موافقت آمریکا با ادامه فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان

مجلس نمایندگان آمریکا با 216 رای موافق در برابر 204 رای مخالف، با ادامه فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی موافقت کرد.

 

این در حالیست که وبسایت «فارین پالیسی» اوایل ماه جاری گزارش داد کاخ سفید با توجه به اعتراض گسترده نهادهای حقوق بشری، خواستار توقف فروش بمب‌های خوشه‌ای به این کشور شده است.

 

به گفته دیدبان حقوق بشر، بمب‌های خوشه‌ای به دلیل گستردگی منطقه تحت پوشش خود، تلفات انسانی زیادی به همراه دارند و بیشتر اوقات، عمل نکردن چاشنی این بمب‌ها باعث می‌شود آنها تا ماه‌ها یا حتی سالها پس از جنگ نیز باعث کشتار غیرنظامیان شوند. 

 

سازمان ملل نیز چندی پیش گزارش داد عربستان سعودی در حملات خود به غیرنظامیان یمنی از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. 

 

در خلال جلسه رای‌گیری مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص توقف یا تداوم فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان، «رودنی فرلینگ‌هاسین»  - رئیس جمهوری‌خواه کمیته تخصیص دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا – با اشاره به مخالفت شدید وزارت دفاع آمریکا با توقف فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان گفت مقامات این وزارتخانه معتقدند بمب‌های خوشه‌ای "تسلیحاتی مشروع با کاربرد نظامی مشخص" بوده و ممنوع کردن فروش این تسلیحات باعث "بدنامی" آنها خواهد شد.

 

موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با ادامه فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان در حالی صورت می‌گیرد که طبق گزارش دیدبان حقوق بشر، عربستان بر خلاف قوانین حقوقی بین‌المللی، با استفاده از این تسلیحات در مناطق غیرنظامی یمن تاکنون باعث مرگ بیش از 3 هزار غیرنظامی شامل بیش از 900 کودک شده و نزدیک به 3 میلیون نفر از مردم این کشور را نیز آواره کرده است.

 

فعالان حقوق بشر با توجه به فاصله کم آرای موافقان و مخالفان در این رای‌گیری، امیدوارند در آینده نزدیک با تلاش بیشتر بتوانند فروش بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را متوقف کنند.

 

فروش بمب‌های خوشه‌ای در یک معاهده بین‌المللی در سال 2008 ممنوع اعلام شد؛ اما چند کشور از جمله آمریکا، روسیه و چین از امضای آن امتناع کردند.