شهرام جزایری: آقای روحانی،همین فردا وزرای اقتصادی دولت را عوض کنید

اطلاعات و تحلیل های شهرام جزایری از امروز سیاست و اقتصاد ایران نشان می دهد که مسایل را با دقت پیگیری می کند و صاحب تحلیل است.او در ماههای سپری شده چندین گفت و گو با رسانه ها انجام داده است،اما در این گفتگو از بحث های غیر اقتصادی دور و در لباس یک کارشناس ورزیده، مسایل اقتصاد سیاسی ایران را تجزیه تحلیل کرده است که می خوانید.

 

فعلا مشاوره می دهم

***پیش از این شما فعالیتهای اقتصادی گسترده ای داشتید.در حال حاضر در چه زمینه ای مشغول به کار هستید؟

+در واقع فعالیت اقتصادی خود را در طول 13 سال زندان نیز قطع نکردم و تحت شرایطی بنگاههایی را هدایت می کردم.حتی در آن سالها نمایندگان مجلس و وزرا با من در تماس بودند و نظر مشورتی به آنها می دادم.اما در حال حاضر به صورت مشخص تا سال 96 وارد فعالیتهای اجرایی نخواهم شد و فقط مشورت می دهم.

 

***در چه شاخه ای و به کدام گروهها مشاوره می دهید؟

+ با تجربه و قابلیتها وشناختی که از اقتصاد خرد و کلان،قوانین حقوق و تجارت دارم  توان کنترل و اداره بنگاهها به ویژه شرکتهای بحران زده را دارم.این کار را با نظریه نقدشوندگی دارایی ها با ارزش افزوده بالاتر از طریق مشارکت مردمی پیش می برم.صاحبان بنگاههایی در صنعت ساختمان،پتروشیمی،صنایع کوچک و بزرگ به من مراجعه می کنند.مثلا برای نجات پدیده شاندیزراه حلهایی دارم.

 

دلیل عمده نابسامانی بازار سرمایه بی کفایتی وزیران اقتصادی است

***از صحبتهای شما این طور استنباط می شود که توان بهبود اوضاع اقتصادی شرکتها را دارید.آیا برای خروج اقتصاد ایران از رکود هم نسخه ای دارید؟مشکل اقتصاد ایران از نظر شما چیست؟

+توضیح آن مفصل است و به آن می پردازم.اما در یک جمله بخواهم بگویم این است:"دلیل عمده نابسامانی بازار سرمایه بی کفایتی وزیران اقتصادی است".اداره کننده بنگاههای خصوصی و مسوولان در رده های مدیریتی و وزرا برای اداره موفق با بهره وری بالای شرکت و یا سازمان تحت مدیریت خود و عبور از بحرانها باید در حوزه فعالیت خود سه ویژگی را همزمان داشته باشند:1-قدرت شناخت مشکلات2-توان ارائه راهکار3-قابلیت و قدرت اجرای راهکار ارئه شده.

اما متاسفانه مقامهای اقتصادی دولت حسن روحانی با وجود اینکه همگی انسانهای شریفی هستند اما هیچ کدام نتوانسته اند به وظایف خود به نحو مطلوب عمل کنند.مشکل فعلی اقتصاد ایران عدم وجود نقدینگی مناسب و خشک شدن منابع مالی است که متاسفانه دولت یازدهم در رفع این بحران موفقیتی کسب نکرد.به طور مثال آقای نوبخت،در مقام معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری علی رغم تلاشهای شایسته،به دلیل فقدان توان اجرایی کافی برای عملی کردن برنامه ریزی های یکپارچه و همه جانبه کارنامه ضعیفی از خود به جای گذاشته است.همچنین آقای دکتر نهاوندیان،رییس دفتر رییس جمهور و رییس شورای اطلاع رسانی دولت نتوانسته با نخبگان سیاسی و اقتصادی ایران ارتباط مناسب برقرار کند و در ارائه آمار کارهای انجام شده در دولت به مردم بسیار ضعیف عمل کرده اند.

این ناتوانی مدیریتی آنقدر پررنگ است که رییس کل بانک مرکزی با اختیارات خاص این پست، یک هفته به امریکا می رود و دست خالی برمی گردد.این عدم موفقیت نشان از نداشتن تبحر مورد نیاز است. من حاضرم یک هفته با اختیارات آقای سیف به امریکا بروم و اگر دست خالی برگشتم اعدامم کنید.

