وقوع سالانه 26 مورد قتل عمد در استان زنجان

 جعفر گل‌محمدی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه برای گلریزان امسال بیش از یک هزار دعوت نامه توزیع شده است گفت: شهروندان زنجانی خوشبختانه استقبال خوبی از این موضوع دارند و در شهرستان‌های ابهر و خرمدره شاهد حضور و مشارکت بیشتر زنان در این اقدام خداپسندانه بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: ستاد دیه استان در راستای کمک به زندانیان نیازمند در جرائم غیر کلاهبرداری ایجاد شده است و هرساله شاهد برگزاری مراسم گلریزان در ماه مبارک رمضان برای آزادی این زندانیان در سطح استان هستیم

رئیس ‌کل دادگستری استان زنجان گفت: منابع مالی برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد به دو صورت کمک‌های مردمی و بخشی نیز به عنوان اعتبارات مصوب استانی که به صورت تسهیلات بانکی در اختیار آسیب دیدگان قرار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مراسم گلریزان در مرکز استان و دو شهرستان ابهر و خرمدره درطی روزهای آینده برگزار می‌شود، گفت: مراسم گلزیران در طول ایام هفته قوه قضائیه در سطح استان برگزار می‌شود و کمک های مردم استان به شیوه‌های مختلفی از قبیل پرداخت بخشی از بدهی زندانی و یا کمک مالی برای آزادی فردی خاص انجام می‌شود که در بخشی از این جرائم ما بخشش شکایان پرونده را نیز داشته‌‌ایم.

 

گل محمدی عنوان کرد: به مناسبت هفته قوه قضائیه مراسم ضیافت افطاری برای زندانیانی که امکان ارائه مرخصی برای آنها وجود ندارد بر پا می شود که در این مراسم زندانیان به همراه اعضای خانواده در کنار مسئولان قضایی استان و متولیان و مجریان افطار می کنند که امسال با حضور 2 هزار نفر در روز چهارشنبه این مراسم برگزار می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بیشترین پرونده های کیفری استان مربوط به پرونده های توهین، فحاشی، ضرب و جرح عمدی، سرقت و تصادفات ، تهدید و مواد مخدر است، خاطرنشان کرد: تعداد وقوع این جرائم و رتبه بندی این جرائم ماهانه تغییر می‌کند و میزان وقوع این جرائم در ماه‌های مختلف متفاوت است.

رئیس ‌کل دادگستری استان زنجان گفت: در پرونده های حقوقی نیز مطالبه طلاق و مهریه در استان رتبه بالایی را به خود اختصاص داده است

* میزان دعوای کارگری و کارفرمایی در استان بالا است

 

وی با بیان اینکه میزان دعوای کارگری و کارفرمایی در استان متناسب با وضعیت استان نیست، گفت: این میزان دعوای نسبت به وضعیت صنعتی استان و مقایسه آن با وضعیت سایر استانها میزان بالایی و لازم است در این خصوص راهکارهای لازم برای کاهش این دعاوی لحاظ شود.

گل محمدی با بیان اینکه هئیت‌های حل اختلاف و تشخیص برای رسیدگی به دعاوی کارگران شکل گرفته است، مطرح کرد: این مراجع به پرونده های دعاوی رسیدگی کرده وصدور حکم می کنند اما اجرای این موارد با دادگستری استان است که هم اکنون میزان این دعاوی رقم قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه عامل اصلی حضور زندانیان در زندان‌های استان مواد مخدر و جرائم ناشی ازمواد مخدر است، گفت: متاسفانه مواد مخدر و جرائم ناشی از مواد مخدر اولین عامل زندانی شدن افراد در زندان‌های استان است.

رئیس ‌کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه باید حقوق شهروندی به جد مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: برای برخورداری شهروندان از حقوق قانونی خود احتیاج داریم تا ارتقاء سطح آگاهی عموم مردم را داشته باشیم که این موضوع ضرورت توجه به حقوق شهروندی را جدی‌تر می‌سازد.

*حضور کارشناسان قضایی در 100 مسجد استان در ایام ماه رمضان

 

وی ابراز کرد: در بحث ارتقاء سطح آگاهی‌های عمومی افراد جامعه اقدامات بسیار زیادی در طول سال توسط دستگاه قضایی استان انجام شده است که در همین ایام در طی روزهای ماه رمضان در 100 مسجد استان بعد از اقامه نماز جماعت کارشناسان قضایی شهروندان را با مسائل حقوقی آشنا می‌کنند.

