۳دهه از جنگ گذشته؛ آبادان همچنان درگیر مشکلات اولیه

پس از گلایه‌های مردم و اعضای شورای شهر آبادان و طرح پرسش از شهردار این شهر به دلیل باقی ماندن برخی مشکلات مانند مشکلات ترافیکی و عدم ساماندهی دست‌فروشان در شهر،  بالاخره شهردار آبادان استیضاح و برکنار شد.

اما امروز آبادان پس از گذشت 3 دهه از جنگ تحمیلی همچنان درگیر مشکلات مختلف شهری است و دارای شرایطی است که حل مشکلاتش یک مدیریت شهری توانا و درخور شأن این شهر را می‌طلبد.

این‌که شهردار آینده باید در حل مشکلات شهری توانایی کافی داشته باشد موضوعی است که اکثریت مردم و مسئولان بر آن اتفاق‌نظر دارند اما لازمه این توانایی چیست و شهردار آینده آبادان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و اولویت کاری خود را چه مسائلی قرار دهد؟

اقدام و عمل؛ لازمه حل مشکلات آبادان

حجت‌الاسلام والمسلمین عادل فریحی با اشاره به شعار سال و دغدغه‌های مقام معظم رهبری، اظهار داشت: می‌توان بارزترین ویژگی برای یک مدیر را طراز انقلابی داشتن و وجود دو ویژگی اقدام و عمل دانست.

رئیس ستاد نماز جمعه آبادان افزود: ازآنجایی‌که شهرداری‌ها به‌نوعی با تک‌تک مردم جامعه سروکار دارند و زندگی مردم نیز به‌شدت به عملکرد آن‌ها گره‌خورده است مردم به‌راحتی این عملکرد را با تمام وجود احساس می‌کنند.

وی گفت: اگر کاری با کمترین هزینه تبلیغاتی نیز انجام شود مردم قدر آن کار را می‌فهمند و درک می‌کنند و از طرف دیگر اگر شهرداری فعالیتی نداشته باشد و کم‌کار باشد مردم از این موضوع نیز مطلع می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فریحی بابیان اینکه مردم اقدام و عمل می‌خواهند نه تبلیغات، عنوان کرد: حتی اگر میلیون‌ها کار تبلیغی هم انجام شود اما عملاً فعالیتی صورت نگرفته باشد تأثیر مثبتی بر افکار عمومی نمی‌گزارد چراکه فعالیت‌های شهری اثر مستقیم بر زندگی مردم دارد.

وی اظهار کرد: این‌که هزار بار بگویند فضای سبز شهری رشد داشته و تعداد زیادی بنر با این موضوع نصب شود و گزارش‌های رسانه‌ای تهیه کنند اما اقدام و عمل صورت نگرفته باشد هیچ فایده‌ای ندارد چون مردم این افزایش فضای سبز را حس نکردند.

رئیس ستاد نماز جمعه آبادان گفت: پس می‌توان بهترین ویژگی برای شهردار را اهل اقدام و عمل بودن دانست چراکه زمان صحبت و سخنرانی تمام‌شده و مردم می‌خواهند کارهای انجام‌شده را در زندگی خود حس کنند.

حجت‌الاسلام فریحی عنوان کرد: اگر از مردم بپرسید که یک شهردار خوب باید چگونه باشد یقیناً می‌گویند شهرداری می‌خواهیم که کم‌تر حرف بزند و بیشتر عمل کند و از باندبازی و حزب‌بازی دور باشد.

وی بابیان اینکه آبادان دچار سیاست زدگی بوده و هست، اعلام کرد: این سیاست زدگی و جناح‌بازی‌ها سبب می‌شود فکر مدیریت، در خدمت مردم نباشد و فرد به فکر پاس کردن حقوق هم‌حزبی‌ها و هم جناحی‌های خود باشد.

رئیس ستاد نماز جمعه آبادان اظهار داشت: مشخص است وقتی حزب‌بازی به میدان آمد پای آقازاده‌ها نیز وسط می‌آید و شیوع رانت و واسطه‌گری تبعات بعدی آن خواهد بود و نتیجه آن چیزی جز نابودی حق مردم نیست.

