وزیر بهداشت برای پاسخگویی به مجلس می‌رود

درحالی‌که حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت از پایین بودن تعرفه‌های پزشکی در سال 95 گلایه داشت و عنوان ‌می‌کرد که در سال آینده میزان افزایش تعرفه‌ها جبران ‌می‌شود، اما برخی اسناد و مدارک از بالا بودن این ارقام و پرداخت‌های چند ده میلیونی در زیر مجموعه‌های این وزارتخانه حکایت دارد.

پرداخت‌های غیرمتعارفی که مستقیم از حساب بیت‌المال انجام می‌شود. هرچند که سخنگوی وزارت بهداشت و معاون درمان این وزارتخانه در جلسه ای فوق العاده آن را توجیه و تکذیب کردند.

به گفته این مسئولان، سقف حق‌العلاج در بیمارستان‌ها تا 80 میلیون است و از درآمدهای بالای 40 میلیون تومان مالیات 20 درصد کسر می شود. رسانه‌ها هم در دنیا از مسئولان نمی‌پرسند چقدر دریافتی دارید، استدلال‌مان برای افزایش برخی از این ارقام جبران کمبود نیروی انسانی بوده است.

آنها البته قبول کرده‌اند که درصد کمی از پزشکان بالای 100 میلیون می‌گیرند که این پزشکان جزو استثناهای جامعه پزشکی هستند این پرداخت‌ها قانونی است و استادان و پزشکان مشهور هستند که به دلیل مراجعه بالا یا کمبود پزشک پول بیشتری می‌گیرند.

 در روزهای آخر مجلس نهم طرح تحقیق از طرح تحول سلامت در مجلس کلید خورد که به دلیل روزهای پایانی مجلس این طرح به بعد موکول شد که ظاهرا با درخواست برخی از نمایندگان مجلس دهم این طرح دوباره به جریان افتاده است.

 عبدالرضا مصری (نماینده مجلس شواری اسلامی) نیز درخصوص طرح تحقیق و تفحص از طرح تحول سلامت گفت: این تحقیق و  تفحص برای این است که ببینیم؛ آیا منابع طرح تحول به درستی تخصیص یافته یا خیر و چقدر به اهداف خود نزدیک شده یا انحراف از معیار داشته است.

در این میان گفته می شود که وزیر بهداشت فردا برای پاسخگویی به این موضوعات به مجلس می رود.

در این‌باره احمد همتی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به فارس گفت: وزرای مختلف دولت طی روزهای گذشته به مجلس آمده‌ و با نمایندگان به گفت‌وگو نشسته‌اند.

وی با اشاره به انتشار فیش‌های حقوقی چندصد میلیونی برخی پزشکان افزود: اما این احتمال وجود دارد که دلیل آمدن وزیر بهداشت همین موضوع باشد.

نماینده مردم سمنان ادامه داد: فردا وزیر بهداشت به مجلس می آید چون ممکن است این موضوع در اولویت قرار گرفته باشد.

همتی گفت: اخبار پرداخت‌های نجومی به تازگی منتشر شده است و باید بررسی بیشتری روی آنها شود تا ببینیم که آیا در چارچوب قانونی بوده است یا خیر. بعد از انجام بررسی های بیشتر می‌توانیم در این مورد نظر بدهیم.