اولین سوال  مجلس دهم از وزیر جهاد کشاورزی و اقتصاد

گروه سیاسی- جمال مدرسی مدیرکل دفتر ساماندهی توسعه تجارت جهاد کشاورزی چند روز پیش در اظهار نظری اعلام کرد که واردات برنج آزاد شد و هیچ محدودیت برای ورود این محصول به کشور به‌غیر از فصل برداشت (مرداد، شهریور، مهر و آبان) وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار افکار نیوز، وی همچنین نیاز  کشور به واردات این محصول را یک‌میلیون و 200هزار تن اعلام کرد و گفت که به ‌طور معمول یک‌میلیون و 500هزار تا یک‌میلیون و 700هزار تن به کشور وارد می‌شود. برای واردات برنج سقفی گذاشته نشده و براساس وضعیت بازار و عرضه و تقاضا اعمال می‌شود و ما دیگر جلوی کسی را برای واردات نمی‌گیریم.

این اظهارات این مقام مسئول واکنش نمایندگان مجلس را در پی داشت.

مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی ضمن آنکه خواستار عزل و برکناری این مقام مسئول شد، خطاب به حجتی گفت: متاسفم برای این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی که هنوز اطلاع ندارد که چقدر برنج در کشور تولید می شود و چقدر به واردات نیاز است.

وی افزود: اگر من بجای وزیر بودم به خاطر این اظهار نظر فرد مذکور، وی را در همان دیروز عزل می کردم.

لاهوتی با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی، وزیر و مسئولین وزارتخانه حمایت از تولیدات داخلی و برنجکاران داخل است، گفت: بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سرانه مصرف برنج در کشور سالانه برای هر فرد 36 کیلیو است، نیاز سالانه کشور 2 میلیون و 800 هزار تن برنج است که 2 میلیون و 400 هزار تن برنج در داخل تولید می شود و سالانه تنها باید 400 هزار تن برنج وارد شود.

وی با بیان اینکه حجتی باید در این زمینه به مجلس پاسخگو باشد، تاکید کرد: بعد از تشکیل کمیسیون کشاورزی و آغاز جلسات رسمی از حجتی وزیر جهاد در خصوص واردات برنج و آزاد شدن واردات و همچنین اظهارات معاون اش سوال خواهم کرد.

اما وزیر بعدی که مورد سوال نمایندگان قرار گرفته، علی طیب نیاست.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی سوالی پیرامون مصادره 13 میلیون دلاری اموال ایران از سوی کانادا و عدم انجام اقدام به موقع برای جلوگیری از این اقدام، از وزیر اقتصاد سوال کرده است.

طیب نیا باید در روزهای آینده با حضور درمجلس به این سوال پاسخ دهد.

حجتی و طیب نیا 2 وزیری هستند که در روزهای نخست کار مجلس دهم مورد سوال نمایندگان واقع شدند.