نهال کاری ۳۶۰ هکتاری بیابان های استان با مشارکت مردم

احمد یزدانی، مسئول امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ما  اظهار کرد: بیابان اکوسیستمی فقیر از پوشش گیاهی است که با شوری آب و خاک روبرو است.

یزدانی، مساحت مناطق بیابانی استان را یک میلیون و 150 هزار هکتار برشمرد و گفت: این مساحت 40 درصد از عرصه استان را تشکیل می دهد.

وی با تصریح بر این مطلب که عوامل اقلیمی و انسانی موجب رشد بیابان زایی می شوند، عنوان کرد: تولید ریزگرد از مهمترین تبعات توسعه بیابان ها است که به بخش های، مسکونی، کشاورزی، صنعتی و سلامت آسیب می زنند.

وی در ادامه بیابان زدایی و مدیریت بهره برداری از عرصه های بیابانی را بسیار حائظ اهمیت برشمرد و گفت: اجرای عملیات احیایی و اصلاحی در مناطق بیابانی با استفاده از بوته کاری و نهال کاری مهمترین روش برای مقابله با بیابان زایی است.

یزدانی همچنین افزود: تهیه طرح های اکوتوریستی، بهره برداری از انرژی های باد و خورشید در این مناطق از دیگر روش های مهم برای بهره برداری بهینه از این مناطق هستند.

وی اظهار کرد: این اداره کل برنامه 10 ساله ای را برای سطح 140 هزار هکتار از مناطق بیابانی استان که در شهرستان اسفراین، گرمه و جاجرم واقع هستند را تهیه کرده است تا سالانه در سطح 14 هزار هکتار عملیات احیایی و اصلاحی انجام شوند.

وی با یادآوری این مطلب که احیاء و اصلاح مناطق بیابانی باید با مشارکت مردم اجرایی شوند، عنوان کرد: طی سال های اخیر برای موفقیت در اجرای این برنامه، اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در مناطق بیابانی شهرستان اسفراین زیر نظر دفتر عمران سازمان ملل و استانداری خراسان شمالی آغاز شد که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز مجری این برنامه است.

این مسئول هدف از اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در مناطق بیابانی اسفراین را احیای پوشش گیاهی این مناطق عنوان کرد.

وی ایجاد فرصت های اشتغال برای اهالی این مناطق که همخوان با بازار کار باشند و به محیط طبیعی منطقه آسیب نزنند همچنین ظرفیت های آبی و پوشش گیاهی این مناطق را حفظ کنند را از دیگر اهداف این طرح برشمرد.

وی گفت: در همین راستا، با اجرای این طرح آموزش فرصت های اشتغالی از جمله پرورش قارچ، زعفران، تابلو فرش بافی، قالی بافی از سوی اداره کل فنی و حرفه ای برای ساکنان این مناطق بیابانی آغاز شد.

مسئول اموربیابان اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان افزود: در همین راستا، در شهرستان اسفراین که منطقه تحت مدیریت ترسیب کربن است 32 گروه توسعه روستایی با 500 نفر عضو همچنین 9 صندوق پس انداز روستایی تشکیل شد که این اعضا با کسب 180 فقره وام اشتغال نسبت به راه اندازی مشاغل خانگی اقدام کردند.

افزون بر این، وی یکی دیگر از نقش های اصلی این گروه های توسعه روستایی را اجرای پروژه های احیاء و اصلاح عرصه های بیابانی در استان برای مقابله با بیابان زدایی عنوان کرد و گفت: این گروه های توسعه روستایی با نظارت این اداره کل طی دو سال اخیر در سطح 360 هکتار از مناطق بیابانی استان به نهال کاری و کشت گیاهان تاق، آتری پلکس و قره داغ اقدام کردند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز عملیات نهال کاری در مناطق بیابانی استان با مشارکت این گروه های توسعه روستایی در سطح 150 هکتار در حال انجام است.

یزدانی در بخشی دیگر از سخن خود به قابلیت مهم اکوتوریستی مناطق بیابانی استان نیز اشاره کرد و گفت: این اداره کل روستای چهل دختران شهرستان اسفراین که در مجاورت سایت یوزپلنگ آسیایی قرار دارد و دارنده 500 نفر شتر، یک دریاچه و محیطی مناسب برای بیابان نوردی است را برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری استان به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری معرفی کرده است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری نیز در حال بررسی این طرح پیشنهادی است.

افزون بر این، مسئول امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با یادآوری این مطلب که یک سرمایه گذار خارجی نیز طرح ایجاد نیروگاه خورشیدی در مناطق بیابانی استان را پیشنهاد داده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مناطق بیابانی آسیب های خاص خود را به همراه دارند، با این وجود، می توان از این مناطق به درستی بهره برداری اقتصادی داشت.