او بیش از ۵۰۰ میلیاردر خودساخته را در طول یک برحه‌ی زمانی ۲۰ ساله مطالعه کرد و حاصل پژوهش او کتابی است به نام”فکر کنید و ثروتمند شوید”. این کتاب به حدی فوق‌العاده بود که به یک الگوی تامین مالی شخصی برای همه‌ی دوره‌ها تبدیل شد.

 این روزنامه‌نگار علاوه‌بر خلاصه کردن راز “ثروت‌سازی” در کتاب‌اش، ۳۰ “علت اصلی شکست” را آشکار کرد که مانع ثروتمند شدن خیلی از ما می‌شود.در این نوشتار ۱۹ علت آمده‌است که در دنیای امروز هم‌چنان کارایی دارد: ‌

 

۱. نداشتن هدفی که به خوبی تعریف شده‌است

 

هیل می‌نویسد: “به موفقیت فردی که هدف اصلی، یا هدف قطعی ندارد که آن را نشانه بگیرد، امیدی نیست.”

 

اگر می‌خواهید ثروت بسازید، با تجسم کردن یک هدف پس‌انداز با میزان مشخص شروع کنید.سپس یک طرح مالی تدوین کنید و تعیین کنید دقیقا می‌خواهید پول را کجا هزینه کنید.

هدف‌تان را تعیین کنید و آن را دنبال کنید.

 

۲. عدم جاه‌طلبی

 

شما باید بخواهید‌ بالاتر از متوسط را هدف قرار دهید. هیل می‌گوید: “ما به آدمی که آن‌قدر بی‌تفاوت است که نمی‌خواهد در زندگی‌اش پیشرفت کند، و حاضر نیست بهایی برای آن بپردازد، هیچ امیدی نمی‌دهیم”

 

ثروت به سادگی ظاهر نمی‌شود. باید با تلاش و ممارست برای آن کار کنید. یک نقطه‌ی آغاز خوب این است که پول‌تان را سرمایه‌گذاری کنید(هرچه زودتر بهتر)، اجازه بدهید قدرت سود مضاعف ثروت‌تان را بسازد. این مستلزم صرف زمان یا تلاش زیاد نیست، اما نیازمند اقدام از سوی شما است.

باید بخواهید.

 

۳. درست به کار نبردن تحصیلات‌تان

 

یک مدرک دانشگاهی به تنهایی فایده‌ای ندارد. دانش فقط یک قدرت بالقوه است، و تا زمانی که در زندگی درست به کار گرفته نشود، مفید نخواهدبود یا به ثروت عظیم منجر نخواهدشد. هیل تاکید می‌کند: “تحصیلات به معنی دانش خیلی زیاد نیست، بلکه دانش موثری است که همیشه به کار گرفته‌شود. آدم‌ها فقط به خاطر چیزهایی که می‌دانند پول نمی‌گیرند، بلکه بیش‌تر به برای کاری پول می‌گیرند که با دانسته‌های‌شان انجام می‌دهند.”

 

این را به یک اولویت تبدیل کنید تا به‌طور مداوم چیزهای جدید یاد بگیرید و ذهن‌تان را به چالش بکشید. این‌که امروزه بسیاری از آدم‌های ثروتمند برای مطالعه حریص هستند علت دارد.

تحصیلات رسمی داشته‌باشید و آن را خارج از کلاس درس به کار بگیرید.

 

۴. فقدان انضباط شخصی

 

هیل می‌نویسد: “نظم از طریق خودکنترلی به‌دست می‌آید. این یعنی فرد باید همه‌ی ویژگی‌های بد را کنترل کند. شما قبل از این‌که بتوانید شرایط را کنترل کنید، باید اول بتوانید خودتان را کنترل کنید…اگر به نفس‌تان غلبه نکنید، نفس‌تان بر شما غلبه می‌کند.”

 

وقتی صحبت از ثروتمند شدن است، اساسی‌ترین فرمول این است: بیش‌تر پس‌انداز کن، کم‌تر خرج کن. مفهوم این فرمول ساده است، اما کم‌تر خرج کردن مستلزم انضباط است. اگر می‌خواهید ثروت‌اندوزی را یاد بگیرید محرک‌های ول‌خرجی را تشخیص دهید و آنها را مهار کنید.

مهارت خودکنترلی را بیاموزید.

 

۵. مراقبت نکردن از جسم‌تان

 

هیل می‌نویسد: “هیچ فردی نمی‌تواند بدون سلامتی از موفقیت عالی لذت ببرد.” تصادفی نیست که بسیاری از میلیاردرها در جدول زمانی‌شان وقتی را به ورزش اختصاص می‌دهند.

