کاهش سطح رفاه عمومی مردم پیامد اصلی بیکاری در جامعه است

یکی از محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان نظام در تاریخ 25خرداد ماه سال جاری ،اشاره به مشکلات کشور بود که فرمودند،بیکاری و رکود دو مشکل عمده کشور است.

بیکاری از مهمترین چالش های موجود در کشور ما است که موجب بروز مشکلات متعددی برای قشر جویای کار شده است.

رکود اقتصادی کشور و به تبع آن تعطیلی واحدهای تولیدی موجب بیکار شدن تعداد کثیری از کارگران واحدهای تولیدی شده است که نیازمند چاره اندیشی مناسب از سوی دولت تدبیر و امید می باشد.

به اذعان کارشناسان اقتصادی،کشور ما در طول 4 سال گذشته دارای رکود اقتصادی بوده و همین عامل موجب فشار اقتصادی بر قشر متوسط و ضعیف در جامعه شده است.

طبق آمارهای رسمی کشور در حال حاضر نرخ بیکاری در سال 94 به میزان4/11 درصد بوده و در حال حاضر بیش از 2 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد.

پدیده بیکاری در جامعه موجب بروز مشکلاتی متعددی می گردد که مهمترین آن موجب افزایش طلاق ،بالا رفتن سن ازدواج،افزایش جرائم اجتماعی و از همه مهمتر تهدیدی جدی برای فروپاشی خانواده ها می باشد.

رهبر معظم انقلاب در طی سال های اخیر بارها در دیدار با مسئولان نظام در خصوص اقتصاد مقاومتی بیاناتی را مطرح فرمودند،اما در طی این مدت اقدام آنچنان مثبتی که بتواند راهگشای معضل بیکاری جوانان شود از سوی کارگزاران نظام دیده نشده است.

مقام معظم رهبری توجه به صنایع کوچک و متوسط را جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از معضل بیکاری مهم اعلام کردند ،اما متاسفانه در حال حاضر اکثر واحدهای تولیدی کوچک و زود بازده به دلیل نبود اعتبارات کافی در حال ورشکستگی هستند.

کاهش سطح رفاه عمومی مردم و کاهش بودجه خانوار از دیگر پیامدهای رکود اقتصادی و بیکاری در جامعه است که موجب نگرانی بسیاری از خانواده های ایرانی شده است.

مردمی کردن اقتصاد مقاومتی با آموزش صنعت،کشاورزی و حمایت دانشگاهیان از طرح های زود بازده یکی از راه های مهم مبارزه با بیکاری و عملی کردن اقتصاد مقاومتی است.

کارگزاران نظام با سرلوحه قرار دادن فرامین رهبر معظم انقلاب باید پل ارتباطی بین دولت و مردم را هموار نمایند و با  ارائه راهکارهای عملی در صدد رفع معضل بیکاری جوانان این جامعه باشند.