تحریکات بن سلمان در آمریکا علیه ایران و سوریه

 محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان سعودی در سفر به آمریکا فرصتی برای دیدار با باراک اوباما رئیس‌جمهور این کشور پیدا کرد، این در حالی بود که پیش از این سفر تردیدهای زیادی در رابطه با امکان برگزاری این دیدار وجود داشت. محمد بن سلمان با استفاده از فرصت این سفر می‌خواست خود را به عنوان مهم‌ترین مذاکره کننده سعودی با دولت آمریکا به ویژه در چارچوب تقویت مناسبات تنش آمیز میان دو طرف نشان داده و وارد محافل تصمیم‌سازی در واشنگتن شود.

اوباما با محمد بن سلمان در دفتر کاخ سفید دیدار کرد، این موضوع برای افرادی غیر از سران کشورها اتفاقی نادر است. به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی دو طرف در این دیدار مناسبات تاریخی دوجانبه و ویژه بین عربستان و آمریکا و همچنین طرح سعودی 2030 را مورد بررسی قرار دادند و اوباما از طرح شاهزاده جوان سعودی برای کاهش تکیه کشورش به صادرات نفتی استقبال کرد.

جانشین ولیعهد عربستان در طول یک هفته اقامت خود در آمریکا با مسئولان ارشد این کشور از جمله پول راین رئیس مجلس نمایندگان و تعدادی از رهبران و اعضای کنگره آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دیدار کرد. وی همچنین دو روز پیش دیداری را با اشتون کارتر وزیر جنگ آمریکا در پنتاگون داشت. این شاهزاده سعودی همچنین در کاخ سفید با تیم اقتصادی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا متشکل از جف زینست مدیر شورای اقتصاد ملی و جاک لو وزیر خزانه‌داری و بنی بریتزکر وزیر تجارت و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا دیدار کرد.

بن سلمان قبل از دیدار با اوباما گفت: منطقه شاهد مخاطرات زیادی از جمله تروریسم و مداخله خارجی است و ریاض به همراه متحدان خود به ویژه آمریکا به دنبال تقابل با این خطرات است. وی افزود: من امروز در شرایطی بسیار حساس برای منطقه که با مخاطرات بسیار زیادی مواجه است در کشور متحد خود حضور دارم. شرایط منطقه در نتیجه بی‌ثباتی برخی کشورها و مداخله در امور برخی کشورهای دیگر و تروریسم دچار چالش شده است.

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در خلال کنفرانس مطبوعاتی، این دیدار را مثبت ارزیابی کرد و گفت که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدگاه‌های عربستان برای سال‌های آینده به ویژه طرح 2030 قرار گرفته است.

الجبیر افزود که عربستان خواستار انتشار گزارش حملات 11 سپتامبر 2001 شده و تأکید کرده که کشورش هیچ نقشی در این حملات نداشته است. الجبیر بار دیگر از آمریکا خواست که حملات هوایی را بر ضد دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در این کشور انجام دهد.

سخن‌گوی سازمان ملل متحد نیز گفت که جانشین ولیعهد عربستان خواستار نشستی با بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد شده است. این دیدار در صورت انجام، بعد از حوادث اخیر بین عربستان و سازمان ملل در خصوص وارد کردن نام ائتلاف جنگی در یمن در لیست متجاوزان به حقوق کودکان و خارج کردن این نام در اثر فشارهای ریاض انجام می شود.

پسر ملک سلمان که همزمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان است، چندی قبل روابط و پیوندهای عربستان سعودی با آمریکا را بسیار قوی خوانده بود و درباره انتخابات 2016 آمریکا نیز اظهار نظر کرده بود. وی آمریکا را پلیس جهان و نه فقط پلیس خاورمیانه خوانده بود و افزوده بود: آمریکا کشور برتر و شماره یک در جهان است و ما خودمان را متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه می دانیم.

کشمکش قدرت در عربستان سعودی سبب شده است که هر شاهزاده سعی کند خود را به آمریکا نزدیک کند، به ویژه که محمد بن سلمان رقابت ویژه‌ای با محمد بن نایف ولیعهد، معاون نخست وزیر و وزیر کشور عربستان برای رسیدن به تخت پادشاهی دارد.

کارشناسان نخستین هدف محمد بن سلمان در سفر به آمریکا را از منظر سیاسی، مطرح شدن او به عنوان یک سیاستمدار ورزیده و قابل اعتماد در میان مقامات آمریکایی است.  بن‌سلمان در درون خاندان سلطنتی آل‌سعود، رقابتی پنهان برای دستیابی به قدرت با محمد بن نایف دارد و نوع نگاه آمریکایی‌ها می‌تواند تاثیر بسیاری در پیروزی نهایی در این کشمکش پنهان قدرت داشته باشد.

برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به شکست‌ سیاست‌های عربستان در سوریه و یمن هدف نهایی رایزنی‌های بن سلمان در آمریکا تحریک واشنگتن علیه ایران و سوریه است.