 

اگر بر جسم‌تان مسلط نشده‌اید، خبر خوب این است علت بسیاری از بیماری‌ها، یعنی پرخوری، افکار منفی، و ورزش نکردن، کاملا تحت تسلط شما است.

 

اگر از نظر وقت تحت فشار هستید، ورزش‌هایی را امتحان کنید که می‌توانید در خانه انجام دهید.

برای ورزش وقت بگذارید.

 

۶. به تعویق انداختن کارها

 

هیل به تعویق انداختن کارها را یکی از رایج‌ترین علت‌های شکست می‌داند: “بسیاری از ما در زندگی شکست می‌خوریم، چون منتظر ‘زمان مناسب’ برای شروع کاری ارزنده هستیم. منتظر نباشید. این ‘زمان مناسب’ هرگز فرا نمی‌رسد.”

 

“از جایی که ایستاده‌اید شروع کنید، و با هر وسیله‌ای که در اختیار دارید کار کنید، وقتی جلو می” روید ابزار بهتری پیدا می‌کنید.”

 

اگر می‌خواهید ثروت بسازید، امروز شروع کنید. یک کتاب تامین مالی شخصی بردارید، به پادپخش‌هایی درباره‌ی مدیریت پول گوش کنید، یک طرح مالی تدوین کنید،  یا طرح‌های بیمه‌ی بازنشستگی شرکت کنید.

تلفن‌همراه‌تان را کنار بگذارید و یک کتاب تامین مالی شخصی بردارید.

 

۷. عدم ممارست

 

هیل می‌نویسد: “بیش‌تر ما ‘آغازگری’ خوب، اما ‘تمام‌کننده‌ای’ بد هستیم. آدم‌ها آماده هستند تا با اولین نشانه‌ی شکست جا بزنند.”

 

تا وقتی چیزی را که می‌خواهید به‌دست نیاورده‌اید متوقف نشوید. بیش‌تر آدم‌های موفق معمولا با شکست دست و پنجه نرم کرده‌اند و بر آن غلبه کرده‌اند. مارک کوبان میلیاردر به بیزینس‌اینسایدر گفت: “من یاد گرفته‌ام مهم نیست چند بار شکست خورده‌اید، فقط باید یک بار درست عمل کنید. من سعی کردم پودر شیر بفروشم. خیلی وقت‌ها احمق بودم، و از همه‌ی آنها درس گرفتم.”

تا وقتی به خواسته‌تان نرسیده‌اید متوقف نشوید.

 

۸. منفی‌بافی

 

هیل می‌نویسد: “به موفقیت فردی که آدم‌ها را با شخصیتی منفی عقب می‌راند، امیدی نیست. موفقیت از طریق به کارگیری قدرت به‌دست می‌آید، و قدرت از طریق تلاش‌های گروهی آدم‌های دیگر. یک شخصیت منفی هم‌کاری را ترویج نمی‌کند.”

 

هیل تاکید می‌کند اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، هیجان‌های مثبت باید بر هیجان‌های منفی غلبه کنند. او از یک چیز آگاه بود: امروزه، پژوهش‌ها نشان داده‌اندآدم‌های مثبت و شادتر بیش‌تر احتمال دارد در کارشان عملکرد بهتری داشته‌باشند و کم‌تر احتمال دارد بی‌کار باشند.

فردی باشید که آدم‌ها دوست دارند به او نزدیک شوند و کمک‌اش کنند.

 

۹. عدم قاطعیت

 

هیل می‌نویسد: “تحلیل چندصد آدم که فراتر از میلیون دلار ثروت اندوخته‌اند این واقعیت را آشکار کرده‌است که همه‌ی آنها عادت داشتند بی‌درنگ به تصمیم نهایی برسند.”

 

از طرف دیگر، “آدم‌هایی که در پول جمع کردن شکست می‌خورند، بدون استثنا، عادت خیلی کند به تصمیم نهایی برسند، البته اگر برسند، و اغلب به سرعت این تصمیم را تغییر دهند.”

 

قاطعیت فقط خصیصه‌ی ثروتمندان نیست بلکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک رهبر باید داشته‌باشد. در نهایت، تصمیم بد گرفتن بهتر از اصلا تصمیم نگرفتن است.

تصمیم قطعی بگیرید و به آن بچسبید.

