«عمر واردان» – رئیس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه – اظهار داشت ورود ایران به اقتصاد جهانی و بویژه به بازار غرب از طریق ترکیه امکان‌پذیر خواهد بود.

 

واردان در ادامه گفت کشورش مهمترین بازیگر منطقه در فرآیند ورود ایران به بازارهای جهانی خواهد بود؛ مگر آنکه ظهور یک خطر ژئوپولتیک بزرگ مانع از این کار شود. وی ادامه داد: شرکتهای ترکیه‌ای از این ظرفیت برخوردارند که پتانسیل‌های تجاری ایران بویژه در حوزه‌هایی مانند خرده‌فروشی، ساخت و ساز و گردشگری را به واقعیت تبدیل کنند. 

 

این مقام ترک ابراز امیدواری کرد ترکیه به دنبال رفع تحریمهای ایران در صدد است صادرات خود به کشور همسایه‌اش را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و با تکیه بر روابط اقتصادی قدیمی و نزدیکی جغرافیایی با ایران، ظرف مدت کوتاهی حجم صادرات خود به این کشور را به 30 میلیارد دلار برساند. 

 

واردان با تاکید بر اینکه ایران برای افزایش رشد اقتصادی و انتقال فناوری‌های بومی خود به خارج، نیازمند حمایت است و در صورت جلب سرمایه‌گذاری خارجی، فرصت‌های اقتصادی زیادی پیش روی آن قرار خواهد گرفت، گفت شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه آمادگی دارد هرگونه حمایت و تسهیلاتی که مورد نیاز است را در اختیار شرکت‌های ترکیه‌ای قرار دهد تا آنها بتوانند از فرصت‌های اقتصادی جدید ایران به بهترین نحو ممکن بهره‌برداری کنند.

 

وی بهبود قوانین و مقررات گمرکی و زیرساخت‌های لجستیک، گسترش روابط تجاری تهران – آنکارا از طریق توافقنامه‌های تجارت آزاد، عادی‌سازی روابط بانکی و مدیریت مخاطرات سیاسی و اجرایی در بازار ایران را چهار اولویت اصلی شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه برشمرد و گفت: این شورا با تشویق سرمایه‌گذاری در بازار ایران، تقویت روابط بین شرکتهای ترکیه‌ای و ایرانی، توسعه ساز و کارهای لازم برای گسترش همکاری با آن دسته از شرکتهای اروپایی که به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند و همچنین تقویت روابط بین مقامات اقتصادی ترکیه و ایران به منظور مدیریت بهتر ریسک سرمایه‌گذاری در بازار ایران، تمام تلاش خود را برای تحقق این چهار اولویت به کار خواهد گرفت.

 

«مهمت بویوککسی» - رئیس مجمع صادرکنندگان ترکیه - نیز روز گذشته در گفتگو با روزنامه دیلی صباح با تاکید بر اهمیت ایران در اقتصاد ترکیه گفت: ترکیه پس از لغو تحریمهای ایران در ژانویه 2016، صادرات خود به این کشور را حدود 25 درصد افزایش داده است و در حال حاضر، ایران پس از آمریکا دومین شریک اقتصادی بزرگ ترکیه به شمار می‌رود.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه ایران دارای دومین ذخایر گازی جهان، چهارمین ذخایر نفتی جهان، بزرگترین صنعت خودروسازی خاورمیانه و یکی از صادرکنندگان اصلی و رو به رشد برق در سطح منطقه است، خاطر نشان کرد ایران برای ترکیه از پتانسیل بسیار بالایی در جهت سرمایه‌گذاری‌های مشترک برخوردار است.