درباره این ناکارآمدی ها مثال های زیادی می توان بیان کرد.وزیر اقتصاد ،آقای طیب نیا ، طی حکمی به محمد فطانت فرد رییس بورس اوراق بهادار،وی را مجری پروژه تقویت نقش بازار سرمایه در تامین سرمایه بنگاهها کرد. این درحالی است که وظیفه ذاتی وقانونی ایشان در بورس همین است و دادن چنین حکمی از ناآگاهی آقای وزیر است. از آنجا که خوشبختانه در این دولت رفتارهای پوپولیستی مشاهده نشده،  به نظرمی رسد عدم شناخت وظایف ذاتی وقانونی بورس دلیل چنین دستوری است.

 

همین فردا وزاری اقتصادی کابینه را عوض کنید

با توجه به مشکلات اشاره شده،معتقدم اگر در این زمان باقی مانده آقای رییس جمهور، حسن روحانی با شهامت تیم اقتصادی خود را تعویض کند و افراد کارآزموده تر، آگاه تر و اجرایی تر را بر مسند ریاست بنشاند، قطعا می تواند کارنامه مثبتی در زمینه اقتصادی برجا بگذارد. درصورتیکه موفقیت در عرصه اقتصاد بدست آید،  حاصل جمعش با موفقیت دولت یازدهم در زمینه برجام، رضایت خوب مردم را به دنبال دارد و تضمین کننده انتخاب حسن روحانی در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود. از این رو به رییس جمهور پیشنهاد می کنم:"همین فردا وزاری اقتصادی کابینه را عوض کنید".

فطانت فرد دربورس کاره ای نیست،همان متصدیان سابق هنوز بورس را در کنترل دارندبه همین دلیل بارقه امید دولت تدبیر در بورس و بازار سرمایه بی اثراست هر از چندگاهی می درخشد امابا اقدامات مخالفان دولت که هنوزدربورس حاکم هستندخنثی می شود.متاسفانه وزرای اقتصادی دولت توان شناسایی وکنترل این اقدامات مخالفان راندارندپس باید فورا تغییرکنند.

 

فطانت کاره ای نیست،صالح آبادی هنوز حاکم است

***مسوولان دولت یازدهم می گویند کشور را ویرانه ای تحویل گرفته اند که سر و سامان دادن به آن بسیار دشوار است و خیلی از مشکلات فعلی باقی مانده از دولت قبل است.

+در این که دولت احمدی نژاد عملکردی به شدت نا امید کننده و غیر قابل دفاع داشته است که کشور را دچار بحران کرد و ایران را با رکود تورمی تحویل این دولت داد شکی نیست.یک از مواردی که می توان در این زمینه مثال زد بورس اوراق بهادار است که در دولت قبل توسط علی صالح آبادی امنیتی اداره می شد.داخل بورس قوه مجریه و مقننه و قضاییه راه انداخته بودند.در ابتدای دولت یازدهم،با رفتن صالح آبادی ، آقای محمد فطانت فرد بر این مسند تکیه زد.اما فطانت فرد ناتوان در  اداره این سازمان است.همچنین اخباری نیز به گوش می رسد که فطانت فرد در آنجا کاره ای نیست و هنوز مدیران صالح آبادی آنجا همه کاره هستند.عدم مهارت فطانت فرد شاخص بورس را تبدیل به"تقی فرفره" کرده است.

در واقع می توان گفت،فطانت فرددربورس کاره ای نیست،همان متصدیان سابق هنوزبورس رادرکنترل دارندبه همین دلیل بارقه امیددولت تدبیردربورس وبازارسرمایه بی اثراست هرازچندگاهی می درخشدامابااقدامات  مخالفان دولت که هنوزدربورس حاکم هستندخنثی می شود.متاسفانه وزرای اقتصادی دولت توان شناسایی وکنترل این اقدامات مخالفان راندارندپس باید فوراتغییرکنند.