 

۱۰. انتخاب همسر اشتباه

 

هیل به این مورد به عنوان یکی از رایج‌ترین علت‌های شکست اشاره می‌کند. او می‌نویسد: تا زمانی که این رابطه سازگار نباشد، احتمال دارد شکست را در پی داشته‌باشد.” از این گذشته، این صورتی از شکست است که با بدبختی و غمگینی همراه است، و همه‌ی نشانه‌های جاه‌طلبی را نابود می‌کند.”

 

پژوهش ادعاهای او را تایید می‌کند. پژوهشی که توسط بریتنی سی. سلیمان و جاشوا جِی. جکسون در دانشگاه واشنگتن واقع در سنت لوئیس انجام شد، نشان می‌دهد داشتن همسری وظیفه‌شناس می‌تواند حقوق‌تان را تا ۴۰۰۰ دلار در سال بالا ببرد.

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های حرفه‌ای شما این است که با چه کسی زندگی می‌کنید.

 

۱۱. عدم ریسک‌پذیری

 

هیل می‌گوید: “فردی که از شانس‌ها استفاده نمی‌کند معمولا باید وقتی دیگران انتخاب‌شان را کردند، هرچی باقی مانده‌است بردارد. احتیاط بیش از حد به اندازه‌ی احتیاط ناکافی بد است. هر دوی این‌ها افراط و تفریط هستند و باید با آنها مقابله کرد. زندگی پر از عنصر شانس است.”

 

وقتی صحبت از مدیریت پول‌تان است، وسوسه‌انگیز است که پس‌اندازتان “بدون خطر” در حساب بانکی‌تان قرار دهید تا از پیامدهای یک سقوط دیگر در بازار بورس اجتناب کنید.

احتیاط درمورد پول چیز خوبی است، اما احتیاط بیش از حد می‌تواند نتیجه‌ی عکس دهد.

 

البته شما باید عاقلانه عمل کنید، و یک نقطه‌ی آغاز خوب این است که به صندوق‌های مبتنی بر شاخص کم‌هزینه نگاهی بکنید. این توصیه‌ی وارن بافت و دیگرا کارشناسان سرمایه‌گذاری است.

 

۱۲. نشست و برخاست با آدم‌های اشتباه

 

هیل توصیه می‌کند: “یک فرد باید خیلی دقت کند تا کارفرامایی انتخاب کند که الهام‌بخش باشد، و کسی باشد که خودش باهوش و موفق است.”

 

مفهوم این جمله فراتر از رییس و هم‌کاران‌تان است؛ مهم است خارج از کار هم اطراف‌تان را با آدم‌های مستعد و باانگیزه پر کنید. هیل اسم این را ساختن یک گروه “ایده‌پرداز” می‌گذارد.

 

ما شبیه آدم‌هایی می‌شویم که با آنها هستیم، به همین دلیل است که ثروتمندان تمایل دارند با کسانی که ثروتمند هستند دوستی کنند.

ثروتمندان تمایل دارند با ثروتمندان دیگر معاشرت کنند.

 

۱۳. ماندن در شغلی که از آن نفرت دارید

 

هیل می‌نویسد: “هیچ‌کس با تلاش کردن در جهتی که دوست ندارد موفق نمی‌شود. ضروری‌ترین قدم در بازاریابی خدمات شخصی انتخاب پیشه‌ای است که بتوانید خودتان را با تمام وجود وقف آن کنید.”

 

خودتان را با شغلی که به شما استرس وارد می‌کند و باعث می‌شود از زندگی‌تان ناراضی باشید رنج ندهید. اگر شرایط مناسب باشد، ترک شغل‌تان می‌تواند بی‌نهایت مثمر ثمر باشد و در آینده به نفع‌تان باشد.

اشکالی ندارد کارتان را ول کنید.

 

۱۴. محدود نکردن تمرکزتان

 

هیل می‌نویسد: “‘نخود همه آش’ به ندرت در یکی از آنها خوب است. همه‌ی تلاش‌تان را روی یک هدف اصلی و قطعی متمرکز کنید.”

 

اگر می‌خواهید ثروتمند شوید باید وجودتان از این میل لبریز شودو هیل می‌گوید: “آرزو ثروت نمی‌آورد. امامیل داشتن به ثروت با ذهنی که لبریز از این فکر است، سپس طرح‌ریزی روش‌ها و شیوه‌هایی قطعی برای به‌دست آوردن ثروت، و حمایت از آن طرح‌ها با ممارستی که شکست را نمی‌شناسد، ثروت خواهدآورد.”