حجت‌الاسلام بر مسلمین فریحی  با اشاره به اینکه رسانه‌ها به‌عنوان چشمان مردم باید مراقب باشند شورای شهر دچار اشتباه نشود، عنوان کرد: اعضای شورا نیز بدانند که رسانه‌ها و اصحاب قلم خیرخواه آنان هستند.

وی گفت: شنیده‌ها حاکی از این است که برخی سعی می‌کنند مهره‌های سوخته مدیریتی که در شهرهای دیگر نتوانستد مدیریت موفقی داشته باشند و حتی به علت تخلفاتی عزل شده‌اند را فقط به‌این‌علت که پشتیبان فامیلی دارند کاندیدای شهرداری آبادان کنند.

حجت‌الاسلام فریحی  این اقدام را نادرست خواند بیان کرد: به شورای شهر هشدار می‌دهیم به مردم خیانت نکنند و فکر فردای قیامت خود باشند.

اما اعضای شورای شهر آبادان نیز بر داشتن تجربه کافی شهردار آینده برای مدیریت شهری، تسلط به همه زمینه‌هایی که به شهرداری مربوط می‌شود، آشنایی بافرهنگ و آداب مردم آبادان و توانایی بالا در ارتباط‌گیری اتفاق‌نظر داشتند.

اتمام پروژه‌های ناتمام

ترجیح اعضای شورای شهر آبادان انتخاب شهردار بومی بوده و معتقدند شهردار آینده باید علاوه بر اقدام عملی به حل مشکلات، اولویت‌های خاصی را در اقدامات خود داشته باشد.

فرشید بهشتی بابیان اینکه شهردار آینده حدود یک سال سکان مدیریت شهری آبادان را در دست خواهد داشت، عنوان کرد: شهردار آینده باید در سه رده کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت یک‌ساله برای آبادان برنامه داشته باشد.

عضو شورای شهر آبادان با اشاره به بدهی‌های زیاد شهرداری، بیان کرد: ازآنجایی‌که تعدادی از پروژه‌های عمرانی شهرداری ناتمام مانده است شهردار جدید باید قدرت ارتباط‌گیری و تعامل با دیگر ادارات و سازمان‌ها را داشته باشد تا بتواند مشکلات مالی را حل کند.

وی افزود: باید بتواند با مدیریت خود پروژه‌های عمرانی نیمه‌کاره که هزینه آن‌ها در بودجه امسال دیده‌شده است را به پایان رساند تا بتوان در سال آینده پروژه‌های جدید تعریف کرد.

عضو شورای شهر آبادان گفت: پروژه‌هایی مانند پارک بانوان و زمین چمن بزرگ شهرداری نیمه‌کاره رهاشده‌اند و باید برای تکمیل ساخت آن‌ها اقدام شود که این جزء وظایف شهردار آینده است.

بهشتی بابیان اینکه کاندیداهای شهرداری آبادان برنامه‌های خود را در جلسات علنی به اعضا اعلام کنند، اظهار داشت: همچنین شهردار آینده باید به موضوعاتی مانند جمع‌آوری احشام و احیای فضای سبز توجه ویژه داشته باشد.

پاک‌سازی محیطی انجام شود

عبدالحسین مکوندی نیز با اشاره به اینکه شهردار باید مشکلات شهری را رصد کند و اولویت‌های کاری‌اش را بر مبنای حل آن‌ها قرار دهد، اعلام کرد: شهر مانند یک موجود زنده است و نیاز به تعویض لباس، بهداشت مناسب و رسیدگی دارد.

نائب رئیس شورای شهر آبادان بابیان اینکه شهر باید دارای بهداشت و فضای سبز مناسب باشد، تصریح کرد: فضای سبز نیاز به آب دارد و نتیجه نبود آبیاری مناسب ایجاد فاصله زیاد فضای سبز آبادان با استاندارهای لازم است که امروز شاهد آن هستیم.

