با خوردن این آش‌های خوشمزه آلزایمر می‌گیرید!

فله فروشی از نمونه کسب و کارهایی به شمار می رود که بصورت غیر رسمی در برخی از نقاط شهرها و مناطق پر تردد بساطش گسترده می شود.

از بارزترین ویژگی ها و نشانه های فله فروشی،قیمت پایین تر آن در مقایسه با اقلام خوراکی بسته بندی شده است،طبیعی است وقتی هزینه بسته بندی از قیمت محصول کسر شود،مبلغ و نرخ تمام شده آن پایین تر از دیگر اقلام مشابه خواهد بود،اما این نوع از کسب و کار، فروش و توزیع مواد غذایی صرفا به نرخ تعیین شده بر روی آن خلاصه نمی شود،غیر بهداشتی و غیر استاندارد بودن چنین محصولاتی وجهی دیگر از این ماجرا است که بعضا چندان توجهی به آن نمی شود.

اساسا قرار گرفتن محصولات خوراکی در معرض هوای آزاد بخصوص در نقاط شلوغ و پر تردد می تواند به کانونی برای جذب میکروب ها مبدل شود،حال به این وصف بیفزایید هوای آلوده برخی کلانشهرها همچون تهران که می تواند اقلام را به نحو فزاینده ای مستعد آلودگی های متعدد کند.

لواشک،بلال،آلوچه،فلافل،جگر،گوجه سبز،چاقاله،لبو،باقالی،فالوده،کاکائو،ترشی جات متعدد و با رنگ و لعاب های متنوع از نمونه اقلامی به شمار می رود که در برخی نقاط،فروش روباز آن چندان غیر طبیعی به نظر نمی رسد و حتی در برخی موارد،دادن تذکر به فروشندگان آن نیز با سخره و تمسخر همراه می شود،متهم شدن به پاستوریزه بودن افراد از شایع ترین کنایه هایی است که اغلب،توزیع کنندگان چنین محصولاتی به افراد و تذکر دهندگان اطلاق می کنند.

ماه رمضان از مقاطعی به شمار می رود که برخی برای کسب و کار در این ماه خاص لحظه شماری می کنند،کم نیستند اصناف غیر مرتبطی که تنها در این ماه خاص و مبارک از سال،اقدام به فروش آش و حلیم می کنند،حال اینکه شرایط طبخ و اقلام استفاده شده در این نوع از اغذیه ها تا چه حدی اصول استاندارد و بهداشتی را لحاظ کرده،امری مبهم است که عمده دغدغه خاطر در خصوص این نوع خاص از نظام توزیع و فروش نیز به این بخش معطوف می شود.

آنچه که در این خصوص قابل توجه است به عدم حساسیت کافی در ارتباط با  چنین کسب و کارهایی از سوی بخش قابل توجهی از مردم باز می گردد،گویی طبق یک قانون نانوشته،آکثریت قریب به اتفاق مردم،تهیه مواد خوراکی در چنین شرایطی را  بخصوص در این ماه خاص پذیرفته اند حتی بعضا افرادی که از تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیز برخور دارند حساسیت چندانی در این خصوص از خود نشان نمی دهند.

همین تمایل تهیه و تقاضای موجود است که بستر و زمینه تعدد و تکثر فله فروشی را در بسیاری از نقاط کلانشهرها و نقاط پر تردد فراهم کرده است.

کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت عقیده دارند اساسا شرایط نگهداری و نحوه و روش تهیه چنین محصولاتی دو مولفه و دغدغه جدی در خصوص چنین نظام توزیع و فروشی محسوب می شود که باید نسبت به آن توجهی جدی لحاظ شود.

البته اطلاق واژه نظام در این نوع از نحوه و روش توزیع نیز با اغماض و ارفاقی بسیار مطرح است،زیرا اساسا نظم و چارچوب مشخص و قاعده مندی در توزیع این نوع از محصولات وجود ندارد.

یکی از مخاطرات و تهدیدات اصلی معطوف به این حوزه  به ظروف و تابه های سبک آلومینیومی باز می گردد که عمدتا در فروش چنین اقلام و محصولاتی مورد استفاده قرار می گیرد.

*  آلزایمر در کمین مشتریان فله فروش

از جدی ترین تهدیدات ظروف نامبرده شده فوق،به عارضه آلزایمر معطوف می شود که به اعتقاد متخصصان در صورت رسوخ و رسوب مواد آلومینیومی در اقلام خوراکی،ضریب ابتلا به آن به نحو قابل توجهی افزایش می یابد.

ظروف مسی نیز با مخاطرات دیگری همراه است و در صورت نگهداری طولانی مدت مواد خوراکی در آن، احتمال دچار شدن به مسمومیت را تقویت خواهد کرد.

* از انگل تا بیماری های پوستی

نکته حائز اهمیت دیگر که عمدتا فعالان حوزه فله فروشی با آن مواجه هستند،عدم رعایت نکات بهداشتی است و گاه بیماری هایی که فروشندگان با آن درگیر هستند به راحتی به مصرف کنندگان و مشتریان این اقلام منتقل می شود.

به تعبیری فروشندگان مواد و محصولات خوراکی فله ای می توانند بصورت بالقوه به عنوان ناقل امراض متعددی همچون بیماری های پوستی،اسهال،انگل،حصبه،وبا،عفونت های گلو و...قرارگیرند.

* لزوم تشدید برخوردهای قهرآمیز و فرهنگ سازی

با چنین اوصافی و شرایطی که کارشناسان و متخصصان دغدغه های بسیاری را در خصوص غیر مجاز بودن چنین شیوه ای از توزیع اقلام خوراکی مطرح می کنند،مسلما برخورد،مهار و کنترل این نوع از کسب و کار ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید بصورتی جدی در دستور کار نهادها و دستگاه های ذیربط قرار گیرد.

نهادهای متعددی همچون تعذیرات،شهرداری،بازرسان اتحادیه های صنفی هر کدام به نوعی می توانند در برخورد، مقابله و مهار چنین توزیع و فروشی در محصولات خوراکی،ایفای نقش کنند.

البته آنچه که با تجارب پیشین به اثبات رسیده معطوف به این امر می شود که صرفا با قوه قهریه نمی توان به مقابله با این موضوع برخاست،فرهنگ سازی و آموزش از دیگر الزامات اساسی در این عرصه به شمار می رود که رسانه های جمعی،اعم از شنیداری، دیداری، مجازی، مکتوب و...در این امر خطیر از نقش بسزایی برخوردارند.

در واقع امر هر آنچه تقاضا برای تهیه چنین محصولاتی در این نوع خاص از توزیع و فروش اقلام خوراکی کاهش  یابد،به همان میزان تمایل و رغبت کمتری برای فروش محصولات اینچنینی ایجاد خواهد شد.