندگی کردم و در شهرک‌های صنعتی آنها حضور پیدا کردم که در هیچکدام از این هفت استان صنعتگران و تولیدگران از عملکرد دولت در بخش هدفمندی یارانه‌ها راضی نبودند و واحدهای تولیدی یکی پس از دیگری بسته می‌شود.

وی تأکید کرد: در خراسان ظرف ۶ ماه ۱۲ هزار نفر بیکار شده‌اند.
این نماینده مجلس در مورد منابع هدفمندی یارانه‌ها گفت: سال گذشته طبق قانون قرار بود ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود که ۱۰ هزار میلیارد تومان برای مردم، ۶ هزار میلیارد تومان برای تولید و ۴ هزار میلیارد تومان بودجه دستگاههای دولتی اختصاص یابد که دولت این قانون را در سه ماه آخر سال اجرا کرد که برای آن نیز ۸۴۰۰ میلیاردتومان درآمد داشت ولی به قدر ۵۰ درصد ۲۰ هزار میلیارد تومانی یارانه به مردم پرداخت کرد، در نتیجه ۱۶۰۰ میلیارد تومان کسری آورد و از جای دیگر به مردم پرداخت کرد.

خباز گفت: دولت سهم تولید و سهم شرکتهای دولتی را نادیده گرفت و امسال نیز همین کار را میکند.