زنگ خطر تنباکوی معطر به صدا در آمد

چندی پیش روزنامه داگ بلاد نروژ در گزارشی نوشت که ۸ ماه پیش در سفارت عربستان سعودی در اسلام آباد پاکستان جلسه ای برگزار شده است که در آن آلوده سازی تنباکو میوه ای و تریاک را با کراک و مواد شیمیایی دیگر برای ایرانیان فراهم آورند این روزنامه در ادامه این گزارش نوشته بود که این توطئه پس از این برنامه ریزی شده است که رهبر ایران حکم افزایش جمعیت ایرانیان را داده بود. این خبر نخست از سوی کارکنان پاکستانی تبار سفارت عربستان سعودی در اسلام آباد به بیرون درز کرد و روزنامه دیلی اکسپرس در پاکستان آن را به چاپ رساند. نسخه آنلاین این خبر را روزنامه نروژی پس از اعتراض سفارت عربستان سعودی از اینترنت خارج کرد. 

پس از این خبر گزارش هایی از استان کرمان و دیگر استانهای ایران مبنی بر وجود دانه های مشکوک بر روی بدن افرادی که قلیان و تریاک مصرف کرده اند ، منتشر شد.
پس از اعلام این خبر در فضای مجازی خبرنگار عصرهامون در تماسی که با حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان داشت، پیگیر موضوع شدکه وی ضمن تایید این موضوع عنوان کرد که این مواد روانگردان سبب مشکلات زیادی برای جوانان می شود به طوری که چندی قبل فردی دچار ضایعات جدی شده است لذا خانواده ها باید مراقبت بیشتری روی جوانان داشته باشند تا مبادا به بهانه مصرف تنباکو، معتاد شوند.

 

مرگ سالانه 5 میلیون نفر در دنیا با مصرف تنباکو
هر چند اعتیاد تنها دستاورد مصرف تنباکو نیست بلکه سرطان ریه و مثانه و مرگ تدریجی از دیگر دستاورد های این ماده مخدر طعم دار می باشد به طوری که به گفته کارشناسان سالانه ۵ میلیون نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات، جان خود را از دست می ‌دهند که با ادامه ی این روند تا ۲۰ سال آینده تعداد قربانیان به ۱۰ میلیون نفر در سال می ‌رسد.
روز گذشته نیز حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت افزایش عرضه و مصرف قلیان را ناشی از بی‌توجهی به اجرای قانون 10  ساله مبارزه ملی با دخانیات خواند و عنوان کرد که: ورود تنباکوهای آلوده نتیجه نظارت ضعیف دستگاه های ذی ربط بر مبادی ورودی و گمرک است.
وی، با اظهار نگرانی درباره استفاده از مواد مخدر در قلیان های رستوران های سنتی و قهوه خانه ها، گفت: نیروی انتظامی، قوه قضائیه، دادگستری و از همه مهمتر وزارت بهداشت باید یکبار برای همیشه با تشدید نظارت بر عملکرد این مراکز متخلفان را شناسایی  و به صورت جدی با آنها برخورد کنند.

 

بی توجهی به قانون مبارزه با ملی دخانیات سبب ازدیاد قلیان سراها شده است
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:  اینطور که مسئولان ذی ربط مطرح می کنند مواد مخدر توسط تولیدکنندگان به تنباکو اضافه می شود البته دور از ذهن نیست افراد سودجویی که سفره خانه، قهوه خانه و رستوران های سنتی را اداره می کنند اقدام به اضافه کردن مواد مخدر به تنباکو کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در مواردی تنباکوهای آلوده به مواد مخدر از طریق قاچاق یا تحت عنوان تنباکوهای معمولی به کشور وارد می شوند، تصریح کرد: به علت عدم نظارت جدی بر مبادی ورودی و  گمرک این تنباکوها به آسانی وارد کشور می شوند.

