منتظر خروج سپرده‌های بانکی از بانک‌ها باشید

گروه اقتصادی- ابراهیم کرمی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» درباره موضوع مالیات بر سپرده‌های بانکی افزود: با توجه به مسایل و چالش‌هایی که امروز سیستم بانکی با آن مواجه است، در صورت خروج پول سپرده‌گذاران، به طور قطع بانک‌ها با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهند شد؛ چراکه بنا به گفته مقامات بانکی، هم‌اکنون بانک‌ها دچار کسری نقدینگی هستند و می‌بایست پاسخ‌گوی مراجعه‌های روزانه مردم برای برداشت از حساب‌ها باشند.

وی متذکر شد: در حال حاضر به دلیل این‌که بسترهای لازم برای اعمال چنین سیاستی فراهم نیست و اگر یک چنین موضوعی در مجلس تبدیل به مصوبه شود، اجرای آن به هیچ‌وجه به مصلحت اقتصاد کشور نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: ما نباید از یاد ببریم که در حال حاضر سود سپرده برای عده زیادی از مردم یک درآمد است و در صورت این‌که مالیاتی نیز از آن کسر شود، به طور قطع سپرده‌گذاران را به سمت بازارهای دیگر هدایت می‌کند.

کرمی تصریح کرد: در صورت این‌که مالیات بر سود سپرده‌ها اعمال شود، سپرده‌گذاران کلان به سرعت اقدام به خارج کردن پول خود از بانک‌ها می‌کنند و در صورتی که بستر سرمایه‌گذاری را فراهم نکرده باشند، این گروه سرمایه‌های خود را وارد معاملات صرافی‌ها و... می‌کنند.

وی عنوان کرد: ما به جای این‌که اقدام به دریافت مالیات از سود سپرده‌ها کنیم، باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد کشور فراهم کنیم تا هزینه‌کرد منابع در بخش تولید صرفه داشته باشد.