هشدار حنا ربانی به آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دويچه وله، حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه پاکستان به آمریکا هشدار داده است که اگر همچنان به انتقاد علنی از پاکستان و متهم کردن این کشور به حمایت از افراطگرايان ادامه دهد، یکی از متحدان سیاسی خود را از دست خواهد داد.

حنا ربانی به شبکه تلویزیونی جیو گفت که به نفع آمریکا نیست که دولت پاکستان و مردم آن را از خود برنجاند.

جی کرنی، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه ۲۳ سپتامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ایالات متحده‌ آمریکا می‌داند که شبکه‌ حقانی مسئول حمله‌ ۱۳ سپتامبر به سفارت آمریکا در کابل و دیگر حملات است.

وی افزود: دولت آمریکا همچنین می‌داند که شبکه‌ حقانی از مخفیگاه‌های خود در خاک پاکستان این عملیات را انجام می‌دهد و دولت پاکستان هیچگونه اقدامی علیه این مخفیگاه‌ها انجام نمی‌دهد. به گفته‌ کرنی، آمریکا مدت‌هاست از این مساله نگران است و در این باره هم علنی و هم خصوصی با پاکستان گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی کاخ سفید افزود، بسیار مهم است که پاکستان هرگونه ارتباط با شبکه حقانی را قطع کند و فورا تصمیم به مقابله با آن بگیرد، تا از این طریق تهدیدی متوجه ایالات متحده‌ آمریکا یا پاکستانی‌ها نباشد.

تهدید حنا ربانی

خانم حنا ربانی کهر، وزیر امور خارجه‌ پاکستان گفته بود، هرگونه اظهارنظر علنی، با این هدف که یکی از متحدان پاکستان مورد انتقاد قرار گیرد یا تحقیر شود، قابل پذیرش نیست. ربانی در یک برنامه‌تلویزیون خاطر نشان ساخت: «ما به آمریکا گفتیم، شما متحد را از دست خواهید داد و توانایی آن را ندارید که از پاکستان فاصله بگیرید.»

حنا ربانی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفته است، با این سخنان نسبت به اظهارات مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، واکنش نشان داد.

حنا ربانی کهر به شبکه تلویزیونی جیو گفت: " به نفع شما(آمریکا) نیست که پاکستان را برنجانید، به نفع شما نیست که مردم پاکستان را برنجانید. اگر تصمیم گرفته‌اید که چنین کاری کنید، ضررش متوجه خود شما خواهد شد. "

در بیست و چهار ساعت گذشته، اظهارات خصومت‌آمیزی بین پاکستان و آمریکا رد و بدل شده است که طی ده سالی که از اعلام همکاری بین دو کشور در جنگ علیه تروریسم می‌گذرد، کم سابقه بوده است.

تنشی که در طی یک سال گذشته در پشت درهای بسته بین دو کشور رو به افزایش بوده است، اکنون کاملا علنی شده است.

تقریبا نزدیک به دو سال است که آمریکا در مورد عدم تمایل پاکستان به دست زدن به عملیات نظامی علیه شبکه حقانی، ابراز نگرانی می‌کند. شبکه حقانی در ایالت وزیرستان شمالی در پاکستان مستقر است.

ارتباط بین شبکه حقانی و سازمان اطلاعات پاکستان، مدتی است در رسانه ها و محافل سیاسی مطرح شده و پاکستان همواره این اتهامات را تکذیب کرده است.

در عین حال، تعداد و قدرت ویرانگری حملاتی که گفته می شود توسط شبکه حقانی در افغانستان صورت می گیرد، رو به افزایش است.

مولن یک روز پیش از آن پاکستان را متهم کرده بود که از شبکه‌ حقانی که متحد القاعده و طالبان است پشتیبانی می‌کند و از طریق سازمان امنیت خود، به خشونت در افغانستان و از جمله علیه سربازان آمریکایی دامن می‌زند.

«بازوی مسلح» سازمان امنیت پاکستان

مولن در برابر کمیسیون دفاع مجلس سنای آمریکا همچنین گفت، شبکه‌ حقانی که مسئول شمار زیادی از حملات خونین در کابل پایتخت افغانستان است، «بازوی مسلح» سازمان امنیت افغانستان(ISI) به‌شمار می‌رود. تا کنون هیچ مقام آمریکایی با چنین سخنان تندی به‌طور علنی از پاکستان انتقاد نکرده بود.

اما اتهامات روز پنجشنبه دریاسالار مولن، با آنچه در گذشته علیه پاکستان مطرح شده بود، تفاوت زیادی داشت. اظهارات او به نحو بی‌سابقه‌ای صریح و مشخص بود.

تحلیلگران معتقدند که نگرانی آمریکا از بابت آنچه که آن را عدم مبارزه علیه شبکه حقانی می‌بیند، با خروج نیروهای ناتو از افغانستان، شدت گرفته است.

در اوایل این ماه(سپتامبر) دولت آمریکا گفت که اگر پاکستان علیه تندروهای شبکه حقانی وارد عمل نشود، ممکن است که آمریکا خود، این شبکه را هدف قرار دهد.

دولت پاکستان می‌گوید که هر وقت اطلاعاتی در باره گروه‌های تندرو دریافت کرده است، عملیات شدیدی علیه آنها انجام داده است.

وزیرستان شمالی واقع در منطقه‌ مرزی میان پاکستان و افغانستان، پایگاه اصلی شبکه‌ حقانی به‌شمار می‌رود. نام این شبکه از نام رهبر آن جلال‌الدین حقانی برگرفته شده که در دهه‌ ۱۹۸۰ با پشتیبانی سازمان اطلاعاتی آمریکا(سیا) علیه نیروهای شوروی در افغانستان پیکار می‌کرد.

واشنگتن سالانه یک میلیارد دلار به دولت اسلامآباد کمک میکند. همزمان مقامهای آمریکایی مظنون هستند که پاکستان بهطور پنهانی از شورشیان در افغانستان پشتیبانی میکند. منطقه عقبنشینی شورشیان افغان، بخشهای مرزی قبیلهنشین در خاک پاکستان است.