مکوندی عنوان کرد: آبادان امروز تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است چراکه همه جای شهر ساخت‌وساز دیده می‌شود و در بسیاری موارد نخاله‌های حاصل از ساخت‌وساز سبب مسدود شدن خیابان‌ها و پیاده‌روها و ایجاد مشکلات ترافیکی و تردد برای شهروندان می‌شود.

وی بیان کرد: شهردار آینده باید این موضوع را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد و با انجام یک پاک‌سازی محیطی مناسب این مشکل که در همه جای شهر دیده می‌شود را حل نماید.

نائب رئیس شورای شهر آبادان بابیان اینکه شهرداری آبادان در بحث حفظ محیط‌زیست نیز با استانداردها فاصله زیادی دارد، اعلام کرد: ضروری است که به این موضوع اهمیت بیشتری داده شود و اقدام اساسی در این راستا انجام گیرد.

شهردار آبادان بین‌المللی بیندیشد

حمید حنظل عیدانی نیز آبادان را یک شهر بین‌المللی دانست و گفت: تفکر شهردار آبادان نیز باید در همین سطح بوده و بین‌المللی بیندیشد.

عضو شورای شهر آبادان افزود: هرچند که نیازهای حداقلی شهری باید در آبادان وجود داشته باشد و تأمین آن‌ها جزء برنامه شهردار باشد اما نباید به حداقل‌ها بسنده کرد چراکه چنین فردی شهردار موفقی نیست.

وی با اشاره به منطقه آزاد بودن شهرستان آبادان، این موضوع را یک ظرفیت بزرگ توصیف کرد و گفت: باید الگوی شهردار آینده دیگر مناطق آزاد کشورمان مانند کیش و حتی مناطق آزاد دیگر کشورها مانند ترکیه یا امارات باشد.

حنظل عیدانی با تأکید بر سیاسی‌کار نبودن شهردار، عنوان کرد: شهرداری جایی برای سیاسی‌کاری نیست و جایی است که باید برای رفع مشکلات شهری و پیشرفت در این زمینه اقدامات عملی صورت گیرد.

عضو شورای شهر آبادان بابیان اینکه تعداد بالای دست‌فروشان مشکلات زیادی برای شهروندان آبادانی ایجاد کرده است، اعلام کرد: متأسفانه تاکنون اقدام جدی برای ساماندهی آنان انجام‌نشده است و این موضوع باید در برنامه کاری شهردار جدید نقش پررنگی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات شهری نیازمند اتحاد خوب بین اعضای شورای شهر است، بیان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند نیز به‌عنوان متولی اصلی منطقه باید در همکاری با شورا و دیگر ادارات و نهادهای شهر نقش مؤثر داشته باشد.

جذب سرمایه‌گذار

فیاض موسوی نیز بیان کرد: شهردار باید مناطق مختلف شهری ازجمله مناطق محروم را از نزدیک ببیند و با یک تحلیل صحیح راه‌حلی مناسب یافته و اقدام نسبت به آن کند.

رئیس شورای شهر آبادان افزود: مسلماً شهری مانند آبادان به دیدگاهی فرا منطقه‌ای نیاز دارد و شهردار نباید به دیدگاه محدود شهری بسنده کند.

وی بابیان اینکه شهردار ساکن این شهر مطمئناً بیشتر با مشکلات شهری آبادان آشنا است، اظهار کرد: نباید به درآمدهای دولتی ناشی از دریافت عوارض بسنده کرد و شهردار باید با اعمال سیاست‌هایی در راستای جذب سرمایه‌گذار از توان بخش خصوصی استفاده کند.

موسوی گفت: اینکه کاندیداهای شهرداری آبادان بگویند با مشکلات شهری آشنایی دارند کفایت نمی‌کند و کاندیداها باید راه‌حل و راهکارهای مناسب با مشکلات آبادان را در برنامه‌های خود داشته باشند.

موسوی نبود خدمات شهری مناسب به دلیل وسعت منطقه و نبود سیستم فاضلاب را عمده‌ترین مشکلات آبادان دانست و بیان کرد: نبود فاضلاب سبب می‌شود نتوان خدمات مناسب ارائه کرد و اگر این دو موضوع حل شود بار سنگینی از مشکلات شهری آبادان برداشته می‌شود.