روی کسب موفقیت تمرکز کنید، اجازه ندهید چیزی حواس‌تان را پرت کند و شما را از مسیرتان دور کند.

 

۱۵. نداشتن شور و اشتیاق

 

هیل می‌نویسد: “یک فرد بدون اشتیاق نمی‌تواند متقاعدکننده باشد. از این گذشته، اشتیاق واگیردار است، و فردی که آن را تحت کنترل دارد، معمولا در گروهی از آدم‌ها با استقابل مواجه می‌شود.”

 

دانلد ترامپ میلیاردر این فکر را که تقریبا یک قرن قبل مطرح شده است چنین طنین‌انداز کرد، وقتی گفت: “بدون شور و اشتیاق انرژی ندارید؛ بدون انرژی هیچ‌چیز ندارید. هیچ‌چیز در دنیا بدون شور و اشتیاق به‌دست نیامده‌است! ”

اشتیاق برای موفقیت ضروری است.

 

۱۶. داشتن ذهنی بسته

 

هیل می‌گوید: “فردی که درباره‌ی هر موضوعی ذهنی ‘بسته’ دارد به ندرت پیشرفت می‌کند.”

 

شما باید مشتاق باشید همیشه با دیگران کار گروهی بکنید، ایده‌های جدید را تصویرسازی کنید، و نوآوری کنید. ثروتمندترین و موفق‌ترین آدم‌ها متفاوت فکر می‌کنند.

 

جان سی. مکسول در کتاب پرفروش خود به نام”آدم‌های موفق چگونه فکر می‌کنند” می‌گوید برای این‌که متفاوت فکر کنید باید کارهای متفاوت انجام دهید، خودتان را در معرض آدم‌های متفاوت قرار دهید، و برای ایده‌های دیگر ارزش قائل شوید.

پذیرای کار گروهی و ایده‌های جدید باشید.

 

۱۷. نداشتن مهارت‌های نرم و ناتوانی در هم‌کاری با دیگران

 

هیل هشدار می‌دهد: “بیش‌تر آدم‌ها مقام‌ها و فرصت‌های بزرگ را در زندگی، بیش از هر چیز دیگری، به خاطر این اشتباه از دست می‌دهند.”

 

ساختن یک امپراتوری به همان اندازه که نیازمند راهبرد است، به مهارت‌های مردمی و خوشرویی هم نیاز دارد.

 

مارک کوبان در یک مقاله‌ی کارآفرینی درباره‌ی کلیدهای موفقیت در کسب‌وکار این را باصراحت می‌گوید: “آدم‌ها از این‌که با افراد مزخرف سر و کار داشته‌باشند نفرت دارند. خوب همیشه از مزخرف بودن آسان‌تر است. مزخرف نباشید.”

مارک کوبان آدم‌های مزخرف را دوست ندارد.

 

۱۸. بی‌صداقتی عامدانه

 

هیل هشدار می‌دهد هرچند ممکن است نادرستکاری در کوتاه‌مدت چند پیروزی به همراه داشته‌باشد، اما روش پایداری برای کسب موفقیت و ثروت‌اندوزی نیست.

 

او می‌نویسد: “به موفقیت فردی که بی‌صداقتی را انتخاب می‌کند امیدی نیست. دیر یا زود اعمال او دامنش را می‌گیرد، و جزای آن را با از دست دادن آبرو و شاید حتی از دست دادن آزادی می‌دهد.”

دروغ برمی‌گردد تا به شما ضربه بزند.

 

۱۹. تلاش برای این‌که سریع ثروتمند شوید

 

هیل می‌نویسد: “مراقب میل کنترل‌نشده به ‘چیزهای بادآورده’ یا نقشه‌های سریع ثروتمند شدن از قبیل قمار، بیش از حد در بخت‌آزمایی شرکت کردن، خرید فروش براساس پیش‌بینی آینده‌ی بازار باشید.”

 

او می‌نویسد: “شَم قمار باعث شکست میلیون‌ها آدم می‌شود. شاید شواهد آن در پژوهشی یافت شود که درباره‌ی سقوط وال‌استریت در ۱۹۲۹ انجام شده‌است. در آن زمان میلیون‌ها نفر سعی کردند با قمار روی حاشیه‌های بازار سهام، پول دربیاورند.”

 

سرمایه‌گذاری یک بازی بلندمدت است. همان‌طور که وارن بافت می‌گوید؛”خیلی آسان است که به آهستگی ثروتمند شوید. اما به سرعت ثروتمند شدن آسان نیست.”