هرچند میراث احمدی نژاد برای دولت روحانی دردسرهای زیادی داشت و باید گره هایی بسیاری را باز می کردند، اما شخص آقای روحانی و وزرای اقتصادی منصوب وی با علم به این مشکلات و اینکه توان حل آنها را دارند پا به کارزار گذاشتند. با توجه به این آگاهی  ، حل نشدن معضلات و عدم خروج از رکود را به دولت پیشین نسبت دادن پاسخ قانع کننده و منطقی برای مردم نیست.شخص آقای رییس جمهور و تیم اقتصادی ایشان اختیارات فراوانی دارند که توان استفاده ازآنها را به همان دلایلی که گفتم ندارند.حتی جاهایی که لازم است می توانند پیش رهبری عزیز بروند و با بازگو کردن موانع داخلی از ایشان کمک بگیرند.

با توجه به مسوولیت ایشان در قبال مردم سوال من این است که اگر آقای روحانی صاحب یک بنگاه خصوصی بودند و مدیرانش اینطور ضعیف عمل می کردند،آیا بازهم اجازه ادامه کار به آنها می داد؟حال که ایشان بر مسند ریاست جمهوری نشسته اند و در برابر مردم باید پاسخ گو باشند برای عبور از این رکود اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم و حل معضل بیکاری باید فورا مقامهای اقتصادی دولت را تغییر دهند.

می خواهم به نکته ای دیگر از عملکرد ضعیف دولت در مورد نحوه برخورد با پدید شاندیز برخورد کنم.دهها هزار نفر از هموطنان در اوج تحریمها مشارکت اقتصادی کردند که به دلیل بی انضباطی های دولت احمدی نژاد سرانجام ناخوشانیدی پیدا کردند.اما این دولت برای این عزیزان چه کرد؟باید با تشکیل جلسات متعدد در سطح وزرای اقتصادی به وضعیت این هموطنان رسیدگی ویژه می شد.به نظر من دلیل اینکه لیست امید در انتخابات مجلس در مشهد تمام کرسی ها را واگذار کرد،همین عدم رسیدگی به مساله پدیده شاندیز بود.

 

جدا از بحثهای فوق در مورد این دولت،نظر من این است که  اقتصاد ایران در حال حاضر با ظرفیت عدد 1 واحد حرکت می کند و 99 واحد ظرفیت بالقوه وجوددارد و باید به آن رسید.چرا برخی دنبال آن 1 واحد فعالیت که کل کشور انجام می دهد هستند.باید به فکر آن 99 واحد ظرفیت خالی و بالقوه بود و اقتصاد و تجارت را گسترش داد و حتی به بازارهای سایر کشورها هم نظر داشت.حتی می توان شهر اقتصادی در کشور چین زد.

 

نشان عالی لیاقت و تدبیر برای موفقیت در برجام

اما با تمام ایراداتی که به بدنه اقتصادی دولت وارد است، حسن روحانی در راس دولت یازدهم و اعضای سیاسی کابینه در زمینه سیاست خارجی و موفقیت در برجام شاهکار کردند. پیروز بیرون آمدن از آن بازی سخت با دولتهای غربی نیازبه تجربه و تخصص و قدرت بالایی داشت. به همین دلیل بایدبه دولت ایشان نشان عالی لیاقت وتدبیر داد.

نمره دولت 1+10 است

***با درنظر گرفتن تمام نکات و عملکرد مثبت و منفی،نمره دولت آقای روحانی چند است؟

نمره ایشان تا اینجا 1+10 است.اما اگر بتواند در زمان باقیمانده وضع آشفته اقتصاد را سر و سامان دهد،با نمره 18 دوره اول ریاست جمهوری را به پایان می رساند.

 

سوال احمدی نژاد از روحانی در مناظره 96

***پیش بینی شما از  انتخابات ریاست جمهوری 96 چیست؟

+به طور خلاصه به این سوال پاسخ می دهم.همانطور که گفتم درصورتیکه روحانی با کارنامه  قابل قبول اقتصادی دوره اش را به پایان برساند،رییس جمهور دو دوره ای خواهد شد.

پیش بینی من این است که احمدی نژاد کاندیدای ریاست جموری خواهد شد و اولین سوالی که از روحانی در مناظره  می کنید این است:"آقای روحانی من مسکن مهر را را راه انداختم.شما برای مسکن چه کار کردی؟مشکل زیر ساخت داشت؟برق نداشت؟خوب برق می کشیدید."حال باید دید روحانی می تواند در این یکسال، کم کاری های تیم اقتصادی را با همین گروه و یا با اعضای جدید کابینه جبران کند یا نه