به شکایت ایران از آمریکا رسیدگی نمی شود!

در حالی که «حسن روحانی» رییس جمهور ایران در روزهای گذشته خبر از شکایت از آمریکا بابت رسیدگی به ماجرای اختصاص دو میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران به قربانیان حوداث تروریستی داده بود، وبگاه فارسی بنگاه خبرپراکنی انگلیس «بی‌. بی.‌سی» نوشت: به احتمال زیاد دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت خود را برای رسیدگی به این قضیه رد خواهد کرد.

بی بی سی نوشت: دولت ایران به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای ابطال رای دیوان عالی آمریکا درباره تخصیص 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به قربانیان حوادث تروریستی توسط گروه‌های مورد حمایت ایران اقدام به طرح دعوی در دیوان بین‌المللی دادگستری کرده است. این شکایت بر این اساس است که آمریکا پیمان دوستی دو کشور مورخ 1956 یا 1334 را نقض کرده و به احتمال زیاد دیوان بین المللی دادگستری صلاحیت خود را برای رسیدگی به این قضیه رد خواهد کرد.

حسن روحانی چهارشنبه گذشته ابراز داشته بود که دولت یازدهم تا احقاق حقوق مردم و به دست آوردن اصل و خسارت وارده، موضوع را دنبال خواهد کرد.

 

رییس‌جمهور ایران گفته بود: «در برابر این حادثه نباید ساکت بمانیم و دیروز به طور رسمی شکایت خود را در دیوان دادگستری بین المللی به ثبت رساندیم و این شکایت را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهیم کرد.»

حسن روحانی در 21 اردیبهشت نیز گفته بود که دولت هرگز نخواهد گذاشت  پولی که از آن ملت ایران است به راحتی از حلقوم آمریکایی‌ها فرو برود و در آینده نزدیک پرونده آن‌را به دادگاه بین المللی خواهد برد و تا احقاق حقوق ملت ایران از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.