 

رئیس ‌کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه از حیث ایجاد صلح و سازش در بین استان‌های اول کشور هستیم، خاطرنشان کرد: در خصوص ایجاد صلح و سازش فرهنگ صلح پذیری در بین شهروندان زنجانی بسیار بالا بوده و میزان پرونده‌های صلح و سازش نیز رقم بسیار خوبی را در این رابطه نشان می‌دهد.

 

وی با انتقاد از تضیع حقوق شهروندی در سیستم اداری استان بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان در بسیاری از ادارات مشاهده می شود این است که حتی با وجود آشنایی کامل مدیران و متولیان در قبال حقوق شهروندان احقاق حقوق آنها را منوط به تنظیم شکایت کرده و انجام کار را از طریقه روال قضایی پیگیری می‌کنند در حالیکه می توان این حقوق را بدون انجام هزینه و وقت اضافی در روال اداری مرتفع کرد.

 

گل محمدی گفت: در رابطه با تضییع حقوق شهروندی در دستگاه‌های دولتی اتان پرونده های بسیاری تشکیل شده است که متاسفانه این موضوع یکی از مشکلات شهر ما تلقی می‌شود.

 

وی ابراز کرد: با توجه به سنجش‌های انجام شده با توجه به مقیاس‌های موجود برای سنجش جامعه امن، استان زنجان جزو سه استان امن کشور تلقی می‌شود

 

رئیس ‌کل دادگستری استان زنجان با اشاره به حساسیت در برخورد با ارازل و اوباش در استان در بین مسئولان استان بیان کرد: جامعه استان پذیرش این مسائل را ندارد و به شدت با این مسئله در استان برخورد می‌شود.

 

وی افزود: در صدور احکام برای جرائم، قضات با در نظر گرفتن تمامی جوانب و ابعاد اقدام به انجام اینکار می‌کنند اما در انعکاس این اقدامات به جامعه عمومی در برخی از موارد با محدودیت‌های قانونی مواجه هستیم.

 

گل محمدی بابیان اینکه میزان ثبت واقعه طلاق در استان نسبت به بسیاری از استان‌های کشور پایین‌تر است، گفت: میزان طلاق در استان نسبت به سایر استان‌ها پایین‌تر بوده و رتبه 29 و 30 کشور رادر این زمینه داریم که یکی از علل این موضوع فرهنگ سنتی و پایبندی خانواده‌های زنجانی به مبانی دینی و ارزشی است .

 

وی تصریح کرد: هیچگونه پرونده وشکایت و گزارشی حتی ازنهادهای اجتماعی نسبت به موضوع ازدواج سفید در استان مطرح نشده است و خوشبختانه فرهنگ غنی و پایبندی مردم استان به ارزش‌های دینی و فرهنگی مانع از شکل گیری چنین معضلاتی در استان شده است.

 

رئیس ‌کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی مشکلی کشوری برای قوه قضائیه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: این کمبودها در مدت زمان رسیدگی به پرونده ها و نیز کیفیت خدمات ارائه شده بسیار تاثیر گذار است که متاسفانه اعتبار لازم برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز فراهم نشده است.

 

وی با اشاره به فعالیت 140 قاضی در استان عنوان کرد: این تعداد از افراد برای رسیدگی به یک میلیون مراجعه به دادگستری و بالغ بر 130 هزار پرونده تشکیل شده در طول یک سال در استان است کافی نیست و همین مسئله سبب فرسودگی شغلی برای کادر قضایی نیز می‌شود.

 

گل محمدی با بیان اینکه در حادثه روستای قره محمد عنوان تجاوز به عنف اتفاق نیفتاده است، گفت: روال قانونی آن در حال انجام و دادگاه بدوی رسیدگی به این پرونده را در دستور کار خود قرار داده است.

 

رئیس ‌کل دادگستری استان زنجان با بیان اینکه صدور حکم برای این پرونده متناسب با شرایط مکانی، زمانی و وضعیت انجام جرم انجام می‌شود گفت: تاکنون رای در این موضوع صادر نشده است و مردم باید به رسیدگی قضایی قانع شوند.