تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان کمتر می‌شود؟

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش  در پاسخ به این پرسش که «آیا به نظر شما نیاز است که تعطیلات دانش‌آموزان ساماندهی شود؟ به عنوان مثال تعطیلات تابستانی کمتر شود؟»، اظهار داشت: روی این موضوع خیلی مطالعه شده و جلسات مختلفی نیز برگزار شده است؛ بنده هم شخصاً سال‌ها روی آن فکر کردم.

وی ادامه داد: معتقدم یکی راه‌ها این است که کشور در این زمینه از تمرکز خارج شود یعنی استان‌ها با توجه به شرایط‌شان تصمیم بگیرند، چرا که ما مناطق گرمسیر، سردسیر، روستایی و شهری داریم ولی اگر می‌خواهیم یک نظام آموزشی با تمرکز اول مهر برای آغاز سال تحصیلی داشته باشیم، فقط می‌توانیم به همین شکل که هست، اقدام کنیم.

فانی افزود: راه دیگر این است که عنوان کنیم ضرورت ندارد همه مدارس اول مهر راه‌اندازی شود یعنی آغاز سال تحصیلی یک استانی اول مهر و استانی دیگر در 15 مهر باشد؛ به عنوان مثال در استانی مانند ارومیه تا 15، 20 مهر، برداشت سیب دارند و فرزندان در باغ‌ها به پدر و مادر کمک می‌کنند.

وی گفت: وزارت آموزش و پرورش در موضعی نیست که بخواهد این تصمیم‌ها را بگیرد اما هر مدلی که در کلان کشور مطرح شود، می‌توانیم پیشنهاداتی را ارائه دهیم؛ البته تا وقتی که نظام آموزشی کشور متمرکز است، بعید می‌دانم که بحث ساماندهی تعطیلات چیزی باشد که بتوان اجرا کرد.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برخی تعطیلات زمستانی را نام می‌برند و می‌گویند از زمان تعطیلات تابستانی کم کنید؛ در حالی که مردم در برخی مناطق روستایی در تابستان کار می‌کنند و بچه‌ها کمک خانواده هستند و این نشان می‌دهد برخی بدون ملاحظه کارشناسی، اظهارنظرهایی می‌کنند.