نامه ضدایرانی/ایران در فهرست کشورهای پرخطر باقی بماند

"کارگروه اقدام مالی" به عنوان سازمانی که به تبیین استانداردهای بین‌المللی برای مقابله با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم می‌پردازد، طی هفته جاری به منظور بررسی وضع کشورهای پرخطر و غیرهمکار در زمینه پولشویی و حمایت مالی از تروریسم تشکیل جلسه می‌دهد. 

 
ایران به عنوان یکی از کشورهایی که از سوی کارگروه اقدام مالی در فهرست کشورهای پرخطر و غیرهمکار قرار دارد، در حال انجام اقداماتی است تا با متقاعد کردن این کارگروه، نام خود را از این فهرست خارج کند.
 
این در حالیست که وزارت امور خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرد ایران همچنان برای گروه‌هایی نظیر حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن و سایر گروه‌های درگیر در سوریه پول ارسال می‌کند.
 
با این حال، «دنیل گلاسر» – معاون مبارزه با تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا - درخواست ایران برای خروج از فهرست کشورهای پرخطر را قابل‌توجیه می‌داند.
 
وی ماه گذشته در این خصوص گفت: "ایران در فهرست کارگروه اقدام مالی قرار دارد؛ اما گام‌های مهمی برداشته است که به اعتقاد من، باید مورد حمایت ما قرار گیرد. این کشور همچنین به تازگی قانونی را برای مقابله با حمایت مالی از تروریسم تصویب کرده و با کارگروه اقدام مالی نیز تعاملات خوبی داشته است تا اقدامات لازم را برای پیروی کامل از استانداردهای بین‌المللی به عمل آورد و به نظر من، این تعاملات تاکنون، سازنده بوده است."
 
اما «اد رویس» – رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا - هفته گذشته طی نامه‌ای به «جک لو» – وزیر خزانه‌داری آمریکا با "زودباور" توصیف کردن گلاسر، مدعی شد ایران هیچ برنامه‌ای برای توقف حمایت‌های مالی خود از تروریسم ندارد.
 
در بخشی از نامه وی خطاب به وزیر خزانه‌داری آمریکا آمده است: "حمایت مالی ایران از تروریسم نتیجه فقدان قوانین مناسب یا اجرای سهل‌انگارانه آنها نیست. بلکه حمایت از تروریسم یکی از ارکان اصلی سیاست خارجی خطرناک این کشور است. همانطورکه می‌دانید، ایران از سال 1984 در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار دارد و حتی وزارتخانه شما نیز از سال 2011 نگرانی خود را رسماً از بابت اقدامات این کشور در زمینه پولشویی ابراز کرده است و این نگرانی به این معناست که هرگونه تراکنش مالی با بانک‌ها یا موسسات ایرانی، حمایت از فعالیت‌های غیرقانونی جاری این کشور در زمینه پولشویی و حمایت از تروریسم به شمار می‌رود."
 
رویس در ادامه نامه خود از جک لو خواسته است از نفوذ آمریکا در کارگروه اقدام مالی برای باقی ماندن ایران در فهرست کشورهای پرخطر و غیرهمکار در زمینه پولشویی و حمایت مالی از تروریسم استفاده کند.