لزوم اتصال آنلاین شبکه تاسیسات زیرزمینی / باید حرف های اداره گاز را هم شنید

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به انفجار روز گذشته در شهران به وجود  نقشه تاسیسات زیرزمینی دقیق و روز آمد به عنوان یکی از ملزومات اولیه تامین ایمنی در هر شهر تاکید و عنوان کرد: روز گذشته تمام خطوط انرژی  و کانال مترو که 25 متر زیر زمین بود  در این انفجار از بین رفت.

وی با اشاره به این که قطعا در حفاری هایی همانند حفاری مترو تعامل و استعلام های لازم بین شرکت های آب، برق، گاز و مخابرات با شهرداری تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر نقشه تاسیسات زیرزمینی بر اثر توسعه شهری این که سازمانی همانند آتش نشانی این نقشه ها را در دسترس داشته باشد کارگشا نیست اما به محض بروز یک حادثه بلافاصله با انتشار فراخوان مسئولان مرتبط را به محل دعوت می کنیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به این که لوله های اصلی انتقال انرژی در برخی موارد در نقطه ای دورتر از محل حادثه است، گفت: به فرض در دست بودن نقشه اقدام برای رفع مشکل تاسیسات زیرزمینی نیاز به تخصصی خاص دارد.

وی افزود: در یکی از عملیات های سازمان آتش نشانی برای رفع ترکیدگی لوله در صادقیه کارکنان شرکت آب عنوان می کردند شیر اصلی لوله که چند متر دورتر از محل حادثه است نیاز به یک آچار الکتریکی دارد که کار با آن از عهده متخصص این موضوع بر می آید.

ملکی با تاکید بر این که در حوادث مختلفی که در شهر رخ می دهد از جمله در حادثه روز گذشته همواره تعامل خوبی بین مسئولان اداره های مختلف آب، برق، گاز و مخابرات با آتش نشانی وجود داشته، گفت: برای قضاوت در مورد مقصر حادثه باید صحبت های مسئولان تمام اداره ها را شنید. هر دستگاهی مشکلات خاص خود را دارد. آتش نشانی بارها برای استفاده از شیرهای هیدرانت زمینی با موانع مختلفی همانند پارک ماشین در نقطه دسترسی مواجه شده.

وی با اشاره به این که اتصال شبکه وضعیت تاسیسات زیر زمینی به صورت اینترنتی و آنلاین تا حد زیادی می تواند وضعیت این تاسیسات را مشخص کند، عنوان کرد: مشخص شدن وضعیت به روز این تاسیسات حجم حوادث، کاغذ بازی اداری و اتلاف وقت را کاهش می دهد. از سوی دیگر آتش نشانی نیز تا زمان حضور مسئولان امر می توانند وضعیت مشخص تری در ایفای وظایف خود داشته باشند.

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اشاره به گستردگی پایتخت تاکید کرد: تغییرات مداوم تاسیسات زیرزمینی طبیعی است زیرا تهران شهر بزرگی است. اما کارشناسان، کارکنان و مسئولان تمامی ادارت آب، برق، گاز و مخابرات همانند شبکه شتاب بین بانک ها باید با فشار یک دکمه به صورت اتوماتیک از وجود سایر تاسیسات در محدوده عملیات مورد نظر خود مطلع شوند.

باید حرف های اداره گاز را هم شنید

ملکی با اشاره به برخی از اظهارنظرها در مورد تاخیر 40 دقیقه ای اداره گاز در قطع جریان گاز عنوان کرد: بنده در این رابطه نمی توانم اظهار نظری داشته باشم زیرا باید حرف های اداره گاز را هم شنید. گاهی برای انجام یک عملیات هنگام حادثه ممکن است موانع غیر قابل پیش بینی یا سختی هایی به وجود بیاید که از آن مطلع نباشیم.

ذوب شدن خودرو بر اثر حرارت در 20 متری محل حادثه

وی همچنین با اشاره به ابعاد حادثه روز گذشته عنوان کرد: هنگامی که ارتفاع زبانه های آتش 50 متر بود و ماشینی که 20 متر آن طرف تر بود بدون این که آتش بگیرد بر اثر شدت حرارت ذوب شده بود قضاوت در مورد تاخیر و تقصیر ادارات و دستگاه ها امری است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد.برخی تنها به مدت زمان صرف شده برای بستن شیرگاز می نگرند اما به اقدامات مورد نیاز برای وقوع این امر توجهی ندارند.

تنها اقدام باقی مانده یافتن دو کارگر مفقود شده است

ملکی تاکید کرد: تنها چیزی که می توانم بگویم این است که در چنین شرایطی خوشبختانه سازمان آتش نشانی بدون این که خونی از بینی کسی ریخته شود عملیات را به سرانجام رساند.اکنون تنها چیزی که پیگیر آن هستیم یافتن دو کارگر مفقود شده است.