نگرانی مقامات آمریکایی از سقوط عربستان

 یک رسانه آمریکایی در گزارشی درباره سفر اخیر محمد بن سلمان به واشنگتن نوشته که آمریکا نگران سقوط عربستان سعودی است.

محمد بن سلمان جانشین ولیعهد، پسر ملک سلمان و وزیر دفاع عربستان سعودی هفته گذشته به واشنگتن سفر و با باراک اوباما رئیس‌جمهور، جان کری وزیر خارجه و اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا دیدار کرد.

حالا شبکه ان بی سی در گزارشی درباره دیدارهای محمد بن سلمان با مقامات آمریکایی، از نگرانی واشنگتن درباره سقوط خاندان سلطنتی عربستان سعودی سخن گفته است.

در این گزارش آمده است: «شاهزاده سعودی با مقامات آمریکایی دیدار کرد؛ مقاماتی که برخی از آن‌ها نگران هستند قدرت و تسلط او، می‌تواند امنیت منطقه‌ای مورد نظر آمریکا را تخریب کرده و به آن آسیب بزند».

ان بی سی نوشت: «مقامات دستگاه امنیت داخلی آمریکا معتقدند عربستان سعودی در یک دو راهی و مقطع حساس قرار دارد و اگر شاهزاده (محمد بن سلمان) چه اکنون و چه بعدا به عنوان شاه توفیق نیابد و موفق نشود، احتمال آشوب در پادشاهی وجود دارد. یک کارشناس سعودی که نخواست نامش فاش شود، گفت که "موضوع این است که یا او یا داعش"».

در در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «خبر بزرگ آن است که تقریبا همه مقامات آمریکایی در دیدار با بن سلمان حضور دارند کسی که عملا نفر دوم در تخت سلطنتی پدرش است. به نظر می‌رسد که محمد بن سلمان در مقابل پسرعمویش محمد بن نایف، ولیعهد و کسی که برای مدت طولانی فرد مطلوب آمریکا بوده، دست برتر را کسب کرده است. سفر اخیر او بدون هیاهو و جنجال، یک سفر دولتی و رسمی بود».

ان بی سی افزود: «یک مقام سابق اطلاعات ملی در امور مربوط به خاورمیانه و عضو پیشین تیم موقت رئیس‌جمهور باراک اوباما گفت که رهبران آمریکایی باید خودشان را به مردی که شاید به زودی پادشاه شود، عادت داده و با او خودمانی شوند. ملک سلمان 80 ساله و آسیب پذیر است و بن نایف هم شدیدا بیمار است».

به گفته بروس ریدل، از آوریل 2015 که محمد بن سلمان تبدیل به نفر سوم در خاندان سلطنتی عربستان سعودی شد، مقامات آمریکایی نگرانی دارند و «افراد بسیاری، از بی ملاحظگی او نگران هستند».

 در ادامه گزارش آمده است: «(محمد بن) سلمان برخی از مداخلات پر هزینه خارجی از قبیل جنگ با حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن را به راه انداخته است. این جنگ موفقیت مقدماتی داشت اما تبدیل به بن بستی شد که تا زمان اجرایی شدن آتش بس، برای پادشاهی سعودی روزانه 200 میلیون دلار هزینه داشت. فعالان بین‌المللی حقوق بشر از عربستان سعودی به خاطر حملات بی‌پروای سعودی‌ها به غیرنظامیان یمنی به شدت انتقاد کرده‌اند».

از نظر این رسانه آمریکایی، موضع و سیاست چالشی دیگر محمد بن سلمان، حمایت او از تشدید استخراج نفتی و فروش بی‌رویه نفت علی رغم کاهش شدید بهای آن است.

در گزارش ان بی سی آمده است: «پادشاهی سعودی چنان در تله گیر افتاده که برای اولین بار از سال‌های دهه 1990 تاکنون، این کشور در حال پذیرش مواجه شدن با یک بدهی خارق العاده است».  

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «روابط عربستان سعودی با ایران به عنوان دشمن اصلی منطقه‌اش به ویژه پس از اعدام نمر النمر معترض شیعی، به طرز شدیدی دچار تنش شده است».

بروس ریدل، کارشناس کنونی ارشد موسسه بروکینگز می‌گوید دیدارهای اخیر محمد بن سلمان با کری، کارتر و باراک اوباما حاکی از ان است که دولت آمریکا به این موضوع اذعان کرده که جانشینی او و پادشاهیش موضوعی «بسیار محتمل» است.

یک مقام اطلاعاتی آمریکا که البته نامش منتشر نشده، تاکید کرده آمریکا نگران است در صورت شکست نظامی عربستان سعودی (در یمن و دیگر نقاط) و سقوط اقتصاد آن، «جهادگرایان» در عربستان قدرت را از آن خود کنند و به همین دلیل محمد بن سلمان «باید برنده شود. موضوع ساده است».

در ادامه این گزارش به دیدارهای گسترده محمد بن سلمان در سفر اخیرش به آمریکا اشاره شده است. او علاوه بر دیدار با جان کری، اشتون کارتر و باراک اوباما، با روسای سیا و سازمان اطلاعات ملی آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان، رهبران اکثریت و اقلیت سنا و برخی رهبران تجاری و اقتصادی این کشور دیدار کرد.

ان بی سی گزارش داد: «کاخ سفید بیشتر خواهان صحبت درباره نفت و دیگر موضوعات اقتصادی به ویژه طرح عربستان سعودی برای کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی است، که این موضوع نشانگر نگرانی آمریکا درباره آینده پادشاهی است».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «آمریکا دیدار با محمد بن نایف ولیعهد کنونی را که احساس می‌کند کمک کننده استوارتری است، ترجیح می‌داد، اما شاید بن نایف هرگز پادشاه نشود. سه مقام اطلاعاتی کنونی و سابق آمریکا گزارش‌های متفاوتی از وضعیت سلامتی او ارائه دادند. یک مقام ارشد اطلاعات نظامی (آمریکا) گفت که بن نایف شاید نزدیک به موت باشد، اما نفر دوم تا این حد پیش نرفته اما تایید کرده که وضع سلامتی او خوب نیست».

در پایان این گزارش هم با اشاره به اینکه محمد بن نایف دیگر شانسی برای پادشاهی ندارد، آمده است: «مقامات آمریکایی اکنون این موضوع را تشخیص می‌دهند که شرایط عوض شده و آینده از آن بن سلمان است».