 

قلیان سراهای متخلف تعطیل شوند
شهریاری بر ممنوعیت عرضه قلیان در قهوه خانه و رستوران های سنتی و لزوم اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با مواد دخانی تاکید کرد و گفت: اگرچه طبق قانون عرضه قلیان در چنین مکان هایی به طور کلی ممنوع است ولی به دلیل اشتغال کاذب توجهی به این امر نشده و از سوی دیگر چون  نظارت درستی بر عملکرد مراکز ذی ربط صورت نمی گیرد بنابراین علاوه بر عرضه قلیان شاهد بروز مسائل خلاف شرع و منافی عفت در چنین فضاهایی نیز هستیم.
نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم، ادامه داد: از آنجایی که طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با مواد دخانی، عرضه قلیان در اماکن عمومی و سرپوشیده خلاف قانون است بنابراین دستگاه های ذی ربط باید از عرصه قلیان در چنین مکان هایی به صورت جدی جلوگیری کنند.
 
قاچاق دروازه ورود تنباکوی آلوده به مواد مخدر
شهریاری علت عمده اجرایی  نشدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را سوء مدیریت و بی توجهی تمامی دولتمردان دانست و یادآور شد: هر چند در دولت احمدی نژاد اقداماتی در رابطه با جمع آوری قلیان  از قهوه خانه ها صورت گرفت ولی متاسفانه برخی با توجیه خطر ورشکستگی این مراکز و به تبع آن بیکار شدن 2 هزار نفر این موضوع را نیمه‌کاره رها کردند در حالی که نباید این موضوع فراموش شود که آیا بیکاری 2 هزار نفر بهتر است یا مرگ هزاران نفربه علت عوارض ناشی از مصرف مواد دخانی در سراسر کشور؟ 
وی با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد دخانی باید از پایتخت شروع و به شهرستان ها ختم شود، تصریح کرد: با شروع مقابله جدی با مصرف مواد دخانی و همچنین جلوگیری از عرضه قلیان در قهوه خانه و رستوران های سنتی و ادامه فعالیت تمامی قلیان سراها در پایتخت، تمامی شهرستان ها نیز پایتخت را در این موضوع همراهی می کنند زیرا تهران در حال حاضر در تمامی زمینه ها الگویی تمام قد برای شهرستان های کشور است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم جلوگیری از ادامه فعالیت تمامی قلیان سراهای کشور تاکید کرد و گفت: ادامه فعالیت قلیان سراها به طور کلی خلاف قانون است بنابراین باید از ادامه فعالیت چنین مراکزی جلوگیری کرد.

 

تفریح بهانه ازدیاد قلیان سراها در کشور
نماینده مردم زاهدان در مجلس دهم، با انتقاد از گسترش قلیان سراها در کشور، تصریح کرد: متاسفانه به بهانه تفریح چنین مراکزی در کشور در حال گسترش هستند و جوانان به ویژه زنان به جای روی آوردن به ورزش و تفریحات سالم به سمت استعمال قلیان گرایش پیدا کرده اند غافل از آنکه استعمال این ماده دخانی تبعات و عواقب خطرناکی را برای آنان به همراه خواهد داشت؛ در همین راستا نیاز است خانواده ها نظارت کنترل شده ای بر رفتار فرزندان خود داشته و با ایجاد محیطی شاد و سالم در خانه از روی آوردن آنها به مواد دخانی و چنین مراکزی جلوگیری کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: هر چند در قانون پیش بینی شده که دستگاه هایی مانند وزارت آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما باید با فرهنگ سازی و تبلیغات به صورت مداوم مردم  را نسبت به خطرات ناشی از مصرف مواد دخانی آگاه کنند ولی متاسفانه این دستگاه ها به صورت مقطعی به این موضوع پرداخته و تاکنون به صورت جدی از سوی آنها گام های اساسی و عملی برداشته نشده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر به طور مداوم خطرات و عوارض  ناشی از استعمال مواد دخانی از سوی رسانه ها و دستگاه های ذی ربط به مردم اطلاع رسانی شود و مسئولان گام های اساسی در اجرایی شدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات بردارند بدون شک مصرف مواد دخانی در کشور به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.